2016-12-10, 14:36
Medlem
Hej allihopa. Jag har aldrig skrivit på denna del av forumet...så ursäktar om jag skriver i fel del.

Jag söker en maträtt..som består av Bulgur och nötfärs..Kanske..
Jag fick smaka av en kille på jobbet... Som kan väldigt dålig svenska.. Så jag förstod inte vad han sa...Och nu jobbar jag inte kvar där.

Det var som en typ, torkad eller överstekt nötfärs biff.
Den var blandad med Bulgur..typ som att dom gjort en stor smet av det, rullat till bollar och sen plattat till dom.
Konsistensen var seg, typ som torkat kött.

Han nämnde ngt land...Kommer inte ihåg vilket men det var ngn irakisk eller syriansk maträtt.
Är det ngn som kanske vet vad jag menar?
Citera
2016-12-10, 15:50
Medlem
Du kanske tänker på kofta?

Hittade ett recept.
http://www.adventuressheart.com/2016...kofta.html?m=1
Citera
2016-12-10, 15:54
Medlem
Pfaltzs avatar
Kubbe?

http://irakiskmat.se/kubbe-av-bulgur...h-pinjenotter/
Citera
2016-12-10, 16:09
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbliren
Hej allihopa. Jag har aldrig skrivit på denna del av forumet...så ursäktar om jag skriver i fel del.

Jag söker en maträtt..som består av Bulgur och nötfärs..Kanske..
Jag fick smaka av en kille på jobbet... Som kan väldigt dålig svenska.. Så jag förstod inte vad han sa...Och nu jobbar jag inte kvar där.

Det var som en typ, torkad eller överstekt nötfärs biff.
Den var blandad med Bulgur..typ som att dom gjort en stor smet av det, rullat till bollar och sen plattat till dom.
Konsistensen var seg, typ som torkat kött.

Han nämnde ngt land...Kommer inte ihåg vilket men det var ngn irakisk eller syriansk maträtt.
Är det ngn som kanske vet vad jag menar?

oh, vet vilken du menar, kommer inte ihåg namnet dock. Dock är det från en rätt där de blandar mald nötfärs och gör en råbiff av, utblandat med couscous massa persilja, vitlök och citron, det som blir över brukar dom sedan steka färdigt.
Citera
2016-12-10, 16:55
Medlem
Ok tack för hjälpen allihop...Den verkar vara en variant av den första..ska leta reda på olika recept
Citera
2016-12-10, 17:21
Medlem
pepsi haxs avatar
Kibbeh, kan göras med ris också.

Jag har kokat ris och malt ner de med händerna tills de blir en deg.
Sedan lagt i köttfärs som är kryddad med kanel, neijlika, spiskummin, persilja och ginger (glömt bort svenska ordet)

Sedan fritera i olja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in