Citat:
Fri information innebär att man måste kunna sålla. Många kommer att ha svårt att hantera gallringen och tro på falska utsagor som att förintelsen aldrig ägt rum eller att man blir allergisk av elektricitet. Men när propaganda från den ena sidan varvas med propaganda från den andra, så minskar även främmande makts möjlighet till påverkan.
Ja ungefär så tänker även jag. Det centrala i mitt tänkande är moderna medier (liksom det verkar vara för alla som kommenterat hittills).
Det är möjligt att det är ännu värre, att statssponsrad propaganda inte kan hävda sig i soppan av virusliknande ryktesspridning.
Sociala medier över internet medger en hastighet av informationsöverföring som traditionella påverkansoperationer inte kan mäta sig med. Virusliknande ryktesspridning/faktaspridning kommer från insidan, inte utsidan. Jag googlade med vänsterhanden om Facebook och fann denna:
https://www.researchgate.net/publica...ng_on_Facebook
Citat från "diskussionen":
Citat:
Our findings provide insights about the determinants of polarization and the evo-
lution of core narratives on online debating, suggesting that fact-checking is not
working as expected. As long as there are no immediate solutions to functional
illiteracy, information overload and confirmation bias will continue dominating so-
cial dynamics online. In such a context, misinformation risk and its consequences
will remain significant. To contrast misinformation spreading, we need to smooth
polarization. To this aim, understanding how core narratives behind different echo
chambers evolve is crucial and could allow to design more efficient communica-
tion strategies that account for users’ cognitive determinants behind these kind of
mechanisms.
lution of core narratives on online debating, suggesting that fact-checking is not
working as expected. As long as there are no immediate solutions to functional
illiteracy, information overload and confirmation bias will continue dominating so-
cial dynamics online. In such a context, misinformation risk and its consequences
will remain significant. To contrast misinformation spreading, we need to smooth
polarization. To this aim, understanding how core narratives behind different echo
chambers evolve is crucial and could allow to design more efficient communica-
tion strategies that account for users’ cognitive determinants behind these kind of
mechanisms.
Så .. "To contrast misinformation spreading, we need to smooth polarization."
Lycka till med det. Jag lever hellre i en värld utan sociala medier. Inte ens statskontrollerade masspåverkansoperationer kan mäta sig med omedelbar ryktesspridning över sociala medier. Men de spelar fortfarande en roll, och jag gissar att underrättelsetjänsterna/propaganda apparaterna idag är mer intresserade av kvantitativa analyser än kvalitativa. Det som händer, händer för snabbt.
(Fog-of-War)
Ergo: massövervakning ala NSA/FRA osv.
Men jag har förmodligen fel och det jag säger är bara rykten i vilket fall. Pay no attention to me
Senast redigerad av Proprioception 2018-11-29 kl. 00:35.
Senast redigerad av Proprioception 2018-11-29 kl. 00:35.