2016-12-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Använd inte sandpapper, då du slipar bort rostskyddsfärgen!
Använd istället plastverktyg o lämpliga kemikalier vid rengöring.
Tänk på att inte dra muttrar/skruvar för hårt, dras enl momentanvisning, så slipper du läckage pga buktande packningsytor.
Bra tips, kanske blev värre när jag drog för att "stoppa" det väldigt ytliga läckaget jag misstänkte för nån månad sen!
Citera
2016-12-13, 21:15
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Ok, tror inte det behövs alls, tråget sitter helt fritt o lättillgängligt bör vara en barnlek ifall jag hitatr en lift så jag får upp den, hopplöst o krypa i garaget!

Det är en Chevrolet Captiva 2013.. (har ju maskinförsäkring osv. men antar att det inte är värt självrisken på 5k (eller 8k, minns ej vad jag har på just den bilen)

Olja o filter har jag redan (byter alltid det själv mellan varje service en gång)

Nu har jag inte skruvat något med Chevrolet (Grejar mest med Bmw) och enligt deras verkstadsmanualer så brukar det vara vissa kontaktpunkter på packningar som kräver silikon, men det skadar ju absolut inte att täta lite extra.

Jag har använt mig av silkon både från Bmw (Drei Bond 1209, Volvos silikon, och även Biltema (Dom verkar inte ha kvar den modellen jag använde mig av) Aldrig haft några problem.

Så jag tror inte det spelar så stor roll vilket du väljer bara det tål temperatur och kemikalier och givetvis håller sig elastiskt. Loctite har även ett bra sortiment med lämpliga silikon, så ring dom och fråga vilket som passar bäst.

Edit: Skruvarna till ditt oljetråg ska dras med 25nm.
Citera
2016-12-13, 21:15
Medlem
flaskborstes avatar
Det kan vara ide' att mäta trågets anliggningsytor med ex. en stålskala så att anliggningsytorna är plana och tråget är helt rakt. Börjar gärna läcka igen om det inte är plana ytor. Kolla också moment för skruvarna och ev. åtdragningsföljd.
Citera
2016-12-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Nu har jag inte skruvat något med Chevrolet (Grejar mest med Bmw) och enligt deras verkstadsmanualer så brukar det vara vissa kontaktpunkter på packningar som kräver silikon, men det skadar ju absolut inte att täta lite extra.

Jag har använt mig av silkon både från Bmw (Drei Bond 1209, Volvos silikon, och även Biltema (Dom verkar inte ha kvar den modellen jag använde mig av) Aldrig haft några problem.

Så jag tror inte det spelar så stor roll vilket du väljer bara det tål temperatur och kemikalier och givetvis håller sig elastiskt. Loctite har även ett bra sortiment med lämpliga silikon, så ring dom och fråga vilket som passar bäst.

Edit: Skruvarna till ditt oljetråg ska dras med 25nm.

Ok, här stöter jag på patrull ser jag! det ska alltså vara även en "riktig" packning av metalltyp/ja eller annat och inte bara en jämn fin sträng silikon (som passar för ändamålet?)

Jag trodde det enbart skulle vara packning av typen "silikon" behöver bilen till helgen och packning finns inte att hitta inom många mil! (ingen verkar ha på lager)

Återanvända den eventuellt existerande packningen isåf.? och nya fin rand silikon?
Citera
2016-12-13, 21:25
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Börja med att känna på skruvarna, så det inte bara är att dra åt för att få tätt.
Kontrollera även vevhusventilationen.
Citera
2016-12-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det kan vara ide' att mäta trågets anliggningsytor med ex. en stålskala så att anliggningsytorna är plana och tråget är helt rakt. Börjar gärna läcka igen om det inte är plana ytor. Kolla också moment för skruvarna och ev. åtdragningsföljd.

verktyg för detta har jag ej i nuläget, men kan kolla hyffsat okulärt mot känd plan yta

Momenten skulle tydligen vara 25nm, hur pass hårt är det handraget? (har ingen momentnyckel att tillgå)

25nm låter lite typ dra tills det tar emot hyffsat sen släppa?
Citera
2016-12-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Börja med att känna på skruvarna, så det inte bara är att dra åt för att få tätt.
Kontrollera även vevhusventilationen.

Provat dra åt!

Hur kollar jag den ventilationen? (här börjar mina kunskaper tryta)
Citera
2016-12-13, 21:35
Medlem
Servals avatar
Citat:
verktyg för detta har jag ej i nuläget, men kan kolla hyffsat okulärt mot känd plan yta

Momenten skulle tydligen vara 25nm, hur pass hårt är det handraget? (har ingen momentnyckel att tillgå)

25nm låter lite typ dra tills det tar emot hyffsat sen släppa?

Vad gäller packningen, så skulle jag rekommendera att använda en riktig packning när du ändå river ner detta. (Kanske något exempelvis Mekonomen har på hyllan!?)

Lite beroende på hur ytorna på tråg och anläggningsyta på motor ser ut så kan det säkert fungera med enbart silikon, jag personligen hade inte chansat.

En billig momentnyckel kostar under 100kr på Biltema.
Citera
2016-12-13, 21:36
Medlem
idiamindadas avatar
Säker på att det är trågpackningen som läcker? Inte något längre upp som dryper neråt? En trågpackning brukar inte bara börja läcka hux flux..
Citera
2016-12-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Vad gäller packningen, så skulle jag rekommendera att använda en riktig packning när du ändå river ner detta. (Kanske något exempelvis Mekonomen har på hyllan!?)

Lite beroende på hur ytorna på tråg och anläggningsyta på motor ser ut så kan det säkert fungera med enbart silikon, jag personligen hade inte chansat.

En billig momentnyckel kostar under 100kr på Biltema.

Håller på o googlar, hittar ingen butik alls hittills som har formade (metall mm.) packningar till denna bilen, kanske inte ska vara sådana alls?
Citera
2016-12-13, 21:39
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Säker på att det är trågpackningen som läcker? Inte något längre upp som dryper neråt? En trågpackning brukar inte bara börja läcka hux flux..

Kan ju vara så att vevhusventilationen är tät också så övertrycket inte har någonstans att ta vägen annat än att trycka sig förbi trågpackningen.
Citera
2016-12-13, 21:43
Medlem
Servals avatar
Citat:
Håller på o googlar, hittar ingen butik alls hittills som har formade (metall mm.) packningar till denna bilen, kanske inte ska vara sådana alls?

Jag vet inte hur packningen ser ut. Googla på Chevrolet captiva din_motor + oil pan gasket. så lär du hitta återförsäljare i Usa och således hitta ett artikelnummer för att söka produkten i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in