2016-12-13, 21:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Säker på att det är trågpackningen som läcker? Inte något längre upp som dryper neråt? En trågpackning brukar inte bara börja läcka hux flux..
Bäst hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Håller på o googlar, hittar ingen butik alls hittills som har formade (metall mm.) packningar till denna bilen, kanske inte ska vara sådana alls?
Kanske inte ens är i metall. Köp orginalpackning.
Citat:
Ok, här stöter jag på patrull ser jag! det ska alltså vara även en "riktig" packning av metalltyp/ja eller annat och inte bara en jämn fin sträng silikon (som passar för ändamålet?)

Jag trodde det enbart skulle vara packning av typen "silikon" behöver bilen till helgen och packning finns inte att hitta inom många mil! (ingen verkar ha på lager)

Återanvända den eventuellt existerande packningen isåf.? och nya fin rand silikon?
Köp ny packning. De kostar oftast en struntsumma. Under tiden kan du fylla på med mer olja.
Men jag ska ta upp en sak ingen annan gjort. Rengör tråget ordentligt. Samlas mkt skit i det.
Låt även bilen hänga så länge du kan för att få ur så mkt olja du kan.
Citera
2016-12-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bäst hittills.

Kanske inte ens är i metall. Köp orginalpackning.

Köp ny packning. De kostar oftast en struntsumma. Under tiden kan du fylla på med mer olja.
Men jag ska ta upp en sak ingen annan gjort. Rengör tråget ordentligt. Samlas mkt skit i det.
Låt även bilen hänga så länge du kan för att få ur så mkt olja du kan.

Menade inte att det just skulle vara en metallpackning, skrev ju mm. men hittar ingen formad packning någonstans som ser ut att passa min motorkod ( A 22 DMH )

Köper såklart direkt ny packning om sådan skulle finnas någonstans, är ju lite av en uddabil och finns inte packningar lokalt och behöver bilen till fredag och en 80milaresa! så detta kom olägligt (eller lägligt, bättre nu än 40mil hemifrån)

Chansen att få hem ny packning och hinna göra själva jobbet ser mörkt ut!
Citera
2016-12-13, 22:09
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteligenstest
man skrapar packningsytan med rakblad , inte sampapper .
Man skrapar packning med en packningsskrapa avsedd för ändamålet.
Citera
2016-12-13, 22:29
Medlem
ormbitens avatar
Många moderna bilar har ju inga packningar runt oljetråget. Det är ju allt vanligare att trågen är limmade med enbart packningssilikon från fabrik.

Det är ju väldigt sällan dom börjar läcka hux flux som andra redan har skrivit...
Kolla så att det verkligen kommer från tråget, så det inte läcker från oljefiltret eller något annat ställe...
Citera
2016-12-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Många moderna bilar har ju inga packningar runt oljetråget. Det är ju allt vanligare att trågen är limmade med enbart packningssilikon från fabrik.

Det är ju väldigt sällan dom börjar läcka hux flux som andra redan har skrivit...
Kolla så att det verkligen kommer från tråget, så det inte läcker från oljefiltret eller något annat ställe...

ja det verkar vara så, sökt så gott jag kan men hittar ingen packning alls, bara olika typer av tuber med gojja i

Nja, har ju sett indikation för ett tag sen att tråget verkade ytterst lite läcka, tittade uppåt utan att hitta mer än något stänk, körde lite hårdare idag (absolut ingen racing eller så, kanske 20% mer än vanligt) och då verkar det som det läckt lite mera/allvarligare. kolsvart ute och är på wörk så inte haft möjlighet att undersöka närmare ikväll mer än snabb titt med mobilen!
Citera
2016-12-13, 23:04
Medlem
Servals avatar
Citat:
ja det verkar vara så, sökt så gott jag kan men hittar ingen packning alls, bara olika typer av tuber med gojja i

Nja, har ju sett indikation för ett tag sen att tråget verkade ytterst lite läcka, tittade uppåt utan att hitta mer än något stänk, körde lite hårdare idag (absolut ingen racing eller så, kanske 20% mer än vanligt) och då verkar det som det läckt lite mera/allvarligare. kolsvart ute och är på wörk så inte haft möjlighet att undersöka närmare ikväll mer än snabb titt med mobilen!

Läcker det inte extremt mycket (så du får fylla på massa olja) så ser jag ingen anledning till att du inte skulle kunna fixa detta efter din resa och samtidigt se till att vevhusventilationen fungerar som den ska.

Att byta trågpackning med tät vevhusventilation kan ställa till större problem. För tar sig inte olja ut genom trågpackningen så hittar den en annan väg ut.
Citera
2016-12-13, 23:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Om du får loss tråget utan att lossa en massa annat elände ser du bäst själv och det säger du ju ser ut att gå bra. (Grattis då! På en av mina bilar går avgasröret under tråget och måste sågas av för att få bort tråget då skruvdjävlarna där röret sitter fast i turbon är så dåliga så de skulle gå av om jag försökte lossa dem.)

Jag förstår inte varför det skulle vara viktigt att ha en tillskuren packning och inte bara packningsmassa ("flytande packning", "packning på tub"). Det går ju bra till mycket annat och ett oljetråg är inte utsatt för något högt tryck eller något annat som jag kan se skulle kunna blåsa ut packningsmassan. Nu hamnar ju tråget någon eller ett par mm högre upp mot blocket om man tar bort en så tjock packning och ersätter bara med packningsmassa (som knappt har någon tjocklek alls efter att man tryckt ihop den) men jag har djävligt svårt att tänka mig att det spelar någon roll.

Åtdragningsmomentet 25 Nm (stort N för Newton, nm är nanometer) fås exempelvis om man hänger 2,5 kg i änden på en 1 m lång hävstång (upphängd på rätt sätt på planeten jorden för att vara analt övertydlig). Men som andra sagt, köp en momentnyckel för sånt här bör man dra med rätt moment. Nog så viktigt är i vilken ordning du ska dra skruvarna och hur mycket åt gången.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in