2016-12-09, 22:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Blir man inte som tjej ganska förolämpad att bli kallad bror? Det är som att ens vän inte ens ser en som en tjej längre.

Men nej, inte om det är sagt med humoristisk ton.
Citera
2016-12-09, 23:12
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men nej, inte om det är sagt med humoristisk ton.

Jag hade sett det som en nedvärdering oavsett. Men du kanske inte håller med?
Citera
2016-12-09, 23:58
Medlem
Brunbeverns avatar
Ska man kalla någon för det, använder man såklart det mer komiska och roliga ordvalet "bro" som är internet-approved och amerikanskt, istället för blattesvenska.
Citera
2016-12-10, 00:22
Medlem
elgecys avatar
Jättemånga killar (har mest killpolare) som kallar mig bror/bro. Lägger ingen värdering i det, goda vänner förhoppningsvis då utan dolda sexuella motiv. Fick mig ett gott skratt haha!
Senast redigerad av elgecy 2016-12-10 kl. 00:24.
Citera
2016-12-10, 00:29
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bat-cave
Han är generellt väldigt retsam, behandlar mig ibland som en ovetande lillasyster som han måste lära saker och visa världen för. Han nyper mig i kinderna och gillar att skämta på min bekostnad...

Vi har känt varandra ett tag, vi har kysst varandra vid enstaka tillfällen men ingen har riktigt tagit det längre. Vid ett tillfälle hade vi dock nästan sex men jag sa att jag inte är redo, anledningen till detta var för att jag gillar honom och ville helst undvika att bli en "sätta på och dumpa" brud för honom. Efter det föreslog han att vi skulle stryka den "romantiska" biten mellan oss. Vi hörs dock i princip nästan varje dag och ses och hänger ganska casual rätt ofta, dessa möten brukar dock vara rätt flörtiga. Jag vill tro att det finns något mellan oss, men som sagt misstänker jag att jag blivit rejält jävla friendzonad..

Duh... Om han säger att ni ska skippa den romantiska biten är du inte intressant som mer än kompis" vad behöver du mer? Neonskyltar?
Citera
2016-12-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Duh... Om han säger att ni ska skippa den romantiska biten är du inte intressant som mer än kompis" vad behöver du mer? Neonskyltar?

Hahaha ja typ alltså... det är tyvärr lätt att se saker man vill se istället för sanningen.
Citera
2016-12-10, 21:55
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Många gör detta faktiskt. Men det kanske bara är i Malmö.

Men det är ju inte bror som i biologisk bror, det är bror som i "min vän".

Edit: Syster måste jag prova.
Jo jag förstod att det är "bror" som i kvinnlig, (wtf?), vän
Malmö? Skämtar du? Eller är det Malmö som i Rosengård du menade?

Eller Rosengård kanske det är "hora",, "horunge" och "mannen!" som är någon typ av androgyn vän-tilltal ?

Hahaha ja det HADE jag faktiskt velat höra,, en tjej som kallar sin killkompis för "syster",, det hade definitivt lyft upp min stämning och gett goda skratt från min sida
Citera
2016-12-11, 12:53
Medlem
Afrolovers avatar
Bror på svenska är ett väldigt starkt maskulint genetiv och bör endast används som ett sådant.

För att understryka djupare vänskap/närhet är det bättre att säg "du som min vän/kompis" eller något sådant. Dessutom är det helt könsneutralt vilket brukar anses vara positivt i sig.
Citera
2016-12-11, 12:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag hade sett det som en nedvärdering oavsett. Men du kanske inte håller med?

Nä, han är en av mina bästa. Har ett hjärta av guld, så nej.

Varför skulle du känna dig nedvärderad?
Citera
2016-12-11, 13:05
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Nä, han är en av mina bästa. Har ett hjärta av guld, så nej.

Varför skulle du känna dig nedvärderad?

Jo, som du säger så är han säkert en fin människa så.

Jag är en kvinna, och vill bli bekräftad som det. Att mnågon skulle benämna mig som "bror" blir då en förolämpning emot vem jag är som person.
Citera
2016-12-11, 13:09
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Jo jag förstod att det är "bror" som i kvinnlig, (wtf?), vän
Malmö? Skämtar du? Eller är det Malmö som i Rosengård du menade?

Eller Rosengård kanske det är "hora",, "horunge" och "mannen!" som är någon typ av androgyn vän-tilltal ?

Hahaha ja det HADE jag faktiskt velat höra,, en tjej som kallar sin killkompis för "syster",, det hade definitivt lyft upp min stämning och gett goda skratt från min sida

Det hade nog genererat förvånade skratt. Men inga agg bland de jag känner, hade dock inte sagt detta till vem som helst.

Känner folk i Rosengård, Lindängen, Seved, på Möllan, Värnhem, Gamla väster, Västra hamnen, Hermodsdal, osv osv. Mest på Möllan. Ser ingen stor skillnad mellan dessa personer pga var de bor i Malmö.

Sa ju nu inte att alla män kallar mig bror, utan ett par mycket nära manliga vänner. Om de vill ha mig sexuellt? (tror det var ts frågeställning) Kanske en av dem, men han skulle aldrig försöka.

Hora, horunge och mannen: "Mannen" har hänt på jobbet, då mer som bi-ord i en mening där något jobbigt eller otroligt hänt, följt av mannen. Inte specifikt "riktat".

"Din lilla horunge"; som svar på någon halvt rumsren kommentar, oftast dock sagt män emellan.

"Hora", hör aldrig någon kalla varandra det bland vänner, förutom som skällsord när någon slår foten på tröskeln eller liknande, då riktat till situationen. Som "jävlar" eller "fan".

Enbart ett ex har kallat mig hora, någonsin, så nej, tror inte det är normalt på något sätt.
Senast redigerad av f30malmo 2016-12-11 kl. 13:15.
Citera
2016-12-11, 13:14
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jo, som du säger så är han säkert en fin människa så.

Jag är en kvinna, och vill bli bekräftad som det. Att mnågon skulle benämna mig som "bror" blir då en förolämpning emot vem jag är som person.

Ja, då är du kanske lite känsligare än vad jag är helt enkelt. Eller så tänker du något jag inte förstår, utveckla gärna?

Jag är så mycket kvinna man kan bli fysiskt sett tror jag (sa inte perfekt eller vackrast, men det finns liksom inga tvivel), så känner mig inte hotad. Jag tycker dessutom ibland det är skönt att inte bli behandlad som prinsessan på ärten (sa inte att du är det), bara för att jag är kvinna, exempelvis på arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in