Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-16, 17:35
  #6253
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Nu är ju jag ingen expert på något sätt men om kineserna går in militärt då blir det antagligen storstryk för islamgubbarna, tror Kina skiter i konventioner och liknade som vi andra har att förhålla oss till.
Tror du Sovjet brydde sig?
Citera
2021-08-16, 17:37
  #6254
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Ironi vore om Kina i slutändan fastnar med militär i Afghanistan.

Afghanistan - Ryssland 10-0
Afghanistan - usa 20-0
Afghanistan - Kina ?-?
Allt talibanerna gjort är att vänta ut dom, och det kan vem som helst.

Men tycker det är sjukt intressant att man har glömt av vem som förhandla fram detta, och nu gör sig löjliga över detta och tror Biden har förhandlat fram uttåget ur Afghanistan.
Men så är det populismen funkar, den tar aldrig ansvar för sina egna fel, och egna fel ska projiceras på de som inte hade med det och göra ens.

Komik.
Citera
2021-08-16, 17:37
  #6255
Avstängd
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Nu är ju jag ingen expert på något sätt men om kineserna går in militärt då blir det antagligen storstryk för islamgubbarna, tror Kina skiter i konventioner och liknade som vi andra har att förhålla oss till.

Det gick inte så bra varken för ryssen eller Usa/Nato.

Vet inte hur noga ryssen var med konventioner och liknande saker.
Citera
2021-08-16, 17:38
  #6256
Avstängd
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nåja. Afghanistan (med hjärtligt stöd av CIA mfl amerikanska hemliga operationer) var en stor bidragande orsak till hela Sovjets fall så från den aspekten är 10-0 lite väl blygsamt jämförelsevis. Jag menar USA rämnar ju inte direkt av detta idiotiska slöseri.

Baserat på år i strid.
Citera
2021-08-16, 17:38
  #6257
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tror du Sovjet brydde sig?

Japp, de försökte nog men de verkade nog efter vad som tolererades, kanske med vidare ramar än vad vissa andra har, däremot tror jag inte kinamännen bryr sig ett smack om vad omvärlden ev skulle säga.
Citera
2021-08-16, 17:40
  #6258
Avstängd
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Allt talibanerna gjort är att vänta ut dom, och det kan vem som helst.

Men tycker det är sjukt intressant att man har glömt av vem som förhandla fram detta, och nu gör sig löjliga över detta och tror Biden har förhandlat fram uttåget ur Afghanistan.
Men så är det populismen funkar, den tar aldrig ansvar för sina egna fel, och egna fel ska projiceras på de som inte hade med det och göra ens.

Komik.

Precis, Peking-Joe förhandlade inte med någon.
Om det är orsaken till katastrofen kan vi bara spekulera i.

Att det är en katastrof är vi överens om.
Peking-Joe är ansvarig för denna katastrof.
Citera
2021-08-16, 17:44
  #6259
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Precis, Peking-Joe förhandlade inte med någon.
Om det är orsaken till katastrofen kan vi bara spekulera i.

Att det är en katastrof är vi överens om.
Peking-Joe är ansvarig för denna katastrof.
Jag vet, då jag sagt att trumpen förhandlade detta och inte Joe.

Om det är en katastrof, ta upp det med trumpen, det är trumpen som förhandlat detta.
Citera
2021-08-16, 17:45
  #6260
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Japp, de försökte nog men de verkade nog efter vad som tolererades, kanske med vidare ramar än vad vissa andra har, däremot tror jag inte kinamännen bryr sig ett smack om vad omvärlden ev skulle säga.
Haha. Läs på. Sovjet brydde sig knappast utan körde massmord våldtäkter med mera. Lite Taliban-stuk alltså. Kollektivet framför allt, vet du.
Citera
2021-08-16, 17:50
  #6261
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Haha. Läs på. Sovjet brydde sig knappast utan körde massmord våldtäkter med mera. Lite Taliban-stuk alltså. Kollektivet framför allt, vet du.

Det gjorde de säkert men inte i den utsträckning som behövts och det är väl det som symboliserar krig från början, döda och terrorisera så mycket som möjligt men med våra fina riktlinjer vi har numera så är ju sådant inte tillåtet längre, det klassas ju som krigsbrott så jag tror nog de höll igen till viss del, vilket jag inte tror Kina kommer göra, går de in så går de all in för att vinna och då lär det bli smutsigt.
Citera
2021-08-16, 17:56
  #6262
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Det gjorde de säkert men inte i den utsträckning som behövts och det är väl det som symboliserar krig från början, döda och terrorisera så mycket som möjligt men med våra fina riktlinjer vi har numera så är ju sådant inte tillåtet längre, det klassas ju som krigsbrott så jag tror nog de höll igen till viss del, vilket jag inte tror Kina kommer göra, går de in så går de all in för att vinna och då lär det bli smutsigt.
Nu är ju Kina kommunistiskt så det är i och för sig rätt att de inte bryr sig nämnvärt om internationella konventioner. Men samtidigt så har Kina, till skillnad från Sovjetunionen, varit försiktiga med militär expansion. Jag tror inte Kina alls kommer gå in. Om de skulle göra det skulle de inte hålla igen, men det är lite historielöst av dig att nedtona världshistoriens värsta och i absoluta termer mest mordiska regim, CCCP, som att de ”nog” försökte hålla sig till reglerna.
Citera
2021-08-16, 17:58
  #6263
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu är ju Kina kommunistiskt så det är i och för sig rätt att de inte bryr sig nämnvärt om internationella konventioner. Men samtidigt så har Kina, till skillnad från Sovjetunionen, varit försiktiga med militär expansion. Jag tror inte Kina alls kommer gå in. Om de skulle göra det skulle de inte hålla igen, men det är lite historielöst av dig att nedtona världshistoriens värsta och i absoluta termer mest mordiska regim, CCCP, som att de ”nog” försökte hålla sig till reglerna.


Kina är smartare, de går inte in med vapen utan med plånboken.
Citera
2021-08-16, 18:00
  #6264
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu är ju Kina kommunistiskt så det är i och för sig rätt att de inte bryr sig nämnvärt om internationella konventioner. Men samtidigt så har Kina, till skillnad från Sovjetunionen, varit försiktiga med militär expansion. Jag tror inte Kina alls kommer gå in. Om de skulle göra det skulle de inte hålla igen, men det är lite historielöst av dig att nedtona världshistoriens värsta och i absoluta termer mest mordiska regim, CCCP, som att de ”nog” försökte hålla sig till reglerna.

Jaja, det var inte meningen att detta skulle mynna ut i en dialog om olika länders militära historia.
Så vi avslutar det här och nu.

Ps märk väl att jag skrivit jag tror inför detta scenario.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback