• 1
  • 2
2005-12-16, 23:32
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Kvällens kycklingmiddag är en av mina favoriter:

Bryn kycklingbröst, pudra över rikligt med oregano och slå in varje filé i två skivor parmaskinka, lägg intill varandra i en djup ugnsform.
Häll över en blandning av matlagningsgrädde, pressad vitlök, balsamvinäger, oregano, kycklingfond och svartpeppar. (var inte för mesig med balsamvinägern med rätt styrka blir denna sås gudomlig.)

Ställ in allt i mitten av ugnen 225 grader i ca 15 min beroende på filéernas storlek.

Tag ut och servera med ris eller tagliatelle.
Vid festliga tillfällen är det jättegott med en krämig svamp eller selleri-risotto till.
Citera
2005-12-16, 23:51
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory

Bryn kycklingbröst, pudra över rikligt med oregano och slå in varje filé i två skivor parmaskinka, lägg intill varandra i en djup ugnsform.
Häll över en blandning av matlagningsgrädde, pressad vitlök, balsamvinäger, oregano, kycklingfond och svartpeppar. (var inte för mesig med balsamvinägern med rätt styrka blir denna sås gudomlig.)

Ställ in allt i mitten av ugnen 225 grader i ca 15 min beroende på filéernas storlek.

Vid festliga tillfällen är det jättegott med en krämig svamp eller selleri-risotto till.
Jäklar vad gott det där lät
Citera
2005-12-17, 04:04
Medlem
Vanillababes avatar
Jisses!!

Flera av recepten verkar ju vara hur goda som helst!! Måste absolut provas!

Tack så jättemkt.
Citera
2005-12-17, 13:35
Medlem
Denna har jag kört på och den funkar alltid. Enkel att göra och god :

Kycklingfile
Creime-Fraiche
Lök
Paprika
Vitlök
Pepperoni
Currykrydda
Thai-red Curry
Salt och Peppar

Kort Beskrivning : Ta en k-file eller två, dela i lagom stora bitar, stek dom och ös på salt och peppar samt thai-red curry krydda, hacka lök och paprika och släng i, finhacka vitlök och pepperoni, tillsätt det, låt det hela stekas en liten stund, ös på med creime fraiche, toppa d hela med en massa currykrydda och blanda runt..Ja o sen ris till detta förstås.. Förutsätter förstås att man gillar curry vilket jag gör
Citera
2005-12-17, 13:48
Medlem
Kuggarns avatar
Flygande Jakob är ju en klassiker som inte går av för hackor. Prova den!

http://www.recept.org/Flygande_Jakob.html
Citera
2005-12-18, 18:51
Medlem
sharatecs avatar
Jag har aldrig gjort det här själv, men de gånger jag har ätit det har jag tyckt att det varit underbart... Och jag är ingen större kycklingfantast.

Stek upp kycklingfiléerna och servera dem med ris och nedanstående hopkok till sås (tror att man gärna kan köra såsen och kycklingbitarna i ugnen ett tag, men har ej koll på temperatur):

Koka ihop
  • 2 dl creme fraiche
  • 2,5 dl mellangrädde
  • 1 krm vitpeppar
  • 2 msk vitt vin
  • 2 tsk fransk senap
  • 1 buljongtärning (höns- eller grönsaks-)
  • färsk eller torkad dragon
Citera
2006-01-08, 13:58
Bannlyst
Testa:

- 1 dl matyoghurt...
- 1 msk tandooripasta (finns pa burk)...
- 1/2 tsk salt...
- 2 kycklingfiléer...
- 1 msk flagad mandel...
- 1 msk russin...

Satt ugnen pa 200 grader, ror ihop yoghurt, tandooripasta och salt i en skal, vand runt kycklingfiléerna i blandningen, lat dem marinera nagon timme eller tva i kylen, smorj en liten ugnsform och lagg i kycklingen, tack med yoghurtblandningen, stro over mandelflagor och russin...

Stek i ugnen ca. 20 minuter, servera med ris och garna en god chutney...
Citera
2006-01-08, 15:01
Medlem
jrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory

Detta skall vi prova idag... Parmaskinka är inhandlat....
Ser smaskens ut...

edit: några timmar senare.......var ruskigt smaskens.....
Citera
2006-01-08, 21:20
Medlem
Hönapönas avatar
Mina kycklingfavoriter

Skär i mindre bitar, stek och häll över en sås av matlagningsgrädde och ajvar relish, servera med ris.

eller

Skär i cm-stora bitar, stek och krydda med sambal oelek. Lägg i en ugnsfast form. Fräs spenat med vitlök och lägg det över kycklingen. Lägg kokt pasta (tagliatelle funkar bäst) ovanpå. Häll över en bechamelsås och lite riven ost(eller gör det enkla - Keldas färdiga ostsås). Gratinera i 200 grader ca 20 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in