2016-12-12, 13:05
Medlem
Hej alla!
Jag är en hundälskare och har alltid varit det. Har inte haft hund tidigare då vi haft allergiker i familjen men nu bor jag ensam och har lite frågor.

- Jag jobbar 7-16 varje dag, med möjlighet till att gå hem på lunchen för en promenad. Men hur är det för hunden? Vill inte köpa en hund för min egen skull, hunden måste ha det bra.

-Vad ska man tänka på? Vad behöver en hund när det kommer till vaccin, nyinköp vd första tiden osv?

-Kostnaden, är det dyrt med hund? Förstår att saker kostar men tänker mest på det vardagliga. En månadskostnad med mat, godis, leksaker, påsar osv. Sen kostnaden med vaccin, försäkring osv.

Hoppas kunna få svar på någon fråga iallafall!
Ha en bra dag.
Citera
2016-12-12, 13:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Kan den få en promenad under lunchen duger det utmärkt för en stabil unghund.
Problemet är valpperioden. Du behöver ha mkt innestående semester för den så du kan ensamhetsträna den. Sedan lär du behöva någon som ser till den några timmar om dagen.

Med andra ord är det inga problem för dig att ha hund. Ditt problem är att ha en valp o det är den i ca 9 mån.
Citera
2016-12-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terreli
Hej alla!
Jag är en hundälskare och har alltid varit det. Har inte haft hund tidigare då vi haft allergiker i familjen men nu bor jag ensam och har lite frågor.

- Jag jobbar 7-16 varje dag, med möjlighet till att gå hem på lunchen för en promenad. Men hur är det för hunden? Vill inte köpa en hund för min egen skull, hunden måste ha det bra.

-Vad ska man tänka på? Vad behöver en hund när det kommer till vaccin, nyinköp vd första tiden osv?

-Kostnaden, är det dyrt med hund? Förstår att saker kostar men tänker mest på det vardagliga. En månadskostnad med mat, godis, leksaker, påsar osv. Sen kostnaden med vaccin, försäkring osv.

Ha en bra dag.

Det är svårt att göra en beskrivning utan att veta vilken ras du funderar på. Olika raser behöver olika mycket aktivering, äter olika mycket, och dessutom olika dyra försäkringar.
Men jag gör en generell beskrivning här så halshugg mig inte för att allt inte är exakt fakta för just en specifik ras.

För en hund (obs, inte valp) räcker det med att den rastas på lunchen, så länge du faktiskt hinner med en runda, inte bara ut 5 minuter runt kvarteret men kanske en promenad på 20 minuter. Ett tips på lunchpromenader är att inte leka för mycket eftersom det kommer trigga igång din hund lagom tills du lämnar honom ensam igen. Försök att bara få honom fysisk uttröttad så vilar han fint under eftermiddagen.
Bör vara någon form av aktivering 3-5 timmar per dag från 1 års ålder, både fysisk och psykisk.

Uppfödaren kommer att ha gjort en första vaccination innan den är 8 veckor. Därefter kommer du få vaccinera den vid 12 veckor och därefter 12 månader. En försäkring brukar kosta omkring 500-800kr.
Se till att ha tid till valpen under de första 6 månaderna. Ju mer tid du lägger på din valp desto bättre kommer er relation vara. Du får verkligen den hund du dresserar. Det finns inga genvägar.

Försäkringen ska vara löst innan du hämtar valpen.Beroende på vilket försäkringsbolag uppfödaren har kan man anmäla en förlängning på uppfödarens valpförsäkring. Men annars måste du ha fixat försäkringen innan du hämtar den. Det är en hel djungel att försöka hitta den "bästa" försäkringen för din hund. Ta kontakt med flera och fråga gärna uppfödaren.

Kostnader kan ju variera beroende på inköpspris. Vanligtvis brukar väl ett inköpspris ligga mellan 12-25k. Köp inget genom blocket.. se till att ha en ordentlig uppfödare i ryggen som hjälper till när frågor uppstår. Går inte att påpeka hur skönt det kommer vara för dig att ha någon erfaren att vända sig till med frågor. Uppfödarna brukar dessutom vara mer än villiga att svara på allt de kan.

