2016-12-13, 23:11
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Hej!

Ja, nu är situationen som sådan:

Jag har inte rätt till CSN. (30hp saknas)
Just nu har jag försörjningsstöd från socialtjänsten, jag är för tillfället inskriven på ett behandlingshem till följd utav drogmissbruk.
Jag har kommit in på en högskoleutbildning till VT.

Det första jag ska göra är att snacka med socialtjänsten. Försöka få försörjningsstöd samtidigt som jag studerar och söker arbete. Om inte detta går vägen, vad kan man då göra? Kan man studera medans man har rehabiliteringspenning? Kan man få rehabpenning utan att ha arbetat det föregående året? (arbetade bara någon månad 2015). Jag är sjukskriven av flera olika läkare.

All information och alla tips mottages med stor tacksamhet!
Citera
2016-12-13, 23:24
Medlem
enkeltulipans avatar
Har du pratat med CSN?
De brukar kunna göra undantag.
Citera
2016-12-13, 23:25
Medlem
Är det mening att du ska ha någon sorts aktiviter på din ditt behandlingshem? Förstår om du måste gå i gruppterapi och individuell terapi och kanske någontong annat terapinriktat. Och städa och dona på hemmet. Men kan du inte föreslå för alla att du rehabiliterar dig bäst genom en återgång till normalt liv med studier i den mån det är möjligt?
Citera
2016-12-13, 23:45
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Har du pratat med CSN?
De brukar kunna göra undantag.

De har redan gjort ett undantag för mig en gång. Är det värt att be dem att göra det en gång till? Finns det någon chans? (samma anledning till undantagen förra gången, missbruksproblematik)

Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Är det mening att du ska ha någon sorts aktiviter på din ditt behandlingshem? Förstår om du måste gå i gruppterapi och individuell terapi och kanske någontong annat terapinriktat. Och städa och dona på hemmet. Men kan du inte föreslå för alla att du rehabiliterar dig bäst genom en återgång till normalt liv med studier i den mån det är möjligt?

Jag skrivs ut från behandlingshemmet 3 dagar innan terminsstart nu i Januari. Jag har blivit erbjuden öppenvård däremot. Dvs gå på möten någon gång per vecka.

Jag ska ringa min ekonomihandläggare imorgon bitti, denne har jag aldrig haft några problem med förut, men problemet är att jag ska flytta till en ny stad där de inte känner mig. Så måste ta kontakt med en ny handläggare, ska se om inte min nuvarande kan ringa och förklara min situation lite mer utförligt. Är stressad som fan över situationen, vill verkligen genomföra denna utbildning och för en gångs skulle känna att man gör något som både är meningsfullt och intresserar en.
Citera
2016-12-14, 07:06
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
De har redan gjort ett undantag för mig en gång. Är det värt att be dem att göra det en gång till? Finns det någon chans? (samma anledning till undantagen förra gången, missbruksproblematik)

Finns ju förstås risk att det inte går, men fråga kan man alltid. Om du varit på behandlingshem och kan visa att du menar allvar kanske de ger dig en chans till.
Men tänk på att det blir mycket lån som ska betalas tillbaka.

Hoppas din handläggare kan hjälpa dig, lycka till.
Citera
2016-12-14, 09:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det första jag ska göra är att snacka med socialtjänsten. Försöka få försörjningsstöd samtidigt som jag studerar och söker arbete. Om inte detta går vägen, vad kan man då göra? Kan man studera medans man har rehabiliteringspenning? Kan man få rehabpenning utan att ha arbetat det föregående året? (arbetade bara någon månad 2015). Jag är sjukskriven av flera olika läkare.

All information och alla tips mottages med stor tacksamhet!
Att få socialbidrag samtidigt som studier går inte om det handlar om en vanlig utbildning eftersom du måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen i så fall.

Ett alternativ kan vara arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen som man får aktivitetsstöd för men jag är osäker på om Arbetsförmedlingen godkänner dig direkt för en sådan.

Får du rehabiliteringspenning från försäkringskassan? I så fall tror jag att du fortfarande kan få det + ev. studiestöd på ett par tusen men inget lån. Kolla upp bostadsbidrag också om du ska bo vanligt.
Citera
2016-12-14, 09:56
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Att få socialbidrag samtidigt som studier går inte om det handlar om en vanlig utbildning eftersom du måste vara inskriven hos Arbetsförmedlingen i så fall.

Ett alternativ kan vara arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen som man får aktivitetsstöd för men jag är osäker på om Arbetsförmedlingen godkänner dig direkt för en sådan.

Får du rehabiliteringspenning från försäkringskassan? I så fall tror jag att du fortfarande kan få det + ev. studiestöd på ett par tusen men inget lån. Kolla upp bostadsbidrag också om du ska bo vanligt.

Njae, utbildningen jag vill gå är en 5 år lång civ ing datateknikutbildning, kan jag inte gå den kan det likaväl kvitta...

Kan man få rehabpenning trots att man inte arbetat mer än en månad föregående år (arbetade 1 månad 2015)? Senast jag arbetade kontinuerligt var 2014, och då kanske 3 månader totalt...

Har jagat diverse soctanter idag, utan framgång. Ska fortsätta imorgon, och ringa försäkringskassan/CSN senare idag. Samt samla in lite dokument som styrker min problematik för att skicka in till CSN.
Citera
2016-12-14, 13:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Njae, utbildningen jag vill gå är en 5 år lång civ ing datateknikutbildning, kan jag inte gå den kan det likaväl kvitta...
Förstår men om du har den utbildningen som mål så kanske du kan söka in längre fram istället när du har betalat tillbaka din gamla studieskuld och kan få ta nytt igen ...försök att få ett jobb som inte kräver utbildning och betala tillbaka snabbare.
Om du inte har betalningsanmärkningar så kan du ta banklån när du fått en anställning och leva på det lånet istället när du pluggar.
Citera
2016-12-14, 14:44
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Förstår men om du har den utbildningen som mål så kanske du kan söka in längre fram istället när du har betalat tillbaka din gamla studieskuld och kan få ta nytt igen ...försök att få ett jobb som inte kräver utbildning och betala tillbaka snabbare.
Om du inte har betalningsanmärkningar så kan du ta banklån när du fått en anställning och leva på det lånet istället när du pluggar.

Betalningsanmärkningar har jag tyvärr.

Någon som vet hur det är med rehabpenning?
Citera
2016-12-15, 10:10
Medlem
Zabriskie.Points avatar
En liten update:

Efter ett samtal med min enkonomi handläggare så verkade hon dela uppfattningen om att det ju självklart var bättre att jag fick försörjningsstöd den första terminen då jag studerar än att jag går sysslolös. En stor lättnad! Hon skulle driva frågan till sin chef och återkomma med ett slutgiltigt besked! Men det känns ju väldigt skönt att det inte tog tvärstopp direkt, vilket jag nästan hade förväntat mig.

Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in