Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-11-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Fri information innebär att man måste kunna sålla. Många kommer att ha svårt att hantera gallringen och tro på falska utsagor som att förintelsen aldrig ägt rum eller att man blir allergisk av elektricitet. Men när propaganda från den ena sidan varvas med propaganda från den andra, så minskar även främmande makts möjlighet till påverkan.

Ja ungefär så tänker även jag. Det centrala i mitt tänkande är moderna medier (liksom det verkar vara för alla som kommenterat hittills).

Det är möjligt att det är ännu värre, att statssponsrad propaganda inte kan hävda sig i soppan av virusliknande ryktesspridning.

Sociala medier över internet medger en hastighet av informationsöverföring som traditionella påverkansoperationer inte kan mäta sig med. Virusliknande ryktesspridning/faktaspridning kommer från insidan, inte utsidan. Jag googlade med vänsterhanden om Facebook och fann denna:

https://www.researchgate.net/publica...ng_on_Facebook

Citat från "diskussionen":

Citat:
Our findings provide insights about the determinants of polarization and the evo-
lution of core narratives on online debating, suggesting that fact-checking is not
working as expected. As long as there are no immediate solutions to functional
illiteracy, information overload and confirmation bias will continue dominating so-
cial dynamics online. In such a context, misinformation risk and its consequences
will remain significant. To contrast misinformation spreading, we need to smooth
polarization.
To this aim, understanding how core narratives behind different echo
chambers evolve is crucial and could allow to design more efficient communica-
tion strategies that account for users’ cognitive determinants behind these kind of
mechanisms.

Så .. "To contrast misinformation spreading, we need to smooth polarization."

Lycka till med det. Jag lever hellre i en värld utan sociala medier. Inte ens statskontrollerade masspåverkansoperationer kan mäta sig med omedelbar ryktesspridning över sociala medier. Men de spelar fortfarande en roll, och jag gissar att underrättelsetjänsterna/propaganda apparaterna idag är mer intresserade av kvantitativa analyser än kvalitativa. Det som händer, händer för snabbt.

(Fog-of-War)

Ergo: massövervakning ala NSA/FRA osv.

Men jag har förmodligen fel och det jag säger är bara rykten i vilket fall. Pay no attention to me
Senast redigerad av Proprioception 2018-11-29 kl. 00:35.
Citera
2018-12-21, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Yuri Bezmenov, en sovjetisk KGB-avhoppare till Kanada, håller ett föredrag om vilka strategier som används för att genomföra en hemlig operation för att omkullkasta en motståndare. Han talar om medias makt som är farlig när man inte vet vem som faktiskt besitter makten. Han tar även upp följande sex områden som centrala för att genomföra en demoraliserande operation: Religion, utbildning, socialt liv, maktstruktur, arbetarröresle samt lag och ordning. Genom att få alla dessa rörelser att gå åt ett från fienden önskat håll kan man skapa kaos i samhället.

Det här är krig med andra medel. Jag skrev detta i ett annat forum (slutet):

Citat:
So here is my take on this: War is not interested in power as it is .. it is interested in YOU. It is always interested in subjecting the individual. Hence the incessant tracking down of dissidents. War is an idea of collectivism. There is no place for dissidents during war.

Det märkliga med främmande påverkansoperationer (om du ser dem som krig, vilket verkar rimligt) är att de verkar öka -- eller ge stöd för -- avvikande tänkande.

Det verkar omöjligt att förhindra människor att tänka fritt. Krig, i vilken form det än manifesterar sig, kan aldrig uppnå sitt eget mål.

Och det finns hopp i det.

/Pro
Citera
2018-12-21, 10:13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det här är krig med andra medel. Jag skrev detta i ett annat forum (slutet):

Det märkliga med främmande påverkansoperationer (om du ser dem som krig, vilket verkar rimligt) är att de verkar öka -- eller ge stöd för -- avvikande tänkande.

Det verkar omöjligt att förhindra människor att tänka fritt. Krig, i vilken form det än manifesterar sig, kan aldrig uppnå sitt eget mål.

Och det finns hopp i det.

/Pro
Är det inte en klassisk divide and conquer-taktik? Spä på oliktänkande för att splittra och ge stöd till grupperingar så att de får styrka och möjlighet att rekrytera. När det är kaos i fiendens led erövrar man eftersom fienden har svårt att enas mot ett motstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Krig, i vilken form det än manifesterar sig, kan aldrig uppnå sitt eget mål.
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Syftar du på att det aldrig går att ena människors tänkande?
Citera
2018-12-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Syftar du på att det aldrig går att ena människors tänkande?

Japp, det är precis vad jag menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in