Månadskostnader för försäkring, mat, leksaker, bajspåsar och diverse småsaker ligger mellan 500-1000kr.
Ett tips är att köp inte massa dyra sängar/leksaker/selar/koppel osv när han fortfarande är valp. Majoriteten av sakerna kommer tuggas sönder ändå. Köp istället de fina sakerna när valpmånaderna är förbi.
Citera
2016-12-12, 15:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Det är svårt att göra en beskrivning utan att veta vilken ras du funderar på. Olika raser behöver olika mycket aktivering, äter olika mycket, och dessutom olika dyra försäkringar.
Men jag gör en generell beskrivning här så halshugg mig inte för att allt inte är exakt fakta för just en specifik ras.

För en hund (obs, inte valp) räcker det med att den rastas på lunchen, så länge du faktiskt hinner med en runda, inte bara ut 5 minuter runt kvarteret men kanske en promenad på 20 minuter. Ett tips på lunchpromenader är att inte leka för mycket eftersom det kommer trigga igång din hund lagom tills du lämnar honom ensam igen. Försök att bara få honom fysisk uttröttad så vilar han fint under eftermiddagen.
Bör vara någon form av aktivering 3-5 timmar per dag från 1 års ålder, både fysisk och psykisk.

Uppfödaren kommer att ha gjort en första vaccination innan den är 8 veckor. Därefter kommer du få vaccinera den vid 12 veckor och därefter 12 månader. En försäkring brukar kosta omkring 500-800kr.
Se till att ha tid till valpen under de första 6 månaderna. Ju mer tid du lägger på din valp desto bättre kommer er relation vara. Du får verkligen den hund du dresserar. Det finns inga genvägar.

Försäkringen ska vara löst innan du hämtar valpen.Beroende på vilket försäkringsbolag uppfödaren har kan man anmäla en förlängning på uppfödarens valpförsäkring. Men annars måste du ha fixat försäkringen innan du hämtar den. Det är en hel djungel att försöka hitta den "bästa" försäkringen för din hund. Ta kontakt med flera och fråga gärna uppfödaren.

Kostnader kan ju variera beroende på inköpspris. Vanligtvis brukar väl ett inköpspris ligga mellan 12-25k. Köp inget genom blocket.. se till att ha en ordentlig uppfödare i ryggen som hjälper till när frågor uppstår. Går inte att påpeka hur skönt det kommer vara för dig att ha någon erfaren att vända sig till med frågor. Uppfödarna brukar dessutom vara mer än villiga att svara på allt de kan.

Månadskostnader för försäkring, mat, leksaker, bajspåsar och diverse småsaker ligger mellan 500-1000kr.
Ett tips är att köp inte massa dyra sängar/leksaker/selar/koppel osv när han fortfarande är valp. Majoriteten av sakerna kommer tuggas sönder ändå. Köp istället de fina sakerna när valpmånaderna är förbi.
Mkt bra inlägg, bortsätt från Blocket. I stort sätt alla uppfödare med osålda valpar finns på Blocket. Det är just där man ska leta. Sedan ska man välja ut de som är intressanta för att sedan gå vidare. Som valpköpare bör man sätta sig in i SKKs rekomendationer vid valpköp. Följer uppfödaren dessa spelar det ingen roll om man hittat den på Blocket, traktens Köposälj eller via rasklubb.
Tyvärr går fler o fler ifrån sin rasklubb så att bara titta där innebär att du kommer missa många, riktigt bra uppfödare,
Citera
2016-12-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Mkt bra inlägg, bortsätt från Blocket. I stort sätt alla uppfödare med osålda valpar finns på Blocket. Det är just där man ska leta. Sedan ska man välja ut de som är intressanta för att sedan gå vidare. Som valpköpare bör man sätta sig in i SKKs rekomendationer vid valpköp. Följer uppfödaren dessa spelar det ingen roll om man hittat den på Blocket, traktens Köposälj eller via rasklubb.
Tyvärr går fler o fler ifrån sin rasklubb så att bara titta där innebär att du kommer missa många, riktigt bra uppfödare,

Jag har förståelse för att man lägger ut annonser för osålda valpar på blocket. Men personligen skulle jag inte köpa en hund från blocket i vilket fall. Jag ser alltid till att vara bland de första till att tinga min framtida valp. Jag vill inte behöva välja på "resterna".

