2016-12-15, 22:39
Bannlyst
kanske är det mer en köprådsfråga men undrar hur tusan man ska få tag i bra linser?

själva chassit är för mig ganska oviktigt och det är heller inget problem att sätta ihop om man hållit på att reparera kikare nån gång.

Känns som att tex swarowski eller andra stora kikartillverkare inte är så sugna på att man köper lösa delar. Tanken med projektet är att få en bra kikare som inte kostar flera tiotals tusen och att dessutom ha gjort den själv
Citera
2016-12-16, 00:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengronafenn8
kanske är det mer en köprådsfråga men undrar hur tusan man ska få tag i bra linser?

själva chassit är för mig ganska oviktigt och det är heller inget problem att sätta ihop om man hållit på att reparera kikare nån gång.

Känns som att tex swarowski eller andra stora kikartillverkare inte är så sugna på att man köper lösa delar. Tanken med projektet är att få en bra kikare som inte kostar flera tiotals tusen och att dessutom ha gjort den själv

Varför inte gå "all in" och slipa linserna också. Fullt möjligt men kräver nog stort engagemang.
https://www.youtube.com/watch?v=xZFteoO0u7g
Citera
2016-12-16, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengronafenn8

Min fråga: Har du kunskaperna som krävs för grundläggande optik? Inte världens mest komplicerade raketforskning, men är absolut inget en lekman lyckas genomföra med gott och önskat resultat (=Önskad förstoring och skärpa).
Citera
2016-12-16, 08:50
Medlem
Man behöver inte slipa en jättelins själv. Finns olika modeller av teleskop, ett av dem är Dobson.
Bygg ett sådant.
Finns även glaslinser att köpa eller slipa för dem som är så engagerad, men det tar tid och engagemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in