Citat:
Ursprungligen postat av
terreli
Hej alla!
Jag är en hundälskare och har alltid varit det. Har inte haft hund tidigare då vi haft allergiker i familjen men nu bor jag ensam och har lite frågor.
- Jag jobbar 7-16 varje dag, med möjlighet till att gå hem på lunchen för en promenad. Men hur är det för hunden? Vill inte köpa en hund för min egen skull, hunden måste ha det bra.
-Vad ska man tänka på? Vad behöver en hund när det kommer till vaccin, nyinköp vd första tiden osv?
-Kostnaden, är det dyrt med hund? Förstår att saker kostar men tänker mest på det vardagliga. En månadskostnad med mat, godis, leksaker, påsar osv. Sen kostnaden med vaccin, försäkring osv.
Hoppas kunna få svar på någon fråga iallafall!
Ha en bra dag.
7-16 fungerar ju bra, det hur mkt du lägger tid på hunden före och efter jobbet är det som spelar roll. När min jack russell var valp så jobbade jag mindre de första 2 veckorna, lekte massvis med valpen innan jobbet, var ute korta svängar och när jag skulle till jobbet så gick hunden o la sig på sin plats

Min är nu 9 år och varje gång jag ska iväg så går hunden själv på sin plats och lägger sig

så det kanske kan vara något som kommer fungera även för dig o din hund. varje hund är ju egen individ så det är svårt att säga vad som funkar och inte funkar, det kan också ta tid innan man hittar sina egna rutiner. men jag tycker inte att ditt schema är några problem för hunden liksom.
Kostnader - allt kostar ju. försäkring, mat, veterinär, leksaker,koppel etc men jag skulle inte säga att det är enorma summor som går åt en hund. Det som kostat sjukt mycket är borttagning av tandsten som inte ingår i försäkring som har varit mitt största utgift när det kommer till hunden. Leksaker - jag har köpt dyra leksaker, typ tänk dig "utomhus leksak där det står en schäfer på och ska vara såååå hög kvalité och aldrig gå sönder" - min hund tuggade sönder en sån på 30 sekunder

så jag köper billiga gosedjur från typ second hand där det inte finns några "salt"(vet inte vad de heter, men du fattar nog vad jag menar) eller annat farligt i som hunden kan svälja. Så får min hund tugga sönder hur mkt hn vill och sen kan man slänga den och ta fram en ny.
köp inga jättedyra halsband o sånt för valpen i början då valpen kommer växa ut från de ganska snabbt.
veterinär - jag är inte helt säker men jag tror att vissa vaccin är typ valbara tex kennelhosta behöver man ju bara om hunden går på dagis/utställning eller träffar annars många andra hundar. Hundpass kostar också en del, men ska du inte resa med hunden så behöver du inte den och slipper också rabiesvaccination.
Annat- gå på valpkurser - det hjälper jättemycket
Något annat som jag funderat mycket på senaste tiden : Jag är medlem på en facebook grupp som har sälj/köp/omplacerings annonser på hundar. Och det som gör mig som hundägare väldigt besviken är hur många är villiga att ge upp på en hund och omplacera den när den är 8-9 månader gammal.( det är typ den tiden där gulliga valp-perioden är över och hunden kanske börjar visa mer sitt personlighet, svårare egenskaper kommer fram, man förstår att hund tar mer tid än vad man trodde innan etc) Jag säger inte att du skulle vara en sån som skulle omplacera sin hund, utan jag vill bara att du skulle fundera på vad att ha en hund verkligen innebär, man "låser sig" 15 år med en annan individ, du har vänner och släktingar etc etc men hunden har bara dig - jag tror att många glömmer det.
Min hund är det bästa köp jag gjort, och med en envis jack russell så har man haft en del kämpandet, men det är fortfarande det bästa jag gjort

Hoppas du fått lite hjälp från mig.
Vad har du tänkt att köpa för ras?