2016-12-13, 13:52
Medlem
blowns avatar
Jag försöker få en lista på arbetsordrar i vårt affärssystem där antal decimaler på en artikel skiljer sig från antal decimaler i artikelregistret för samma artikel.

Jag trodde detta skulle vara enkelt att göra typ såhär:

Kod:
SELECT AoNr FROM mr WHERE mr.AntDec< >ar.AntDec

(Verkar inte gå att skriva "skiljt från" korrekt utan att det försvinner?)

Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta? Totalt grön på detta. Försökte googla lite idag för att lära mig.
Citera
2016-12-13, 14:15
Medlem
blowns avatar
En annan googling föreslog en sån här lösning:

Kod:
select distinct AntDec, AoNr FROM mr where AntDec not in (SELECT AntDec FROM ar)

Men jag får inga träffar trots att jag vet minst en artikel där det ska träffa.
Citera
2016-12-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag försöker få en lista på arbetsordrar i vårt affärssystem där antal decimaler på en artikel skiljer sig från antal decimaler i artikelregistret för samma artikel.

Jag trodde detta skulle vara enkelt att göra typ såhär:

Kod:
SELECT AoNr FROM mr WHERE mr.AntDec< >ar.AntDec

(Verkar inte gå att skriva "skiljt från" korrekt utan att det försvinner?)

Någon som skulle kunna hjälpa mig med detta? Totalt grön på detta. Försökte googla lite idag för att lära mig.

Använd != istället för <>.
Citera
2016-12-13, 15:43
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Använd != istället för .

Det hjälpte inte resultatet:
Kod:
Msg 4104, Level 16, State 1, Line 1
The multi-part identifier "ar.AntDec" could not be bound.
Citera
2016-12-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det hjälpte inte resultatet:
Kod:
Msg 4104, Level 16, State 1, Line 1
The multi-part identifier "ar.AntDec" could not be bound.

Vilken databas använder du?
Citera
2016-12-13, 16:33
Medlem
Paddington75s avatar
Du får ditt multipart-error eftersom du inte gjort ar-tabellen tillgänglig i queryn. Slå ihop registret med en JOIN. Just nu fattar queryn mr.AntDec <> ar.AntDec lika lite som mr.AntDec <> Paddington.AntKukringar. Koppla ihop dem så all grunddata finns tillgänglig innan du börjar jämföra saker mellan olika register.

Däremot tveksam om du kommer få rätt resultat ändå. Gränspuck att ni har en tabell mr som innehåller både arbetsordernummer och artikelspecifika decimaler. Buskonstigt. Men isåfall:

Kod:
SELECT DISTINCT mr.AoNr
FROM mr
JOIN ar ON mr.Artikelnummer=ar.Artikelnummer
WHERE mr.AntDec <> ar.AntDec

Annars får du posta exempel på vad registren innehåller för tabellnamn och data. Lättare att hjälpa då. Se till att byta lite namn och siffror bara så inte chefen blir sur sen.

!= och <> är samma sak.
Citera
2016-12-14, 07:07
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Du får ditt multipart-error eftersom du inte gjort ar-tabellen tillgänglig i queryn. Slå ihop registret med en JOIN. Just nu fattar queryn mr.AntDec ar.AntDec lika lite som mr.AntDec Paddington.AntKukringar. Koppla ihop dem så all grunddata finns tillgänglig innan du börjar jämföra saker mellan olika register.

Däremot tveksam om du kommer få rätt resultat ändå. Gränspuck att ni har en tabell mr som innehåller både arbetsordernummer och artikelspecifika decimaler. Buskonstigt. Men isåfall:

Kod:
SELECT DISTINCT mr.AoNr
FROM mr
JOIN ar ON mr.Artikelnummer=ar.Artikelnummer
WHERE mr.AntDec  ar.AntDec

Annars får du posta exempel på vad registren innehåller för tabellnamn och data. Lättare att hjälpa då. Se till att byta lite namn och siffror bara så inte chefen blir sur sen.

!= och är samma sak.

Tack så mycket, det verkar ha fungerat utmärkt!

mr-registret innehåller materialreservationer, och ar innehåller artikelregistret. Vi har ett fåtal artiklar där man ändrat antal decimaler i artikelregistret men ändringen följer inte med i arbetsordrarna, vilket gör att vi får ett felmeddelande vid arbetsrapporteringar som säger att materialreservationen har tre decimaler, men artikeln tillåter bara två. Typ. Jävligt korkat är det i varje fall.
Citera
2016-12-14, 07:13
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vilken databas använder du?

Det är vårt affärsystems databas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto