2016-12-09, 13:08
Medlem
Hej!
Om vi leker med tanken att jag köper konsertbiljetter och säljer sen vidare på t ex Viagogo. Viagogo betalar sen ut pengarna för biljetterna jag fått sålt via PayPal.

När man har biljetter till försäljning där, så dras det automatiskt av moms ifrån försäljningspriset, t ex:

"Försäljningssumma - 3.700 Kr
Säljare avgifter - 370 Kr
Moms - 92 Kr
DU KOMMER ATT FÅ 3.238 Kr"

Kan man åka på extra avgifter i efterhand, jag betalar ju redan moms? Skatteverket kanske?
Citera
2016-12-09, 13:13
Medlem
Svizzeras avatar
Sälj genom en annan kanal istället.
Citera
2016-12-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Sälj genom en annan kanal istället.
Egentligen inte riktigt svar på min fråga..

Tips på andra kanaler?
Citera
2016-12-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingcool88
Hej!
Om vi leker med tanken att jag köper konsertbiljetter och säljer sen vidare på t ex Viagogo. Viagogo betalar sen ut pengarna för biljetterna jag fått sålt via PayPal.

När man har biljetter till försäljning där, så dras det automatiskt av moms ifrån försäljningspriset, t ex:

"Försäljningssumma - 3.700 Kr
Säljare avgifter - 370 Kr
Moms - 92 Kr
DU KOMMER ATT FÅ 3.238 Kr"

Kan man åka på extra avgifter i efterhand, jag betalar ju redan moms? Skatteverket kanske?
Rent allmänt: Köp och försäljning av enstaka prylar går bra. Om verksamheten blir omfattande eller omsätter stora mängder så kommer SKV att vilja att du gör det i ett bolag. Jag känner inte till Viagogo.
Citera
2016-12-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Rent allmänt: Köp och försäljning av enstaka prylar går bra. Om verksamheten blir omfattande eller omsätter stora mängder så kommer SKV att vilja att du gör det i ett bolag. Jag känner inte till Viagogo.
Tack!
En motfråga isf, stora mängder innebär?
Citera
2016-12-10, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingcool88
Tack!
En motfråga isf, stora mängder innebär?
Beror på om du har otur eller inte med SKV. Kommer du ofta upp i 3000-4000 plus per månad rekommenderar jag att du startar enskild firma eftersom det ger många fördelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in