Sen är det väl givetvis olika vilka krav man har på hunden. Är det för tävling eller avel skulle jag aldrig köpt något på blocket.
Om det är en barnfamilj som ska ha en labrador kanske jag också skulle kunna överväga det.

Om fler lämnar sina rasklubbar skulle det vara intressant och se varför. Får de inte? Har de gjort några misstag?
Kostnaden för att stå med som uppfödare på sin rasklubbs hemsida är så otroligt liten per år och ger en bra signal utåt.
Citera
2016-12-12, 16:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag har förståelse för att man lägger ut annonser för osålda valpar på blocket. Men personligen skulle jag inte köpa en hund från blocket i vilket fall. Jag ser alltid till att vara bland de första till att tinga min framtida valp. Jag vill inte behöva välja på "resterna".

Sen är det väl givetvis olika vilka krav man har på hunden. Är det för tävling eller avel skulle jag aldrig köpt något på blocket.
Om det är en barnfamilj som ska ha en labrador kanske jag också skulle kunna överväga det.

Om fler lämnar sina rasklubbar skulle det vara intressant och se varför. Får de inte? Har de gjort några misstag?
Kostnaden för att stå med som uppfödare på sin rasklubbs hemsida är så otroligt liten per år och ger en bra signal utåt.
Kan nu bara tala för mig själv.
Men om jag skulle starta upp min uppfödning igen skulle jag hålla mig borta från rasklubben. Förr stämde deras ambitioner med mina. Men det är min rasklubb som sänkt kraven. Jag vill inte stötta en förening som öppet stödjer uppfödning av halva hundar. För mig är utseende i kombination av funktion AoO. Detta har rasklubben släppt.
Men detta är jag o gäller då min ras.

Varför andra släpper rasklubbarna vet jag inte. En teori är just Blocket. Det är där man hittar mest kunder.
Citera
2016-12-12, 19:28
Medlem
Tjejen88s avatar
Citat:
Hej alla!

Ha en bra dag.

7-16 fungerar ju bra, det hur mkt du lägger tid på hunden före och efter jobbet är det som spelar roll. När min jack russell var valp så jobbade jag mindre de första 2 veckorna, lekte massvis med valpen innan jobbet, var ute korta svängar och när jag skulle till jobbet så gick hunden o la sig på sin plats Min är nu 9 år och varje gång jag ska iväg så går hunden själv på sin plats och lägger sig så det kanske kan vara något som kommer fungera även för dig o din hund. varje hund är ju egen individ så det är svårt att säga vad som funkar och inte funkar, det kan också ta tid innan man hittar sina egna rutiner. men jag tycker inte att ditt schema är några problem för hunden liksom.
Kostnader - allt kostar ju. försäkring, mat, veterinär, leksaker,koppel etc men jag skulle inte säga att det är enorma summor som går åt en hund. Det som kostat sjukt mycket är borttagning av tandsten som inte ingår i försäkring som har varit mitt största utgift när det kommer till hunden. Leksaker - jag har köpt dyra leksaker, typ tänk dig "utomhus leksak där det står en schäfer på och ska vara såååå hög kvalité och aldrig gå sönder" - min hund tuggade sönder en sån på 30 sekunder så jag köper billiga gosedjur från typ second hand där det inte finns några "salt"(vet inte vad de heter, men du fattar nog vad jag menar) eller annat farligt i som hunden kan svälja. Så får min hund tugga sönder hur mkt hn vill och sen kan man slänga den och ta fram en ny.
köp inga jättedyra halsband o sånt för valpen i början då valpen kommer växa ut från de ganska snabbt.
veterinär - jag är inte helt säker men jag tror att vissa vaccin är typ valbara tex kennelhosta behöver man ju bara om hunden går på dagis/utställning eller träffar annars många andra hundar. Hundpass kostar också en del, men ska du inte resa med hunden så behöver du inte den och slipper också rabiesvaccination.
Annat- gå på valpkurser - det hjälper jättemycket

