2016-12-07, 04:15
Medlem
Hej,

Har en Hyundai H1 Diesel som gått som en klocka sex-sju år. Dagen innan hade jag pressat den 10 mil i 140+ (BB). Dagen efter dog motorn plötsligt efter cirka 10 kilometer ( skulle hämta svärmor) ingen smäll, bara dog. tryckte ner koppling och rullade 100 meter och sen in på sidoväg. Normal motortemp. Kunde sedan slå på och av tändningen, men inget försök från startmotorn. Så ringde Falk och tog bärgning till närmsta Bilia här i Stockholm.

Några dagar senare ringer en servicetekniker och frågade när jag senast kollat oljan, han hade inte fått någon olja på stickan. OK, inte kollat oljan sen förra service för ett år sedan, erkänner. Han säger att bilen behöver ny motor, en ny kostar 89000, en renovering 69000. Begagnad har han inte kunnat hitta.

Jag fattar mig inte på motorer. Men ligar inte helt på det första som sägs. Historien har visat mig att man kan ha otur med bilmekaniker.

För mig känns det mer som att det är något elfel/ tändning. Får för mig att han bara kollat Stickan och sedan inte mer.

Någon som förstår sig på? Kan en bil dö så tvärt under körning med normal
Motortemp av att det var för lite olja? Eller ska jag ta bilen till en annan verkstad?

Mvh
Citera
2016-12-07, 07:37
Medlem
nerdinsides avatar
Inget försök från startmotorn? Hur menar du? Provade du att starta liket igen och inget hände, eller provade du inte alls?

Att en diesel "bara dör" kan ju vara flera saker, allt från avliden bränslepump till bajskorvar i bränslefiltret. Skulle motorn skurit av för lite olja borde den väl ändå ge någon form av skrikande ljud ifrån sig eller tvärnita drivhjulen?

Hade det varit mitt lik hade jag dragit den till en annan mekaniker också innan jag hostade upp sjuttio lökar.
Citera
2016-12-07, 10:44
Medlem
Ok, hade du INTE haft någon olja i motorn överhuvudtaget så hade du kunnat höra det. Vevaxeln och cylindrarna kommer att gå bananas värre än en dödsmetallkonsert utan olja och tillslut blir det helt enkelt för varmt i motorn. Men du kan köra utan olja absolut och ganska länge men du kommer att märka när när motorn tar självmord iaf kommer du förmodligen höra det. Metal mot metal utan smörj är ingen ljuv musik.
Citera
2016-12-07, 10:50
Medlem
Inget är väl omöjligt... ett lager kan ha skurit, vevstaken gått av och tryckt kolven på tvären eller något annat kul.
Men på din beskrivning låter det som om det kan vara vad som helst!

Har den tvärskurit eller låst sig så känner man det direkt! Försöker ens startmotorn dra runt eller är det helt dött? Inte ens ett knäpp från reläet?! Isf har du något elektriskt skulle jag gissa.

Vet en som lämnade in sin bil för brusten kamrem. Mekanikern erbjöd sig att köpa den billigt då han hade en "utbytesmotor" liggandes hemma. Personen som ägde bilen drog hem bilen och monterade dit en ny kamrem och bilen funkade klockrent efter det.
Så var inte rädd att ifrågasätta verkstaden!

Edit: Oljan bör man kolla vid varje tankning enligt instruktionsboken, och det finns en anledning till att det står så!
Har du tur kan du köra på låg oljenivå en stund, men det beror helt på hur motorn är designad. Får du inte full smörjning till alla komponenter så kan det gå väldigt fort för en motor att rasa! Har du dessutom gammal olja så koksar den och kan sätta igen de små passagerna som är livsnödvändiga för en motor.

Att påstå att man kan köra en motor utan olja länge är helt vansinnigt!
Senast redigerad av peatedsoul 2016-12-07 kl. 10:54.
Citera
2016-12-07, 11:13
Medlem
Tack för era svar,

Ja, försökte starta bilen igen men inget ljud från startmotorn. Minns inte om det kom klickljud. Kan ha varit.

Och nej, absolut inget oljud från motorn innan eller när det hände. Bara dog tvärt, rullade en bit, jag frikopplade och rullade vidare.

Jag får nog ta den till en annan verkstad där jag vet det finns en gudabånådad tekniker.

Jag skriver här när han kollat så får ni hans svar.

Tack för input!
Citera
2016-12-07, 12:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
Tack för era svar,

Ja, försökte starta bilen igen men inget ljud från startmotorn. Minns inte om det kom klickljud. Kan ha varit.

Och nej, absolut inget oljud från motorn innan eller när det hände. Bara dog tvärt, rullade en bit, jag frikopplade och rullade vidare.

Jag får nog ta den till en annan verkstad där jag vet det finns en gudabånådad tekniker.

Jag skriver här när han kollat så får ni hans svar.

Tack för input!

Gjorde inte den första tekniken någon avläsning av felkoder från ODBII-uttaget? Är det för lite olja i motorn så brukar man alltid få felkoder om detta samt att olje och motorlampan brukar tändas innan motorn skär.

Blir det en plötslig oljeläcka så kan motorn stängas av för att förhindra haveri och då finns det felkoder på detta. Motorn går inte att starta (inte ens startmotorn rör sig) innan felkoden är raderad.
Citera
2016-12-07, 13:06
Medlem
Glazehs avatar
kanske ingen ström? Generatorn som inte fungerar så att ditt batteri la av under körningen?
Citera
2016-12-07, 19:33
Medlem
Kanske finns en anledning att han inte hittade en begagnad motor.

Just nu har du bara två val. Lita på dem eller bärga bilen till en annan verkstad.
Ingen på detta forum kommer kunna säga dig vad som är fel på bilen,förutom
spekulationer och det kommer bara göra dig mer tokig.

Berätta gärna hur det gick.
Kanske teknikern inte är en tekniker kanske blir ett svar med facit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in