Citat:
Ursprungligen postat av
Kiman174
Hej kära flashbackare,
Jag har nyligen skrivit ett förhandsavtal för en nyproducerad lägenhet som står klar hösten 2018.
Lägenheten är en 2a som går på 2.9 miljoner kr.
Om vi föreställer oss ett scenario där bostadsmarknaden droppar 50% i värde exempelvis hösten 2017, påverkar det då priset på lägenheten när jag väl tar lånet och skrivet upplåtelseavtalet?
Eller är jag fortfarande bunden till att betala summan som utgår från dagens marknad?
Tacksam för svar

Som fler har skrivit tidigare, du har skrivit på ett förhandsavtal. Detta är inte bindande (eftersom det inte finns några bostadsrätter än, bostadsrättsföreningen är inte bildad). Först ca ett halvår - ett kvartal innan lägenheten är inflyttningsklar skriver du på det bindande avtalet (när ekonomiska planen godkänts av Boverket och föreningen därmed kunnat bildas). Fram tills dess kan du glömma bort det där.
Att hoppa av förhandsavtalet kostar från nån tusenlapp till kanske 15 - 20000. Kolla i avtalet.
Om bobubblan skulle ha spruckit innan du skriver på det bindande avtalet hoppar du bara av, och köper sen lägenheten igen (om du fortfarande vill ha den) till det nya mycket lägre priset (plus den extra bokningsavgiften för att du hoppade av förstås).
Skulle det vara så att bubblan spricker när du skrivit på ett bindande avtal blir det dyrare, men högst sannolikt kommer banken vägra dig lån om byggherren kräver 2,9 men bostadsrätten bara är värd hälften. Eventuellt kan du i det läget bli skyldig att ersätta byggherren med mellanskillnaden när de säljer till ett lägre pris till en annan köpare (eller så får du själv hosta upp mellanskillnaden kontant och köpa bostadsrätten ändå).
Men i dagsläget behöver du alltså inte oroa dig, din eventuella ekonomiska förlust är begränsad till vad det kostar att hoppa av förhandsavtalet. De pengarna har du sannolikt dessutom redan betalat in.