Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Stora grejen är väl purjolök, där man ser på tok för många som tar bort det som faktiskt är godast på löken.
Ja, ät allt!
Ett tips är att klyva längs med löken, det brukar finnas grus inuti, som man då kan skölja bort. Men som sagt, ät det gröna, det är till och med det som är det godaste :-)
Citat:
Ursprungligen postat av
cinerama
Håller med om purjo! Många från äldre generationen verkar kapa det gröna o slänga det. Jag använder allt. Fast kanske inte det översta lagret högst upp för det kan bli lite träaktigt, gräsaktigt och dåligt men tar man bort det värsta så blir det bra.
Man kan ju också blanda, ta lite av var ände så har man blandad smak. när man inte ska ha hela purjon på en gång alltså. Eller ta den ände som passar bäst för maträtten ifråga.
Beror lite på hur stor purjon är, dom lite mindre drar jag av yttre lagret och kapar vid det gröna för att kunna skölja det gröna ordentligt sedan strimlar jag det mesta av det gröna (allt utom yttersta toppen).
På riktigt stora pujos så blir den gröna delen gärna väldigt träig och grovtrådig och då är den inte nå rolig att äta.