Detta ämne korsar rätt många ämnen, filosofi, fysik, biologi, kemi etc etc... Rätt sent på kvällen nu, så jag sitter mest och spånar det som dyker upp i min skalle.
* Som nån tidigare nämnde så upplever man ju tiden olika. Det är en subjektiv känsla. Om nån skulle säga åt dig att vara tyst en minut utan något hjälpmedel och någon distraherade dig från att räkna eller något skulle du nog vara rätt långt från verkligheten.
* Hur mycket man över-/underskattar beror som allt annat på processer i hjärnan och kroppen. Tänker osökt på en sån där situation då man t.ex. har gjort något riktigt dumt, och allt verkligen går i slow-motion, man ser allt så klart och tydligt och varje sekund är hur lång som helst. Det lär ju beror på att man fattar, nu har jag gjort nåt korkat. Ämnen/signalsubstanser utsöndras i kroppen och, man blir upprymd och allt går jätteslångsamt. Detta leder ju direkt in en på droger, som just påverkar synapsaktiviteten i hjärnan. Skapar processer som annars uppträder normalt vid vissa tillfällen, fast ofta många gånger starkare än normalt.
* Men även motsatsen, då tiden känns som den flyger fram. Denna tror jag både kan bero på en annan upprymdhet (lycka) men även just den där subjektiva känslan då man distraheras, har massor att göra och inte hinner få en uppfattning om hur mycket tid som gått
* Sen har man de fysiska perspektivet med längdkontraktioner, och ljuset böjer sig och allt annat jävulskap som folk haft teorier om. Detta påverkar väl inte oss direkt i vardagen vad vi vet eftersom det är sånna fruktansvärda hastigheter och energimängder det handlar om...
Var väl det jag kom nu... blev rätt långt märkte jag. Skrev lite för att ordna upp egna tankar lite med