2016-12-08, 20:34
Medlem
Står i valet och kvalet då jag till nästa höst är intresserad av att börja plugga till civilingenjör. Som jag uppfattat så anses högskoleingenjörer vara mer praktiska än civilare. Dilemmat jag har är att jag är väldigt praktisk av mig, men samtidigt väldigt studiemotiverad. Det känns bortkastat att plugga 3 år till högskoleingenjör när man kan studera två år till och få ut en civ. examen.

Så till min fråga, finns det praktiska "yrken" inom civ.ingenjörssegmentet, och i så fall, hur vanligt är det? Skulle aldrig mentalt klara av att sitta på ett kontor dag ut och dag in. Har förstått att de som arbetar som projektledare har något mer varierande dagar, finns det andra yrkeskategorier där man som civilare arbetar mycket utomhus, eller på något sett inte blir en stillasittande kontorsråtta?

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-12-08, 20:43
Medlem
Har rätt svårt att tänka mig ett yrke du kan få som högskoleingenjör som skulle vara omöjligt att få för en civilingenjör.
Citera
2016-12-08, 20:43
Medlem
hanumans avatar
Processingenjörer, väg och vatteningenjörer, geologer och byggingenjörer är exempel på ingenjörsyrken som kan innehålla rätt mycket praktiskt arbete oavsett om du är ingenjör eller civilingenjör.
Citera
2016-12-08, 21:11
Medlem
Har en familjemedlem som jobbar som sk kyltekniker, han är själv utbildad högskoleingenjör och har en mer senior kollega som egentligen är civilingenjör. Båda 2 har just börjat jobba med kyl och värmeanläggningar(industriella sådana) för att det är det garanterar praktiska moment, en hel del felsökning, mycket nya tekniska lösningar och de får vara utomhus rätt ofta.

Nedsidan skulle väl vara att det inte är lika bra betalt, men pengar är ju som du säkert känner till inte allt. Man ska ju trivas med det man gör.
Citera
2016-12-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har en familjemedlem som jobbar som sk kyltekniker, han är själv utbildad högskoleingenjör och har en mer senior kollega som egentligen är civilingenjör. Båda 2 har just börjat jobba med kyl och värmeanläggningar(industriella sådana) för att det är det garanterar praktiska moment, en hel del felsökning, mycket nya tekniska lösningar och de får vara utomhus rätt ofta.

Nedsidan skulle väl vara att det inte är lika bra betalt, men pengar är ju som du säkert känner till inte allt. Man ska ju trivas med det man gör.

Lite så jag resonerar! Låter även intressant, vet du vad han/hon läste för inriktning?
Citera
2016-12-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viltat
Lite så jag resonerar! Låter även intressant, vet du vad han/hon läste för inriktning?

Min bror läste byggnadsteknik,hans kollega civ.ing väg och vatten. Värt att nämna är att långt ifrån alla kyltekniker har en högskoleexamen, många har läst YH utbildningar och vissa är kanske "bara" VVSare eller elektriker från början. Området är som jag förstått det väldigt brett,ibland behövs det någon som besitter hög teknisk kompetens inom styr och regler och termodynamik andra gånger räcker det med att du kan bocka ett rör eller koppla in en elektrisk komponent i en manöverkrets. Arbetsuppgifterna/projekten skiljer sig också avsevärt beroende på vilket företag du jobbar åt. Vissa kanske bara installerar vanliga villa värme pumpar medans andra konsultar åt fjärrvärmeverk.

Skulle jag ge dig ett konkret råd, så läs civ. ing så du har en examen att falla tillbaka och sen testa lite olika branscher inom det det tekniska så kommer du säkert hitta nåt som passar. Vad du än gör bli inte entreprenad ingenjör inom anläggning som undertecknad. Otroligt vad tråkigt jag har på jobbet för det mesta.
Citera
2016-12-08, 23:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Är du villig att låna några miljoner?
Jag har två exempel i så fall.

Nu vet jag inte skillnaden på dessa ingenjörer du snackar om.
Men mina exempel är dessa.
När jag jobbade på ett jobb på 90-talet så hade jag en arbetskamrat vars farsa drev eget. Hans specialitet var att konstruera samt ta fram en prototyp. Inte nog med det så skrev han in i sina avtal att han även fick ta fram förserien med alla verktyg som krävdes.
Han skar guld.

I början på seklet fick jag jobb på en liknande firma.
Jag blev den tredje på golvet. Men även här hade två studiekamrater slagit sig ihop med ett liknande koncept. Dock ej med förserien av en produkt då de arbetade med att ta fram specialmaskiner.
När jag kom in på det företaget var vi tre på golvet. Ägarna hade inte längre tid att producera. Kontoret hade samtidigt sex anställda ingenjörer o innan jag slutade (Blev erbjuden fast tjänst men min chef på bemmaningsföretaget kvaddade det) så anställdes en arbetsledare. Lite surt då jag har kvalifikationer för den tjänsten.
Det sista jag hörde om den firman var att de köpt på sig ett tiotal patenter o huserade i en enorm nybyggd byggnad.

Så din idé om att bli ingenjör o samtidigt jobba praktiskt kan jag gärna supporta.
Citera
2017-02-23, 16:06
Medlem
Är det någon som vet hur det är att arbeta som civilingenjör inom geoteknik eller bergmekanik hållet? Känns som dessa inriktningar kan innebära en stor del arbete ute i fält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in