2016-12-02, 22:34
Medlem
Som jag ser det så är allt platt
Åt alla håll, överallt.

Men i detta börjar uppdelningen överallt.
(Det fraktaliska)

Expansionen är tid framåt.

För upplevelsens skull.

Vad tror ni?
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-02 kl. 22:49.
Citera
2016-12-02, 22:55
Medlem
Tänk er något helt platt, åt alla håll överallt.
Som plötsligt för ett litet jack i sig. (Big bang)
Det sätter grunden för allt att komma.
Och vilka konsekvenser det första jacket får över tid. (Här är vi)

Det är common sence.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-02 kl. 22:57.
Citera
2016-12-02, 22:58
Medlem
Precis som första jacket av en tanke tar samma väg som universum gjorde.
Gör.
Och fortsätter.

Stort som smått.
Det hänger ihop.
Citera
2016-12-02, 23:00
Medlem
4yoonlys avatar
Platt...

Universum till synes består mestadels av klot former och är per definition inte platta...

Men men... visst (om jag skall tillmötesgå dig lite) så kan man säga att det är runda platta former separerade av tid och något som vi inte har fullständig koll på... gravitation (som bildar ett klot)...

Det finns dock ingen fraktal (vad jag vet) som kan representera ett klot...
Att man med fraktal ekvationer få det att se ut som verkligheten är nog bara för att atomer är så små och vi inte är kapabla att se dem med blotta ögat... samt att fraktal ekvationer går att simulera en "ordnad" slumpmässighet...

Expansion är väl alltid synonymt med tid... visst... men så kan även implosion vara...
Citera
2016-12-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Platt...

Universum till synes består mestadels av klot former och är per definition inte platta...

Men men... visst (om jag skall tillmötesgå dig lite) så kan man säga att det är runda platta former separerade av tid och något som vi inte har fullständig koll på... gravitation (som bildar ett klot)...

Att man med fraktal ekvationer få det att se ut som verkligheten är nog bara för att atomer är så små och vi inte är kapabla att se dem med blotta ögat... samt att fraktal ekvationer går att simulera en "ordnad" slumpmässighet...

Expansion är väl alltid synonymt med tid... visst... men så kan även implosion vara...

Ett klot är inte frånskilt.
Det nuddas genom gravitation och annat.
Allt nuddas.
Imperfekt från den perfekta plattheten.
För upplevelsen.

Ett klot är en pool med en flod till nästa klot.
Ifall du förstår min bildliga mening.

Jag tror att det här med expansion och implosion har med generell konsensus att göra.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-02 kl. 23:10.
Citera
2016-12-02, 23:16
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Platt...

Du menar att det är fler dimensioner är två. Visst, det är vad vi uppfattar.

Men kom ihåg att vi kan simulera oändligt med dimensioner i binärt format. All data vi behöver är 1 dimension (0 eller 1, sant eller falskt). Nåja, två. De binära enheterna måste ju kunna finnas på flera positioner för att kunna representera något mer än 1 eller 0

Detta är väl vad vissa forskare menar med att all information ett svart hål är sugit åt sig har är en projektion på händelsehorisontens yta.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-12-02 kl. 23:22.
Citera
2016-12-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy

Men kom ihåg att vi kan simulera oändligt med dimensioner i binärt format. All data vi behöver är 1 dimension. Nåja, två. 0 eller 1, sant eller falskt.

Detta är väl vad vissa forskare menar med att all information ett svart hål är sugit åt sig har är en projektion på händelsehorisontens yta.

Faktiskt 3.
0 eller 1 och det som håller dom åtskilda.
Citera
2016-12-02, 23:24
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Men kom ihåg att vi kan simulera oändligt med dimensioner i binärt format. All data vi behöver är 1 dimension (0,1 och ett medium(?)) samt tid

Visst, men filosofi behöver inte representera någon verklighet alls. Och bara för att jag kan beräkna 100 rums dimensioner så behöver det ju inte betyda något annat än just ett filosoferande.

Och TS titel var "En fraktalisk verklighet". Och vad jag vet (här får ni rätta mig om jag har fel givetvis, länka gärna) så kan ingen fraktal ekvation återskapa en verklighet... bara en otroligt lik verklighet...
Citera
2016-12-02, 23:25
Medlem
Citat:
Visst, men filosofi behöver inte representera någon verklighet alls. Och bara för att jag kan beräkna 100 rums dimensioner så behöver det ju inte betyda något annat än just ett filosoferande.

Och TS titel var "En fraktalisk verklighet". Och vad jag vet (här får ni rätta mig om jag har fel givetvis, länka gärna) så kan ingen fraktal ekvation återskapa en verklighet... bara en otroligt lik verklighet...

Du menar en fraktal i fraktalen?
Såklart kan den inte visa exakt det den kom ifrån.
Den är ju något annat.
Med grund i oss.
Citera
2016-12-02, 23:27
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Faktiskt 3.
0 eller 1 och det som håller dom isär.
Hmm. Du kan ha rätt.

Jag tänkte att 0 och 1 inte är separata dimensioner, utan snarare data i en dimension. Men det är klart, du kan inte uttrycka olika data utan en dimension.

Minst 3 dimensioner kanske lär behövas, ja. Men klotformen som vi uppfattar den behöver i alla fall inte finnas. I vår värld så skulle det behövas minst 4 dimensioner
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-12-02 kl. 23:35.
Citera
2016-12-02, 23:31
Medlem
Citat:
Hmm. Du kan ha rätt.

Jag tänkte att 0 och 1 inte är separata dimensioner, utan snarare data i en dimension. Men det är klart, du kan inte uttrycka olika data utan en dimension.

Minst 3 dimensioner kanske lär behövas, ja. Men klotformen som vi uppfattar den behöver i alla fall inte finnas

Men klotformen är effektiv.
Det är ett fixerande.
För oss.

Ett klot av inget har allt omkring sig.
Som att våra pupiller bara ser en del av allt,
Tar in en frekvens,
men att allt, alla frekvenser (överallt)
fortfarande är runt (överallt) det vi ser.
Senast redigerad av ivanivan 2016-12-02 kl. 23:40.
Citera
2016-12-02, 23:39
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Men klotformen är effektiv.
Det är ett fixerande.
För oss.

Ett klot av inget har allt omkring sig.
Som att våra pupiller bara ser en del men att allt(överallt) fortfarande är runt dom.
Men är den mest effektiv sett ur "universums" perspektiv?

Det mest effektiva ur ett universums perspektiv måste ju vara att skapas ur den minsta möjliga informationen. Tänk dig att ingenting finns, men plötsligt kan dimensioner börja existera. Då borde ju ett universum med minst antal dimensioner vara det mest effektiva.

Å andra sidan så är anledningen till att jag tänker så är förmodligen för att kravet är minst 4 dimensioner, och jag bara missar något perspektiv.

Å tredje sidan så finns det ingenting som säger att universum behöver vara effektivt. Den kanske skapade fler dimensioner på köpet. Av samma anledning som ens någon fanns. För att. Bara för att det går, är möjligt, och därför är sann och logisk information och därför sant. Så det kanske istället finns "så många dimensioner som bara är logiskt möjligt", vad det nu kan vara.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-12-02 kl. 23:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in