För alla er som gör fudge på kondenserad mjölk... Jag har spenderat enorma summor (ja åtminstone ett par hundra kronor) på att testa varenda teknik tillgänglig och kommit fram till att... den kondenserade mjölken är helt avgörande om det blir bra eller ej.
Jag gjorde en otroligt god vaniljfudge på Törsleffs inför jul, och såg att Ica hade ett fantastiskt bra erbjudande där man kunde köpa två burkar av deras eget märke för endast 45 kr, i princip halva priset jämfört med andra märken. Har fudgeat mig igenom 8 stycken burkar från Ica med uruselt resultat varenda gång. ChatGPT skyller på mig och hallucinerar fram helt olika tekniker och anledningar till min fudgekatastrof i olika chattrutor.
Jag gjorde nu ett sista försök och tog på mig spenderarbyxorna och köpte Törsleffs kondenserade mjölk igen. Inga problem alls! Jag rör som en dåre under uppvärm såväl under kokning, men den skär sig inte, "curlar" sig inte, och bildar inga sockerkristaller. Helt emot vad all logik säger en, att man inte ska röra när det kokar. Men med Törsleffs går det alldeles utmärkt - rör och rör och rör så du får ett jämnt uppkok.
Mitt recept (från Godare):
- 1 burk kondenserad mjölk från Törsleffs (VIKTIGT!)
- 100 gram strösocker
- 150 gram smör
- 1 msk glukos
- 1 st vaniljstång (innehåll och stång)
Tillsätt alla ingredienser i en tjockbottnad gryta, jag använder en emaljerad gjutjärn. Värm upp på 5 (av 9) och rör konstant i botten och runt kanterna med en bred silikonspatel så att det värms upp jämnt. Om man inte rör konstant, är det stor risk att en viss del av smeten blir för varm och proteinet curlar sig. Så rör som satan, helt enkelt.
När det börjar sjuda eller koka, kommer alla som kan något att säga att du ska sluta röra. SLUTA INTE RÖRA. RÖR SOM SATAN. Sänk eventuellt till 4,5 (av 9) och rör konstant. När den börjar skifta lite i färg bör den vara omkring 105-110 grader. Höj eventuellt tillbaka till 5 (av 9) för att till slut nå 113 grader. De sista 2-3 graderna så rör jag mindre frekvent, kanske var 10-15 sekund, för att låta fudgen komma upp i temp vilket kan vara svårt om man hela tiden rör. När den nått 113, ta av från plattan, och häll upp i en form och låt svalna 30-60 minuter innan du ställer in i kylen.