Citat:
Ursprungligen postat av
Flumsplums
Mission impossible. Miljöpartiet har visat sig vara helt odugliga som regeringsparti. Socialdemokrati borde vara, enda problemet är att socialdemokraterna inte längre bedriver gammal hederlig "socialdemokrati". Sedan har vi moderaterna, men jag vill heller inte se en ren alliansregering.
Om man får frångå från blockpolitikern och exkluderingen av SD, och välja helt fritt, går det fortfarande inte.
V+C+L+SD=37%
Skulle teoretiskt kunna vara något. Låt V se till att gamla och sjuka, pensionärer osv får det bra, dräglig assistans, hemtjänst osv. Lägg ordentlig på vård och omsorg, pensionärer. Låt sedan C och L sänka skatter, rutavdrag och liknande sålänge det leder till att den totala skatten vi får in blir densamma mätt i pengasumman, struntsamma om procentsatsen blir lägre. SD kan få gänget att sluta vara så otroligt PK, samtidigt som vi kan få ner invandringen till en nivå vi faktiskt klarar av. Något av partierna får i uppdrag att trolla fram bostäder. Allianspartierna får sänka alla möjliga skatter, momser och sånt kopplade till nyproduktion av bostäder, förhoppningsvis vill folk då tjäna pengar på det hela och börjar smälla upp bostäder. Dessvärre behöver vi lägga till antingen S eller M för att nå majoritet. Pest eller pina... Socialdemokraterna fungerar om vi återupplivar Palme eller iallfall byter ut Stefan Löfven. Moderaterna kan leda till att den nya regeringen blir för mycket åt höger. Vi får istället göra V till det nya S under valrörelse, så att V kan balansera mot M.
En av de konstigaste analyser jag läst, att ens V, C och L ska kunna sitta i regering och diskutera hur man skapar mer jobb, bättre välfärd etc ser jag som ett omöjligt scenario. V vill höja skatter för att finansiera bättre för pensionärer och dylikt. Allianspartier vill sänka för att få fart på ekonomin och få in fler företag och alltså mer skattemedel.
Skulle gärna vilja se någon form av SD+M+KD regering, kanske socialdemokraterna kan va med i någon form om Löfvén drar och man får in en kompentent partiledare.