2016-12-14, 01:38
Medlem
Redors avatar
Jag brukar växla in Euro i blandad omfattning lite då och då, och har fram till för typ ett år sen använt mig av Forex för detta ändamål. Men efter att de nu blivit betydligt mer nitiska och ifrågasätter var och hur jag fått min utländska valuta, samt att mitt leg alltid registeras i ett system där personen bakom glaset kommenterar att "jag ser att du växlade in 500Euro för 1 månad sen också" typ. så har jag nu valt andra aktörer pga det inte känns bekvämt att bli ifrågasatt och mer eller mindre misstänkt för penningtvätt så fort jag vill växla. Jag vet att det är frågor som måste ställas för att förhindra penningtvätt eller vid misstanke men var och varannan gång känns lite väl och känns som sagt obehagligt.

Så till min fundering.
Jag använder mig numera av olika lokala växlingskontor, dit "svenskar" sällan vänder sig. Majoriteten som växlar hos dessa är av utländsk härkomst, typ Mellanöstern. Men det är liksom tydliga kontor med skyltar och diverse utsmyckning så det är inget som är dolt på något sätt. Hos dessa får jag bättre kurs, slipper växlingsavgift och ingen ställer en enda fråga om vart pengarna kommer ifrån eller ber om leg. Jag har som mest växlat 3000euro på en och samma gång utan problem, får kvitto och allt.

Hur kommer det sig att dessa klarar sig undan finansinspektionen och andra myndigheter?, och hur kan de erbjuda så konkurrenskraftiga avgifter och kurser?.

Forex åkte ju dit för att man brast i kontroll vid valutaväxling och fick böta höga belopp. Hur vågar då dessa växla in så pass mkt utan en enda fråga, och det är säkert folk som växlat betydligt större summor än 3000euro. Dessa måste väl också gå under en tillsyn? det måste väl alla som har hand om pengar.
Citera
2016-12-14, 01:50
Medlem
caught.on.tapes avatar
Forex är väl bank också dessutom?
Inte bara ett växlingskontor
Det är min teori till varför Forex är mer under luppen
Citera
2016-12-14, 03:02
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Forex är väl bank också dessutom?
Inte bara ett växlingskontor
Det är min teori till varför Forex är mer under luppen

Jo visserligen, men har ändå svårt att tro att de som inte är banker också kan härja fritt i princip då.
Jag klagar inte. Men känns som att det kan slå mot dessa växlingskontor snart liksom
Citera
2016-12-14, 03:28
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jo visserligen, men har ändå svårt att tro att de som inte är banker också kan härja fritt i princip då.
Jag klagar inte. Men känns som att det kan slå mot dessa växlingskontor snart liksom
Ja jag undrar också
De växlar valuta som det voro hamburgare och inga jobbiga papper behöver man fyller i osv
Men det är bra för oss som inte pallar med Forex tjuvarna och om det blir räd hos dessa växelkontor så finns ändå ingen dokumentation om OSS iallafall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in