• 4
  • 5
2016-12-14, 14:41
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerTotenkopf

Tycker för övrigt att det är helt sjukt att bankerna lägger sig i var man fått pengarna ifrån. Hur ska de ha det? Ena stunden är det viktigt att försörja sig själv, och i nästa stund ställs det frågor om var man fått sina pengar ifrån.

Hört talas om AML...? Det är inte bankerna som hittat på detta. Pysslar man inte med skumma affärer så är de frågorna som banken ställer inget som påverkar gemene man!
Citera
2016-12-14, 14:54
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Hört talas om AML...? Det är inte bankerna som hittat på detta. Pysslar man inte med skumma affärer så är de frågorna som banken ställer inget som påverkar gemene man!
Bara för att man inte har något att dölja betyder det inte att man inte har någon integritet.

Det är just därför som Bitcoin kommer förinta fiatvalutorna så småningom.
Citera
2016-12-14, 14:56
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Bara för att man inte har något att dölja betyder det inte att man inte har någon integritet.

Det är just därför som Bitcoin kommer förinta fiatvalutorna så småningom.

Det är fortfarande inte bankerna du ska skylla på.
Citera
2016-12-14, 17:52
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Citat:
Det är fortfarande inte bankerna du ska skylla på.
Jo. De privatägda centralbankerna.
Citera
2016-12-14, 18:07
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Å varför kan du inte skatta för dem så är problemet löst?

Du måste vara korkad, man väljer inte att skatta frivilligt. Speciellt inte när man ser vart pengarna går till.
Citera
2016-12-14, 23:28
Medlem
Forex generösa kontantinsättningar och tradition av tvätt

Det går inte att använda Forex på något sätt? Föra pengarna till Spanien eller något mer kontantvänligt land ? Se den här artikeln så verkar ju Forex vara smidigare: http://www.svt.se/ug/mangmiljonbelop...xlingskontoren. Här är en artikel om olika bankers
policy : http://www.sydsvenskan.se/2015-10-01...na-i-madrassen
även där verkar Forex vara smidigast.
Senast redigerad av MiniTrollet81 2016-12-14 kl. 23:29. Anledning: Frågetecken fix
Citera
2016-12-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniTrollet81
Det går inte att använda Forex på något sätt? Föra pengarna till Spanien eller något mer kontantvänligt land ? Se den här artikeln så verkar ju Forex vara smidigare: http://www.svt.se/ug/mangmiljonbelop...xlingskontoren. Här är en artikel om olika bankers
policy : http://www.sydsvenskan.se/2015-10-01...na-i-madrassen
även där verkar Forex vara smidigast.

Eh... den där artikeln om Forex är 6 år gammal... Det är ingen större skillnad på Forex och andra banker, men man kan åtminstone växla in svenska kontanter mot utländsk valuta, det vet jag inte så många banker som gör idag.
Min sambo skulle t ex växla in tvåtusen sek cash mot Euro på Handelsbanken, men de vägrade göra den växlingen. Men det gick bra att sätta in pengarna på ett konto för att sen dra kostnaden för Euro från kontot... Idiotin har inga gränser idag.
Citera
2016-12-15, 19:34
Medlem
Jag har nog snart omsatt hundra miljoner genom min morsas konto, hon fick någon webform som hon behövde fylla i och där kryssade hon i "spelvinster", sen dess har hon aldrig blivit kontaktad igen.
Citera
2016-12-15, 21:25
Medlem
flexingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasnilsson
Jag har nog snart omsatt hundra miljoner genom min morsas konto, hon fick någon webform som hon behövde fylla i och där kryssade hon i "spelvinster", sen dess har hon aldrig blivit kontaktad igen.

wow hundra miljoner! själv har jag omsatt 350 miljarder
Citera
2016-12-15, 22:22
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Får du 5k över i månaden blir det 60k på ett år. Det ska inte vara några problem att sätta in dessa "blocket-pengar" på kontot.

Huruvida du ska sätta in allt på en gång eller sprida ut insättningarna är jag inte helt säker på.

Tycker för övrigt att det är helt sjukt att bankerna lägger sig i var man fått pengarna ifrån. Hur ska de ha det? Ena stunden är det viktigt att försörja sig själv, och i nästa stund ställs det frågor om var man fått sina pengar ifrån.

De ska vara glada att man använder deras sketna fiat-valuta istället för något mer gediget, som guld eller bitcoin.

Moroten till att banken måste veta vart pengarna kommer ifrån beror på att den enskilda banktjänstemannen personligen kan bli åtalad för penningtvätt samt att företaget får böta mångmiljonbelopp om man inte följer penningtvättlagen.

Du tror att banken Står och nekar folk för att man tycker det är kul. Prova ställ dig där en dag själv och argumentera dig blodig med en armé av dumma idioter som dig själv som susar omkring och är kränkt över nåt som man inte har förmågan att greppa.
Citera
2016-12-16, 14:07
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Du måste vara korkad, man väljer inte att skatta frivilligt. Speciellt inte när man ser vart pengarna går till.

Tack för dina väl valda ord. Tips: Lär dig svensk grammatik innan du dumförklarar andra. Låt höra vad du menar med "vart pengarna går till" (vad pengarna går till)?
Citera
2016-12-16, 14:11
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Jo. De privatägda centralbankerna.

Vad har de privatägda centralbankerna med Finansinspektionens riktlinjer att göra?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in