Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Men om vi nu ska prata logik och fakta för sådana som faktiskt bekriper dess innebörd, så är det faktiskt så att nyheten om Bidens bakslag faktiskt snappats upp av flera MSM nyheter (och nej, inte bara "fringe-medier på yttersta högerkanten"). Och faktum kvarstår att en president som har stöd i ryggen, behöver ALDRIG använda ett veto.
Antal veton använda av
Obama: 12st
Trump: 10
Biden: 0
Tucker Scrollock kliar sig på huvudet och undrar varför den kognitiva dissonansen slår till.
En senate resolution är inte en lag. En senate bill är något permanent medan en senate resolution måste röstas igenom identiskt i bägge kammare. Den skickas till underhuset och genom att x senatorer deltar i rollcall och inte i omröstningen så ( drumroll) kan samma lagförslag inte tas upp i nästa senate legislative session. (*)
Vill man vara elak så kan man lägga till ett poison pill och knyta denna senate resolution till något otänkbart tex barnsexhandel. Så att lagförslaget dör i underhuset.
För i underhuset går det inte att rösta utan en kvalificerad majoritet. Men i senaten är det möjligt.
2/3 majoritet krävs enligt grundaren alexander hamilton men han angav aldrig en specifik siffra i konstitutionen. I house of rep. kan nancy pelosi sammankalla hela kammaren och sedan aldrig ta upp lagförslaget. Eller så kvittar hon ett lagförslag hon vill ha med republikanerna och släpper igenom detta om hon får en continious resolution
spending bill(höja lånetaket ) den 8e mars. Vilket är vad samtliga lobbyister vill ha (*)
https://www.reuters.com/world/us/us-lawmakers-vote-march-8-us-govt-funding-bill-politico-2022-03-01/
Tar jag fram spåkulan så ger hon Republikanerna denna resolution mot att de röstar igenom att höja lånetaket på internationella kvinnodagen. (*)
Allt sammantaget kan lät chuck schumer detta lagförslag komma ner på golvet utan att "objecta" eller protestera mot att republikanerna vill häva filibustern "motion is maid and laid on table" just för att begrava det och ge biden oändliga krafter (covid19 emergency power declaration)
(obs detta ovan är min spekulation, jag har inte läst senatens daily record ännu. ska kolla ikväll)
Jag skulle kunna fortsätta men med risk för att tuckerscrumlock blir förvirrad..
1) om jag har fel i något här ovan så får ni gärna tala om var och varför
2) i sedvanlig ordning vill jag påminna om en enkät jag läst där MAGA-sektföljare dvs väljare i röda delstater har lägre IQ än normala väljare i blå delstater
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22427384/
3) Joe biden är den president i USA som fått igenom flest federala domare på livstidsnomineringar än någon annan levande president. Han har redan slagit Regan och Bush rekord på 1.5år därför att republikaner hävt filibustern för federal judges. Om det vill sig väl har han snart täppt till alla vakanser som moscow mitch låtit stå tomma och då talar vi om 200-300 st utav 1700. Därmed kan dessa federala domare bara blocka lagförslag som repulikanerna lägger fram därför att de tycker att det går emot konstitutionen.
Jag ser framför mig hur USA blir progressivt och etniskt diversifierat och hur vita män utan college degrees hamnar längst ner i högen så att säga. Lite som i denna tråd. Att tävla på meriter istället för hudfärg gör att röda delstater fortsätter sjunka i evolution och till slut se ut som appalachernas mountain men (googla)Och när de inser att deras enda utlopp för sin frustration "don the con trump" inte ens ställer upp i 2024, då och först då ska jag logga in här och sen logga ut för alltid.
3.5)Shout out till team hundpumpare.
(*) indikerar att det är min gissning