2016-12-07, 18:04
Medlem
dumbuks avatar
Jag har en skoda ifrån 2005 som tappar kraft, är det uppförsbacken så rör sig hastighetsmätaren knappt och vid 80km/h så vägrar den få mer kraft, detta oavsett om jag tar i en lägre växell (manuelllåda)

Motorn i sig är en FSI motor med volym på 1,6

Vad kan detta bero på? någon som sitter/suttit med samma problem som vet lösningen?
Citera
2016-12-07, 19:06
Medlem
Stoegers avatar
Är det några varningslampor som lyser?
Citera
2016-12-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Jag har en skoda ifrån 2005 som tappar kraft, är det uppförsbacken så rör sig hastighetsmätaren knappt och vid 80km/h så vägrar den få mer kraft, detta oavsett om jag tar i en lägre växell (manuelllåda)

Motorn i sig är en FSI motor med volym på 1,6

Vad kan detta bero på? någon som sitter/suttit med samma problem som vet lösningen?

Lyser motorlampan? Om inte,lyser motorlampan när du sätter på tändningen?

Om inte felkoder finns så hade jag tittat på avgassidan. Om det finns något som
blockerar avgaserna. Kan vara bränslet men det är mer långsökt.
Egr-ventiler som strular kan också medföra orkeslöshet. Kan ligga skit emellan
ventil och säte. Ger oftast ingen felkod.
Senast redigerad av svartellervitt 2016-12-07 kl. 19:16.
Citera
2016-12-07, 20:32
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoeger
Är det några varningslampor som lyser?

Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Lyser motorlampan? Om inte,lyser motorlampan när du sätter på tändningen?

Om inte felkoder finns så hade jag tittat på avgassidan. Om det finns något som
blockerar avgaserna. Kan vara bränslet men det är mer långsökt.
Egr-ventiler som strular kan också medföra orkeslöshet. Kan ligga skit emellan
ventil och säte. Ger oftast ingen felkod.

Glömde nämna att motorlampan lyser, den har gjort det ett bra tag nu så tänkte knappt på att nämna upp den. Har för mig att det är ABS boxen som får den att lysa då ett par mekaniker kollat på den tidigare.
Citera
2016-12-07, 21:32
Medlem
ABS boxen bör få ABS lampan att lysa.
motorlampan brukar lysa om lamnbda, luftmassemätare eller något motor styrningfel inträffar. då går motorn in i "safe-mode" vilket brukar leda till ökad bränsleförbrukning och slöare bil.
Citera
2016-12-07, 23:33
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
ABS boxen bör få ABS lampan att lysa.
motorlampan brukar lysa om lamnbda, luftmassemätare eller något motor styrningfel inträffar. då går motorn in i "safe-mode" vilket brukar leda till ökad bränsleförbrukning och slöare bil.

Att den dricker stämmer bra, väldigt slö och seg är den också.
Vart ska man börja för att hitta felet?
Citera
2016-12-08, 00:51
Medlem
Citat:
Att den dricker stämmer bra, väldigt slö och seg är den också.
Vart ska man börja för att hitta felet?

1. Byta mekaniker om dessa tror att det är något med abs-systemet som får motorlampan att lysa.

2. Be någon läsa ut felkoder.

Lycka till.
Citera
2016-12-08, 15:28
Medlem
Megaforces avatar
mest troligt är att någon lambdasond är utsliten och behöver bytas. De är ungefär som tändstift dvs har inte obegränsad livslängd.
Citera
2016-12-09, 13:27
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
mest troligt är att någon lambdasond är utsliten och behöver bytas. De är ungefär som tändstift dvs har inte obegränsad livslängd.

Vad kostar en sånn att byta på ett ungefär?
Citera
2016-12-09, 13:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Vad kostar en sånn att byta på ett ungefär?

Byter man själv så går det på en femhundring eller så. På verkstad med märkesdelar får man nog lägga ut 2000-3000 kr men det varierar kraftigt mellan olika biltillverkare och verkstäder. Själva bytet går rätt snabbt och en verkstad klarar det på mindre än en kvart, men först måste man göra diagnos/felsökning på bilen för att se var felet ligger. Många bilar har idag två lambdasonder och ofta är det rekommenderat att byta bägge samtidigt (ungefär som när man byter tändstift, man byter inte tändstiften en och en)
Citera
2016-12-09, 18:23
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Byter man själv så går det på en femhundring eller så. På verkstad med märkesdelar får man nog lägga ut 2000-3000 kr men det varierar kraftigt mellan olika biltillverkare och verkstäder. Själva bytet går rätt snabbt och en verkstad klarar det på mindre än en kvart, men först måste man göra diagnos/felsökning på bilen för att se var felet ligger. Många bilar har idag två lambdasonder och ofta är det rekommenderat att byta bägge samtidigt (ungefär som när man byter tändstift, man byter inte tändstiften en och en)

Tack för svar, ska titta upp det.
Citera
2016-12-09, 18:33
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Om bilen går bra direkt efter kallstart skulle lambdasonderna ev. kunna vara iblandade, för de styr ingenting förrän avgastemperaturen är tillräckligt hög.
Annars läser man av felkoderna och får en hum om vad problemet kan vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in