2016-12-11, 22:57
Medlem
Tjenare! Har haft en liten knöl som en finne mitt på höger skinka i 2 veckor nu. Den har växt aningens till typ 1,5-2 cm i diameter. Den är väldigt röd. Har inga bekymmer med den, gör endast ont när jag trycker på den, efter det ömmar det ett tag. Rev lite med nageln på den och då rann det ut pyttelite vätska men inget var eller sånt. Den är fortfarande kvar. Läser på nätet o sånt att det va elakartad cancer för någon och ligger bara hemma och skakar. Någon som vet vad det kan vara? Ska man söka akutvård? Någon som haft samma sak? Snabba svar mottages tacksamt !!
Citera
2016-12-11, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyroexpert
Tjenare! Har haft en liten knöl som en finne mitt på höger skinka i 2 veckor nu. Den har växt aningens till typ 1,5-2 cm i diameter. Den är väldigt röd. Har inga bekymmer med den, gör endast ont när jag trycker på den, efter det ömmar det ett tag. Rev lite med nageln på den och då rann det ut pyttelite vätska men inget var eller sånt. Den är fortfarande kvar. Läser på nätet o sånt att det va elakartad cancer för någon och ligger bara hemma och skakar. Någon som vet vad det kan vara? Ska man söka akutvård? Någon som haft samma sak? Snabba svar mottages tacksamt !!

Googla aldrig symptom,det är förmodligen bara en finne, men ring vårdcentralen imorgon och boka in en tid för undersökning. Du behöver nog inte stressa upp dig har du inte dött av den på 2 veckor överlever du nog tills morgondagen.
Citera
2016-12-11, 23:23
Medlem
En finne försvinner väl? Den är stor och röd , 2 cm i diameter, ska gå till vc direkt imorgon!
Citera
2016-12-11, 23:28
Medlem
Marionettes avatar
Fistel då? Dock osäker på om dom kan komma var som helst eller bara mer närmare själva hålet?
Citera
2016-12-11, 23:29
Medlem
Strychnos avatar
Jag skulle gissa på att det är en furunkel, dom blir stora röda och "känns" när man petar på dom.
Citera
2016-12-11, 23:30
Medlem
Den ligger på den undre delen av skinkan, samt inte på ytterfilen men ändå inte innuti springan. Utan man ser den när man tittar direkt.
Citera
2016-12-11, 23:42
Medlem
Det kan inte vara en böld? Men man bör ändå gå och kolla upp det och få hjälp med att ta bort den? Är ju rädd att det är allvarligare.
Citera
2016-12-12, 08:30
Medlem
udons avatar
böld, inflammerad hårsäck, eller i värsta fall pinonidalcysta (hårsäck). Gå till vårdcentralen och sluta oroa dig

Jag är hårig som en apa och åker ofta på inflammerade hårsäckar.
Citera
2016-12-12, 08:38
Medlem
Dr Wolfs avatar
Allvarligt..?
Ge det ngn dag så ska du se att den är borta...
Citera
2016-12-12, 09:39
Medlem
En släkting hade en liknande och den försvann av sig självt.
Citera
2016-12-12, 16:34
Medlem
Ja seriöst ! Har ju haft den i 2 veckor, den försvinner inte och blir inte mindre.
Citera
2016-12-19, 12:19
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Du TS - en kille vaknade på morgonen - ställer sig framför spegeln o blir helt förskräckt! - Va i helvete!!! han ser en groda fastväxt på skallen!!! Snabb som blixten klär han sig o trycker ner en hatt över skallen o grodan så ingen ska se - springer som en galen vilde genom stan till husläkaren.

Killen rusar in till läkaren - dimper andfådd ner i stolen mitt emot läkaren o när han tar av sig hatten tittar läkaren chockad på honom o säger - Men herregud!!! hur började det här???!!!

Jo, det började med en böld i arslet, sa grodan.

Jag tror att knölen på din rumpa är en böld som inte mognat ännu - testa att dränka in en bomullstuss/rondell, kompress lr liknande med saltlösning - köp ex klorhexidin på apoteket - låt lösningen ligga på knölen en halv timme o upprepa dagligen. Koksaltet kan hjälpa till att dra ur o torka ut knölen om det nu är en böld, vilket jag tror.

Om det inte förbättras så ska du gå till doktorn o kolla den lilla.

Lycka till TS!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in