2005-12-20, 05:35
Medlem
Min morfar var ordförande i Lions här på orten,de gjorde inte så mycket spännande men de med tre kedjelänkar som symbol(oddfellow? tempelriddarna?)brukar ha dansbandsparty ovanpå videoteket,liveband och allt min moders kollega öfverläkaren åker på liknande möten ibland.
2005-12-20, 11:50
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Min morfar var ordförande i Lions här på orten,de gjorde inte så mycket spännande men de med tre kedjelänkar som symbol(oddfellow? tempelriddarna?)brukar ha dansbandsparty ovanpå videoteket,liveband och allt min moders kollega öfverläkaren åker på liknande möten ibland.
´

Den är tråden handlar om Frimurare, inte om Lions Eller Odd Fellows.
2005-12-20, 13:07
Medlem
Dess avatar
1. När en medlem har nått upp till 3 graden får han lov att vara fadder till en som önskar bli medlem. 2 medlemmar krävs för detta.

2. Anledningen till att en broder inte får avslöja vad som sker under en initiering för en person av lägre grad är att då faller själva idén med initieringen. Ritualakten är en väldigt intressant, spännande och lärorik "väg" att gå igenom och de överaskningar som man får uppleva är man glad att man inte visste något om i förväg.

3. Tiden är förbi när detta var en "klubb för eliten". Idag har frimureriet spridigt sig långt ner i åldrarna och yrkestitlarna är många. Gå bara till din lokala golfklubb och be att få studera medlemsmatrikeln eller gör samma sak med Rotarymatrikeln.

4. Kan inte komma på något mer att skriva!
2005-12-20, 13:29
Medlem
Vädurs avatar
...eller som det står på hemsidan:

I Sverige infördes och utvecklades frimureriet under 1700-talet. Det kom att präglas av den religionssyn som var förhärskande i dåtidens samhälle. Mycket av Ordens symbolik hämtar därför sina förebilder från Bibeln. Ritualerna använder sig av bibliska bilder och skeenden. Ordens uppfattning om etik, moral och rättsmedvetande överensstämmer på samma naturliga sätt med den traditionellt kristna synen att reglerna för ett rätt liv följer ur en kristen tro. Den kristna etiken står i förgrunden.

Kristen tro har mycket gemensamt med andra religioner i sin syn på Skaparen och människan, på etik och moral. Men det unika i denna tro är övertygelsen att en personlig Gud, oändlig och ofattbar, på en bestämd tidpunkt i historien trätt in i vår värld i Jesus från Nasaret gestalt. Genom Honom talar Gud, genom Honom handlar Gud, genom Honom kan vi lära känna och få gemenskap med Gud.

Att vara frimurare ger ingen makt i sig själv, men för att bli invald till den lite exklusiva herrklubben så krävs det att du kan tillföra logen något. Lite status. Lite pengar. Lite anseende.
2005-12-20, 13:41
Medlem
Dess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Att vara frimurare ger ingen makt i sig själv, men för att bli invald till den lite exklusiva herrklubben så krävs det att du kan tillföra logen något. Lite status. Lite pengar. Lite anseende.

Pengar behövs för att betala medlemsavgiften och gradavgiften och till konjaken i samband med middagen efter varje initiering.

Många som blir medlemmar blir det för att någon kompis/kollega är det och för att man vill knyta kontakter med varandra som sedan kan användas i privata syften. Men det finns en lite skara som är genuint intresserade av frimureriet i sig själv och ger blanka fan i alla ryggdunkningar eller så står man inte ut med det och begär sitt utträde :-))
2006-10-26, 22:50
Medlem
Författarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LumberJack
Voltaire var deist och inte ateist.
Det stämmer...
2006-10-27, 22:00
Medlem
observator Ms avatar
Overdrifter

Jag ar sjalv frimurare.

Som manga har redan har skrivit ar matrikeln offentlig. Laser man den, ser man att eliten i samhallet har hittat andra sammanhang att traffas i. Nagra riksdagsman visserligen, varav A Bjorck den ende allmant kande. Inga biskopar, inga generaler, inga storforetagsledare. Mest kulturkonservativ medelklass.

Kristen bekannelse ar ett krav i det svenska systemet.

Det finns inget internationellt frimureri. I de flesta lander finns organisationer som kallar sig frimurare, och den svenska frimurarorden har vanskapliga relationer med ett antal respektabla sadana.

Manga amerikanska presidenter har varit frimurare, men jag tror att Gerald Ford var den senaste. Tyvarr for mordsparet: John Kennedy var inte frimurae. Den katolska kyrkan tillater inte att dess medlemmar blir frimurare.

Kungen ar beskyddare men ar inte frimurare.

Ceremonierna i de olika graderna ar vackra, i stort sett ofarandrade sedan 1700-talet, och halls hemliga for att de annars inte skulle fa ngn overraskande verkan pa deltagarna
2006-10-27, 22:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer

Yepp Odd Fellows
2011-09-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Nej, CG är den första kungen som inte är medlem. Tidigare har Konungen var Ordens högsta beskyddare, men alltså inte nu längre.

Matrikeln, med ca. 15.000 namn, finns att läsa på Stockholms Stadsbibliotek. Står i referenshyllorna så man kan inte låna hem den, bara läsa den på plats.

Vidare så är Frimurarorden inte så elitistisk som beskrivs ovan. Det stämmer att många präster är medlemmar, men även tex. lärare.

Om allt går vägen så kommer jag bli invigd nästa år!

Så, hur gick det för dig. Tog du steget?
mvh
2011-09-01, 18:55
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Henrik S Järell, Lasse Berghagen och Anders Björck är några kända svenska frimurare. Ska vi räkna in Bilderbergergruppen också? Då tillkommer både Wallenbergare, Reinfeldt, Pagrotsky med flera.
2011-09-02, 10:10
Medlem
Om ni undrar över frimurarnas makt så ta en titt på 1-dollars sedeln när ni får tillfälle!
Alla symbolerna på den är från frimureriet!

Mvh
IX
2011-09-02, 15:45
Medlem
Teleskopbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Royalking
Om ni undrar över frimurarnas makt så ta en titt på 1-dollars sedeln när ni får tillfälle!
Alla symbolerna på den är från frimureriet!

Mvh
IX

Ditsatt av Roosevelt, frimruare av 32:a graden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in