2016-12-10, 06:51
Medlem
Tjena! Efter sommaren kommer jag börja på en utbildning och ser fram emot det väldigt mycket. Men det finns en sak som oroar mig en hel del.

Det är nämligen så att drygt 8 av 10 i min nya "klass" kommer vara av det kvinnliga könet. Det är inte så att jag har något emot att jag kommer spendera mycket tid med brudar utan det är snarare en aspekt att se fram emot . Nej det som får min hjärna att gå på högvarv är männen jag kommer plugga med. På arbetsplatser och tidigare utbildningar har jag alltid haft ett "grabbgäng". Några sköna som man kan snacka med om brudar, fotboll och allt vad det heter. Men jag är även nyfiken på hur man kommer bli behandlad av kvinnorna.

Frågeställningar:
Är det vanligt att de få männen som går en kvinnodominerad utbildning håller ihop? Eller sprids de ut i de olika grupperingarna?

Hur kommer kvinnorna att bete sig gentemot de få män de kommer ha som kollegor kommande åren?

Bonusfråga:
Om vi går in mer på den intima sidan av saker och ting. Min tanke är att flirtande (på klassträffar såsom gasquer, sittningar etc.) antingen kommer ske i större utsträckning då det finns fler damer i omgivningen eller i mindre utsträckning då allt som händer kommer bli mer uppmärksammat i och med det få antalet herrar.
Vilken tror ni på?

Lite info om mig/förutsättningar:
- 20-25 årig man
- Jag kommer att vara nyinflyttad på orten och bo i studentlägenhet (fixat redan nu)
- Normal social förmåga. Extrovert. Umgås med både kvinnor och män.

Detta är min första TS någonsin så ber om ursäkt i förväg om det är lite snurrigt. Fråga på om ni undrar över något.
Senast redigerad av Trismoun 2016-12-10 kl. 07:01.
Citera
2016-12-10, 07:32
Medlem
Du kommer att bli poppis i klassen. Ta lite plats du, kanske inte för mycket men lagom. Det får du känna in för var dag. Är läraren en man, kan du ta lite mindre plats, är det en kvinna då får du salta på. Det beror på vad du ska läsa också...
Sedan beror det på damernas ålder. Du får ligga i bakvattnet första tiden.
Sätt dig i mitten eller längst bak i salen / klassrummet, du märks ändå.

Grupperingar kommer att finnas. Kvinnor gillar att gå 2 och 2.
Citera
2016-12-10, 09:42
Medlem
I min utbildning var jag ensam kille i klassen. Fungerade finfint, man kan prata lika mycket med tjejerna som i ett grabbgäng. Var bara dig själv och en skön kille så går det utan problem att överleva i klassen.
Var beredd på att det kommer vara mycket skitsnack dock, håll dig neutral!!!
Citera
2016-12-10, 11:10
Medlem
storytellers avatar
Har varit i två liknande sammanhang och många av killarna umgicks då med varandra, i det ena fallet blev det att jag nästan bara umgicks med ett litet killgäng och i det andra fallet mer blandat. Brukar var kul att plugga med tjejer. Festar hårt, pluggar hårt.
Citera
2016-12-10, 11:56
Medlem
Haha jag känner: vilket i-landsproblem! 😉
När jag 2007 påbörjade min lärarutbildning var det ungefär så som du skrev 8 av 10 var kvinnor. Ska du förresten plugga lärare? 😝.

Jag tror att ni killar tänker mer på detta än tjejer. För när alla väl hade blivit indelade i sina basgrupper/klasser hade jag i min basgrupp 2 mön och resten var kvinnor. Vissa basgrupper hade inga män alls så kanske var min basgrupp lite extra lyckligt lottad?

Men i alla fall till dina frågor: alla kom verkligen överens med alla. Vi hade skitkul. Vi pratade och umgicks både i och utanför skolan.

En av killarna och jag klickade jätte bra direkt, och visst, innan man verkligen hade koll på vilka alla var så var det nog något oskyldigt flirtmeddelande inne på vår gemensamma studentportal men när vi sedan hamnade i samma klass sökte vi oss till varandra och blev typ "bästisar". Vi gjorde de flesta grupparbeten och undersökningar tillsammans. Vi gjorde även examensarbetet tillsammans. Sedan det där om att snacka om grabbiga saker tillsammans: haha! Jag hade inget val. Jag agerade nog både storasyster, psykolog, kurator och välmenande vän åt honom många gånger. Han sa många gånger att han var glad över att ha mig och tyckte det var jätte bra eftersom vissa saker kunde man liksom inte ta med 'sina grabbar'. Haha ibland tror jag han glömde att jag var tjej och inte lika intresserad av att veta när och hur han hade sex - för sådant kunde ha också ringa och berätta om.

Oj! Detta blev långt. Men oroa dig inte. Du kommer se att där finns fördelar med att vara i en klass full av kvinnor. Lycka till!
Citera
2016-12-10, 16:16
Medlem
Många intressanta ord! Ni som har varit i en liknande sits får gärna beskriva hur ni upplevde de olika situationerna som kan uppstå. Fanns det något som ni upplevde som besvärligt? Något som var mer positivt?

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Är läraren en man, kan du ta lite mindre plats, är det en kvinna då får du salta på.

Vad är skillnaden beroende på vilket kön läraren/föreläsaren har?

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Vore spännande veta vilken utbildning som börjar efter sommaren som du ska gå. Det är ju ingen högskola eller universitet då ansökningar till dessa startar i vår.
Är det folkhögskola av något slag? Kanske trollskola. Eller vad?

Universitet/högskola på en mellanstor ort. Har efter noggrant övervägande bestämt mig för att gå den här utbildningen och kommer med all säkerhet in på betygen. Det är varken till lärare eller inom vården jag kommer plugga.

Citat:
Ursprungligen postat av Jossephinee
En av killarna och jag klickade jätte bra direkt, och visst, innan man verkligen hade koll på vilka alla var så var det nog något oskyldigt flirtmeddelande inne på vår gemensamma studentportal men när vi sedan hamnade i samma klass sökte vi oss till varandra och blev typ "bästisar". Vi gjorde de flesta grupparbeten och undersökningar tillsammans. Vi gjorde även examensarbetet tillsammans. Sedan det där om att snacka om grabbiga saker tillsammans: haha! Jag hade inget val. Jag agerade nog både storasyster, psykolog, kurator och välmenande vän åt honom många gånger. Han sa många gånger att han var glad över att ha mig och tyckte det var jätte bra eftersom vissa saker kunde man liksom inte ta med 'sina grabbar'. Haha ibland tror jag han glömde att jag var tjej och inte lika intresserad av att veta när och hur han hade sex - för sådant kunde ha också ringa och berätta om.

Den typ av relation har jag aldrig haft med en tjej. Spenderar man mycket tid ensam med en dam finns ju risken att man börjar tänka med en annan muskel än hjärnan.
Hur går man tillväga för att skapa en sådan här relation? Känns som en väldigt svår uppgift om damen i fråga ser bra ut.
Citera
2016-12-10, 16:24
Medlem
Christopher.s avatar
Beror vad du har för mål, är det universitet så är det minimalt med tid man måste spendera med andra, du kan hänga ihop med andra kursare. Om målet är att knulla så många som möjligt är det bara att jobba upp ett skönt rykte, kanske får smeknamnet stridshingsten efter ett tag
Citera
2016-12-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Beror vad du har för mål, är det universitet så är det minimalt med tid man måste spendera med andra, du kan hänga ihop med andra kursare. Om målet är att knulla så många som möjligt är det bara att jobba upp ett skönt rykte, kanske får smeknamnet stridshingsten efter ett tag

Målet är att ha lagom med fokus på studierna så man lär sig och klarar av det men samtidigt lära känna nya människor och ha väldigt roligt. Typ.

Har pluggat innan och det sker väldigt ofta sociala interaktioner, något jag gillar! Det är bara det här som blir en helt ny situation för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in