Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-07, 11:41
  #1
Medlem
Hej, jag har ett frustrerande problem.
Har tidigare använt USB-headset och har inte haft några som helst problem.
För en tid sedan köpte jag ett "vanligt" headset med en hörlurs- och en mik-utgång..
Problemet är att när mikrofonen är inkopplad BRUSAR det i hörlurarna och man hör ingenting som sägs in i mikrofonen eller om man duttar på mikrofonen eller whatever.

Någon som vet vad problemet kan vara? Det är ett Q-pad QH-90, har testat med två olika mikrofoner till lurarna och det är samma problem.
Har provat att ändra alla "grundläggande" inställningar men ingenting hjälper.

Help me out flashback! Tack.
Citera
2016-12-07, 11:52
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Har du kopplat in allt i rätt uttag? Har du en stationär dator, kan du ju ha 8-10 uttag för analogljudet som du lätt kan förväxla. Har råkat ut för detta själv.
Citera
2016-12-07, 12:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du kopplat in allt i rätt uttag? Har du en stationär dator, kan du ju ha 8-10 uttag för analogljudet som du lätt kan förväxla. Har råkat ut för detta själv.

Det är rätt uttag, provat både fram och bak
Citera
2016-12-07, 12:36
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perryskt

Help me out flashback! Tack.

Jag tycker det låter som om du ställt in så att det är en S/PDIF-signal som matas ut. (Digital ljudsignal). Du måste ha en vanlig analog signal,
Citera
2016-12-07, 12:36
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Har du ändrat ljudinställningarna (uppspelningsenhet) till headset i windows?
Antar att du har win.
Citera
2016-12-07, 12:59
  #6
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Kolla stereomixen.
Citera
2016-12-07, 14:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tycker det låter som om du ställt in så att det är en S/PDIF-signal som matas ut. (Digital ljudsignal). Du måste ha en vanlig analog signal,

Hur ändrar jag specifikt detta?
Känner inte igen den inställningen alls.
Är inte hemma nu så ska försöka lösa det då jag är hemma igen.
Citera
2016-12-07, 14:27
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perryskt
Hur ändrar jag specifikt detta?
Känner inte igen den inställningen alls.
Är inte hemma nu så ska försöka lösa det då jag är hemma igen.

Ingen aning. Alla ljudchip/drivrutiner ser olika ut.
Citera
2016-12-07, 17:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ingen aning. Alla ljudchip/drivrutiner ser olika ut.

Men det ska finnas bland ljud/mikrofoninställningarna? (Realtek)
Är inte helt insatt i sånt här!
Citera
2016-12-07, 17:41
  #10
Medlem
x12s avatar
Använder du två standard tele3.5 (även kallad TRS) för hörlur+mick, eller använder du den kombinerade kontakten (TRRS)?
Skillnaden mellan kontakterna syns här
http://www.cablechick.com.au/resourc...s-diagram1.jpg

Den högra typen används normalt sett bara till laptop, mobiler och en del skumma märkesdatorer.
Det är den som ser ut som i mitten som ska användas till en stationär dator, antingen har du två sådana eller en sådan för hörlur + en som ser ut som den vänstra för mick.

Hörlur ansluts till grönt uttag, mick till rosa uttag, det är iaf standard, sedan kan man vanligtvis mappa om det.
Citera
2016-12-07, 17:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Använder du två standard tele3.5 (även kallad TRS) för hörlur+mick, eller använder du den kombinerade kontakten (TRRS)?
Skillnaden mellan kontakterna syns här
http://www.cablechick.com.au/resourc...s-diagram1.jpg

Den högra typen används normalt sett bara till laptop, mobiler och en del skumma märkesdatorer.
Det är den som ser ut som i mitten som ska användas till en stationär dator, antingen har du två sådana eller en sådan för hörlur + en som ser ut som den vänstra för mick.

Hörlur ansluts till grönt uttag, mick till rosa uttag, det är iaf standard, sedan kan man vanligtvis mappa om det.

Japp. Hörlurarna i det gröna, micken till det rosa.. Problemet är som sagt att det bara brusar från micken. Testat två olika mikrofoner.
Ja det är den i mitten som används.
Citera
2016-12-07, 17:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ingen aning. Alla ljudchip/drivrutiner ser olika ut.

Kan man ändra detta i windows? (10?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback