2005-12-17, 12:20
Medlem
General_As avatar
Denna fråga ställdes i filosofi-forumet. Men eftersom jag lite mer för vetenskap så frågar jag här. De ända jag vet är att tid är en av våra 4 dimensioner (bred, längd, djup och tid).
Citera
2005-12-17, 13:41
Medlem
Tid är det som man mäter med en klocka. Sekunden definieras som ett visst antal perioder av strålningen från en cesiumatom som övergår mellan två specifika energinivåer.

Fysiken kan inte besvara vad något "egentligen" är. Fysiken ger teorier för att beskriva våra observationer.

Vad är avstånd egentligen?
Citera
2005-12-17, 14:55
Medlem
Soterns avatar
Om inte tid existerat hade allt skett på samma gång
Citera
2005-12-17, 16:07
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Om inte tid existerat hade allt skett på samma gång
Eller så hade inget skett alls. Lee Smolin sa något i stil med:
Tid är det som möjliggör förändringar i rummet. (eller nått liknande)

Men det var väl John A. Wheeler som sa:
"Time is what prevents everything from happening at once. Space is what prevents everything from happening to me."
och Einstein sa:
"The only reason time is so that everything does not happen at once"

Personligen gillar jag alla beskrivningarna...
Citera
2005-12-17, 20:11
Medlem
Saltas avatar
Tycker att det här med att det tiden är relativ och ändras när ens hastighet ökar och närmar sig ljusets hastighet är kuslig. Tid kanske helt enkelt inte är något som man riktigt kan greppa.

Enkel och bra men jävligt ful sida.
Citera
2005-12-19, 19:38
Medlem
Riitvahs avatar
Jag har hört att flugor har ett annat tidsperspektiv än oss, alltså 1 sek för oss är inte = en sek för en fluga. Är detta ens möjligt, och i såfall, hur vet jag jag att jag upplever 1 sek på samma vis som exempelvis Tomas Brolin?
Citera
2005-12-19, 20:07
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riitvah
Jag har hört att flugor har ett annat tidsperspektiv än oss, alltså 1 sek för oss är inte = en sek för en fluga. Är detta ens möjligt, och i såfall, hur vet jag jag att jag upplever 1 sek på samma vis som exempelvis Tomas Brolin?

Visst kan det vara möjligt. Det räcker ju att titta på olika människor. Som individer upplever vi tiden olika och ju äldre man blir desto snabbare upplever man att tiden går.

"Usch vad tiden går fort" har man ju hört morsan säga ett par gånger
Citera
2005-12-20, 00:46
Medlem
drHUIs avatar
Alla FB'are borde även känna till att tidsuppfattningen kan ändras när man är hög på t.ex cannabis.

"Vad är tid" är egentligen 2 frågor:

1. Hur uppfattas tid?

2. Hur defineras tid?

Men när man frågar "vad är tid" så blir det inte särskilt vetenskapligt... Då får man nog stå ut med att läsa i filosofi-rummet...

Finns t.ex ingen vetenskapligt hållbar förklaring till frågan "vad är liv". Slutar bara med definitioner av liv.
Citera
2005-12-20, 01:08
Medlem
Detta ämne korsar rätt många ämnen, filosofi, fysik, biologi, kemi etc etc... Rätt sent på kvällen nu, så jag sitter mest och spånar det som dyker upp i min skalle.

* Som nån tidigare nämnde så upplever man ju tiden olika. Det är en subjektiv känsla. Om nån skulle säga åt dig att vara tyst en minut utan något hjälpmedel och någon distraherade dig från att räkna eller något skulle du nog vara rätt långt från verkligheten.
* Hur mycket man över-/underskattar beror som allt annat på processer i hjärnan och kroppen. Tänker osökt på en sån där situation då man t.ex. har gjort något riktigt dumt, och allt verkligen går i slow-motion, man ser allt så klart och tydligt och varje sekund är hur lång som helst. Det lär ju beror på att man fattar, nu har jag gjort nåt korkat. Ämnen/signalsubstanser utsöndras i kroppen och, man blir upprymd och allt går jätteslångsamt. Detta leder ju direkt in en på droger, som just påverkar synapsaktiviteten i hjärnan. Skapar processer som annars uppträder normalt vid vissa tillfällen, fast ofta många gånger starkare än normalt.
* Men även motsatsen, då tiden känns som den flyger fram. Denna tror jag både kan bero på en annan upprymdhet (lycka) men även just den där subjektiva känslan då man distraheras, har massor att göra och inte hinner få en uppfattning om hur mycket tid som gått
* Sen har man de fysiska perspektivet med längdkontraktioner, och ljuset böjer sig och allt annat jävulskap som folk haft teorier om. Detta påverkar väl inte oss direkt i vardagen vad vi vet eftersom det är sånna fruktansvärda hastigheter och energimängder det handlar om...

Var väl det jag kom nu... blev rätt långt märkte jag. Skrev lite för att ordna upp egna tankar lite med
Citera
2005-12-20, 15:32
Bannlyst
Tid är väl bara ett begrepp. Det är väl igentligen bara en lång rad av händelser.
Om man skulle kunna frysa ner allt till -273 grader celsius eller den absoluta nollpunkten så avstannar väl allt, då också på atomnivå? Då borde väl i princip "tiden" stanna?
Då man färdas med nästan ljusets hastighet så är händelserna långsammare i förhållande till händelserna på en stillastående kropp?

Hur fungerar de tidsresor som beskrivs? Alltså då man prator om att åka i en masktunnel?
Citera
2005-12-20, 15:40
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
Hur fungerar de tidsresor som beskrivs? Alltså då man prator om att åka i en masktunnel?

Grundtanken är väl att man med en masktunnel skulle kunna ta en genväg till dit man ska och på så sätt reducera avståndet drastiskt, kanske tom till ett avstånd nära 0 och därmed kunna dyka upp i en punkt mer eller mindre omedelbart.

Evolute kommer nog fylla på
Citera
2005-12-20, 15:58
Bannlyst
Tiden i sig finns inte. Den är bara ett uttryck för oss människor när vi vill sätta olika händelser i relation till varandra.

Det enda som har hänt sedan du började läsa den här texten tills att du kom till just det här ordet nu är att universum har utvidgat sig ytterligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in