Något annat som jag funderat mycket på senaste tiden : Jag är medlem på en facebook grupp som har sälj/köp/omplacerings annonser på hundar. Och det som gör mig som hundägare väldigt besviken är hur många är villiga att ge upp på en hund och omplacera den när den är 8-9 månader gammal.( det är typ den tiden där gulliga valp-perioden är över och hunden kanske börjar visa mer sitt personlighet, svårare egenskaper kommer fram, man förstår att hund tar mer tid än vad man trodde innan etc) Jag säger inte att du skulle vara en sån som skulle omplacera sin hund, utan jag vill bara att du skulle fundera på vad att ha en hund verkligen innebär, man "låser sig" 15 år med en annan individ, du har vänner och släktingar etc etc men hunden har bara dig - jag tror att många glömmer det.
Min hund är det bästa köp jag gjort, och med en envis jack russell så har man haft en del kämpandet, men det är fortfarande det bästa jag gjort
Hoppas du fått lite hjälp från mig.

Vad har du tänkt att köpa för ras?
Citera
2016-12-12, 22:48
Medlem
Klart det är en del att tänka på, inte lätt att dra iväg med vännerna över en kväll. Har massor med underbara människor omkring mig som kan rycka ut om det skulle behövas så handlar inte om det.
Jag har tänkt mig en liten hund. Min flickvän har en blandning mellan chihwawa/tibetansk spanie, underbar hund som älskar att mysa och busa.
Får så klart kolla på det, det är min första hund så vill inte ha något för "tufft" att börja med som schäfer osv.
Citera
2016-12-13, 08:54
Medlem
Citat:
Klart det är en del att tänka på, inte lätt att dra iväg med vännerna över en kväll. Har massor med underbara människor omkring mig som kan rycka ut om det skulle behövas så handlar inte om det.
Jag har tänkt mig en liten hund. Min flickvän har en blandning mellan chihwawa/tibetansk spanie, underbar hund som älskar att mysa och busa.
Får så klart kolla på det, det är min första hund så vill inte ha något för "tufft" att börja med som schäfer osv.

Den spontana friheten man hade som ung och dum utan ansvar försvinner väldigt fort.

I alla dina framtida beslut kommer du få fråga dig vart hunden befinner sig om du gör x eller y.
Men jag antar att du och din flickvän redan funderar på sånt om hon redan har hund?

Det här med val av ras är alltid svårt. Du kommer tycka alla valpar är söta och det gör inte valet lättare. Första hunden är svår, men bara för att det kan vara en svår hundras ska det inte tillbakahålla dig från att skaffa en. Så länge du är fullt insatt i allt det extraarbete med mentalträning och aktivering samt påläst om allt kring hunden från början så kommer det gå bra. Jag tror mycket på att en bra människa kommer få en bra hund. Du får den hund du dresserar helt enkelt.

Även om du skaffa en självgående fralla kommer det ändå bli som en ny värld nästa gång du skaffar valp och den gången en mer krävande hund.
Citera
2016-12-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kan nu bara tala för mig själv.
Men om jag skulle starta upp min uppfödning igen skulle jag hålla mig borta från rasklubben. Förr stämde deras ambitioner med mina. Men det är min rasklubb som sänkt kraven. Jag vill inte stötta en förening som öppet stödjer uppfödning av halva hundar. För mig är utseende i kombination av funktion AoO. Detta har rasklubben släppt.
Men detta är jag o gäller då min ras.

Varför andra släpper rasklubbarna vet jag inte. En teori är just Blocket. Det är där man hittar mest kunder.

Får man fråga vad det är för ras du har haft uppfödning på?
Kan säkert vara så att det är olika för olika rasklubbar helt klart.
Citera
2016-12-13, 15:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Får man fråga vad det är för ras du har haft uppfödning på?
Kan säkert vara så att det är olika för olika rasklubbar helt klart.
Rasgruppen är retrievers o det var specialklubben som förstörde hela gruppen.
Citera
2016-12-15, 12:25
Medlem
Har ni några tips på hundar som är "enklare" som första hund? Vill ha en mindre sällskapshund.
Just nu lutar allt åt att bli hundägare men finns fortfarande en del saker att reda ut.
Om jag byter arbete kan det bli svårt att ta sig hem till lunch osv, någon som varit med om något sånt?

Vill absolut inte skaffa hund för att sen behöva lämna den, hunden bästa måste gå först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in