Detta gör mig tokig.
Varför, när folk skriver recept på saker och ting kan man inte dela med sig av knepen som gör att man lyckas?
Har själv jagat fudge-recept men med tillvägagångssättet i 99% av alla recept blir resultatet allt annat än fudge.
(Inget ont mot er i tråden - jag antar att ni också läst samma recept som jag)
För att göra helt gudomligt bra fudge som bokstavligen knullar i munnen behövs en termometer.
Ingredienserna kokas till 115 grader. Därefter tas den av plattan och får sedan svalna till under 50 grader.
Fram tills dess att den svalnat ska du inte röra i smeten, inte lyfta kastrullen, inte fingra - ja helst varken andas eller för den delen -titta- på den överhuvudtaget. ABSOLUT för allt i världen inte vispa den som vissa recept låter påbjuda.
Detta för att sockret inte ska kristallisera och fudgen bli grynig.
När fudgen svalnat, DÅ plockar du fram din elvisp och kör tills du det att fudgen blir matt, tappar sin glans och blir ljusare till färgen. Skrapa ur kastrullen med en slickepott ner i en form eller på ett smörpapper. Låt den svalna, och sedan stelna i rumstemperatur.
Då kan du göra helt vansinnigt god fudge på bara råsocker och grädde.
Men var noga med temperaturerna och använd helt rena redskap, och låt termometern ligga i hela tiden - håll inte på att dra den i och ur smeten hela tiden, än en gång för att det ska bli en fudge utan sockerkristaller som knastrar mellan tänderna och förstör texturen. Fudge ska vara luftigt mjuk och silkeslen, och inre ett j-a dugg lik vanlig kola!
Senast redigerad av Gråräv 2011-09-16 kl. 15:08.
Anledning: stavfel