2016-12-14, 15:53
Medlem
Hej,

Det här hände mig tidigare idag. Jag tränade som vanligt, sen när jag satte mig vid datorn fick jag besvär med ena ögat. Såg suddigt. Kände något i ögat och tog bort ett litet hårstrå.
Synen i mitt öga är fortfarande illa och jag vet inte vad som har hänt. Jag läste om att plötslig sämre syn kan vara ett symptom på diabetes. Stämmer det? Händer det isåfall bara i ena ögat och går det över av sig själv?

Det känns "ojämt" med synen mellan mina ögon och jag är lite orolig vad som är fel.

Ang. diabetes är jag är i 20 års åldern, smal och har inga bekymmer med mitt andra öga.

Tips uppskattas. Är det någon idé att hoppas på att det går över av sig självt?
Citera
2016-12-14, 16:00
Medlem
Gå till läkaren/optikern för att vara på den säkra sidan. Nog ingen fara, men ett besök tar inte så lång tid, lätt värt det.

Hade du haft diabetes så hade du haft en rad andra symptom, det är inte direkt så här diabetes uttrycker sig.

Men gå till läkarn om du är orolig.
Citera
2016-12-14, 16:56
Medlem
Själv hade jag ett aneurysm som tryckte mot en synnerv vilket resulterade i dålig syn. Fick genomgå en hjärnoperation på 9h, men nu ser jag perfekt igen. Så som redan sagts, ta upp bekymret med en läkare.
Citera
2016-12-14, 17:18
Medlem
Hej,

Jag har nu kontaktat min ögonmottagning och beskrivit bekymret. Det känns så jäkla konstigt altså... när jag tittar mot en vit bakgrund som Flashback känns det verkligen ojämnt med ögonen.
Citera
2016-12-14, 17:22
Medlem
Hjärntumör?
Citera
2016-12-14, 22:47
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Hej,

Det här hände mig tidigare idag. Jag tränade som vanligt, sen när jag satte mig vid datorn fick jag besvär med ena ögat. Såg suddigt. Kände något i ögat och tog bort ett litet hårstrå.
Synen i mitt öga är fortfarande illa och jag vet inte vad som har hänt. Jag läste om att plötslig sämre syn kan vara ett symptom på diabetes. Stämmer det? Händer det isåfall bara i ena ögat och går det över av sig själv?

Det känns "ojämt" med synen mellan mina ögon och jag är lite orolig vad som är fel.

Ang. diabetes är jag är i 20 års åldern, smal och har inga bekymmer med mitt andra öga.

Tips uppskattas. Är det någon idé att hoppas på att det går över av sig självt?
Det händer båda ögonen. Inget annat talar för att du skulle ha diabetes heller, tvärtom (smal, tränar, orkar träna).

Troligare att ögonfransen(?) skadat ditt öga på något sätt. Har det inte gått över imorgon bitti, boka en tid på VC. Du behöver inte oroa dig, det kommer att läka ut helt och du kommer inte att ha några kvarstående besvär.

/Alplandskap
Citera
2016-12-15, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Hjärntumör?

Det tvekar jag på. Jag har läst att man förlorar delar av sitt synfält då och det har jag inte gjort. Sen stämmer inte några av de andra symptomen in på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Det händer båda ögonen. Inget annat talar för att du skulle ha diabetes heller, tvärtom (smal, tränar, orkar träna).

Troligare att ögonfransen(?) skadat ditt öga på något sätt. Har det inte gått över imorgon bitti, boka en tid på VC. Du behöver inte oroa dig, det kommer att läka ut helt och du kommer inte att ha några kvarstående besvär.

/Alplandskap

Hej. Det är helt rätt att det var ett ögonfransstrå om man kan säga så. Det känns bättre nu 12 timmar senare, suddigheten har lagt sig lite.

Tack för ditt svar.
Citera
2016-12-15, 23:29
Medlem
Hej,
Nu är mitt öga ok igen. Fixade sig självt. Tack för alla svar.
Citera
2016-12-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Hej,
Nu är mitt öga ok igen. Fixade sig självt. Tack för alla svar.

Brukar själv få detta. Ofta när jag varit stel i nacken stressad, spänd, tränat marklyft trapz, sedan sitter vid någon skärm, felställning för nacke.. Massage bruka hjälpa. Massera trapz o nacke o det går bra att göra själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in