Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Wazzup
Relativitetsteorin beskiver dimensionerna som "rumtiden". Alltså rum + 1 dimension.
Strängteorin beskriver universums dimensioner som 10+1 dimensioner.
OJ! VILKET SAMMANTRÄFFANDE! FUCKING FUCKING MINDFUCK.
RUMMET/ALLT BESKRIVER OCKSÅ TIDEN PER FUCKING AUTOMATIK(?)
Det låter nästan som den imaginära dimensionen. Plus en extra dimension liksom. Ja, jag är full.
Mina frågor är:
1. Kan detta (+1)-dimensionen beskrivas matematiskt som ett imaginärt tal?
2. Finns imaginära tal i flera dimensioner eller finns imaginära tal bara för en dimension?
3. Är de imaginära dimensionerna alltid (+1) oavsett antal dimensioner? Eller t.ex. multipliceras de? Så att det i 2D blir (+2) dimensioner?
Jag riktar mig primärt till genier som följande, [nerdnerd] men alla andra är välkomna.
Jag väljer att s a s skriva det fetade på samma konto.

Men tack ändå!
Se Regulus svar. Det finns uppenbarligen några stycken här som kan sina grejer!
Mina två cent:
Ang Minkowskirummet och Poincaré vill jag i speciellt peka på
https://en.wikipedia.org/wiki/Minkowski_space#Four-dimensional_Euclidean_spacetime i början på Regulus första länk. I korthet är det alltså så att
ict (= [det imaginära talet
i] × ljushastigheten × tidskoordinat) kan användas på ett meningsfullt sätt i den vanliga Pythagoras sats! Om man t ex har två olika observatörer som ser två olika (momentana!) händelser, så kommer dessa två att mäta upp
olika avstånd x resp x' och
olika tider t resp t' mellan dessa händelser. Men om de definierar varsin rätvinklig triangel med kateterna x och ict resp x' och ict', så kommer båda att att komma fram till att hypotenusan är densamma! Dvs
x^2 + (ict)^2 = x'^2 + (ict')^2.
Och alltså kan tiden ses som en fjärde imaginär rumskoordinat.
Detta är inte helt oväsentligt, även om Minkowski kom fram till ett lite smidigare sätt att definiera en 4D rumtid, utan komplexa tal. Men som nämns i länken är komplex tid ett viktigt verktyg inom kvantfältteori för att öht kunna få fram resultat där.
Vill också tillfoga en sak till Regulus lista som väsentligen "bara" handlar om generaliseringar av tal, dvs om t ex komplexa tal som en utvidgning av reella tal. Men man kan göra mer spännande saker med vektorer och matriser där komponenterna är komplexa (och kanske även med kvaternioner etc?). T ex för att beskriva elementarpartiklars spinn används
spinorer -- 2D vektorer med komplexa komponenter. Och för att skriva upp en (special-) relativistisk version av kvantfysikens Schrödingerekvation, krävs det att vågfunktionen är en 4-spinor -- en 4D-vektor med komplexa komponenter. Denna ekvation kallas för Diracekvationen och är en utgångspunkt för kvantfältteori.
Men för att återanknyta till idén om tid som något imaginärt eller komplext har vi ju också Penroses twistorteori, som iaf uppfanns som ett försök att formulera en teori för kvantgravitation. Är tyvärr ganska dåligt insatt i detaljerna, men jag har iaf en bekant som doktorerade på just sånt och som iaf har försökt att förklara en del om grunderna. Twistorer kan då ses som 4D vektorer med komplexa komponenter, och det är dessa som är den egentliga underliggande verkligheten, inte den rumtid som vi kan se.
(Om jag förstår det rätt är det inte bara en enkel transformation mellan två ekvivalenta beskrivningar. Twistorrummet är större än rumtiden.)
Har kollat lite länkar, men t ex Wikipedias uppslag på de begrepp jag berör här är tyvärr
väldigt tekniska.