2016-12-04, 22:11
Medlem
Hej,

Jag blev precis klar med mina studier nu i somras men söker fortfarande jobb. Har dock inte fått napp än och det verkar som jag kommer att behöva ansöka om lite pappersarbete vilket kommer att ta ytterligare lite tid till.

Just därför undrar jag om någon av er har lyckats få CSN att skjuta på återbetalningen?

Inget jobb, inga pengar ännu så jag kan tyvärr inte betala av lånet än. Finns det nån möjlighet att skjuta på återbetalningen ett halvt år eller ett år?

Jag bor dessutom utomlands just nu och är inte ens folkbokförd i Sverige längre. Kan CSN fortfarande tvinga mig att betala av lånet nu det här kommande året?

Tror ni de kommer att hjälpa mig att skjuta på återbetalningen? Tror inte ens jag har råd att betala av några tusen per kvartal just nu iaf :/

Någon av er som varit i samma sits eller har några tips och råd angående ämnet?
Citera
2016-12-04, 22:45
Medlem
bithaxs avatar
Det är bara att du ansöker om att få betala mindre. Har du tur så går dom med på det.
Det är nog inte mycket att diskutera, utan mer att du skall orka gå in på hemsidan, fylla i formuläret och skicka in.
Citera
2016-12-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är bara att du ansöker om att få betala mindre. Har du tur så går dom med på det.
Det är nog inte mycket att diskutera, utan mer att du skall orka gå in på hemsidan, fylla i formuläret och skicka in.

Så det går inte alls att skjuta på betalningen istället för att betala mindre? Finns inga andra kryphål att gå runt i systemet?
Citera
2016-12-04, 23:10
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercu
Så det går inte alls att skjuta på betalningen istället för att betala mindre? Finns inga andra kryphål att gå runt i systemet?

Att inte betala något alls är väl att betala mindre?
Citera
2016-12-04, 23:20
Medlem
Citat:
Att inte betala något alls är väl att betala mindre?
Sorry, jag trodde du menade att betala mindre per månad / kvartal under första året.

Tolkade lite fel där.
Citera
2016-12-04, 23:23
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Sorry, jag trodde du menade att betala mindre per månad / kvartal under första året.

Tolkade lite fel där.

Jag tror att du kan få skjuta upp allt om du bara går in och klickar på "Ansök om att få betala mindre" och så får du fylla i hur mycket mindre och varför antar jag.

Lycka till!
Citera
2016-12-04, 23:37
Medlem
Citat:
Jag tror att du kan få skjuta upp allt om du bara går in och klickar på "Ansök om att få betala mindre" och så får du fylla i hur mycket mindre och varför antar jag.

Lycka till!

Tack så mycket, jag ska testa den metoden!
Citera
2016-12-05, 10:30
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Någon av er som varit i samma sits eller har några tips och råd angående ämnet?

Det är bara att be om uppskov. Jag gjorde det när jag var arbetslös och det var inga problem. Förklara att du inte har någon inkomst så ska det vara lugnt.
Citera
2020-02-03, 08:25
Medlem
hmm om man "skjuter upp" en CSN betalning i en månad, påverkas årsbeloppet då? Eller är tanken att man betalar dubbelt nästa månad istället?
Citera
2020-02-03, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thugsmansion
hmm om man "skjuter upp" en CSN betalning i en månad, påverkas årsbeloppet då? Eller är tanken att man betalar dubbelt nästa månad istället?

Man ansöker inte om uppskov per månad utan det är just årsbeloppet man ansöker om förändrig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in