Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2016-12-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Det här går nog tillbaka på behov att vilja bli bekräftad och sedd, tror jag. Man kan vörda sin egen sanning och berättelse, men det kan ju kännas lite otillfredställande/tröstlöst om det aldrig ses eller bekräftas. Att mindre än vad som vore önskvärt hålls heligt, tror jag bottnar i en samhällsutveckling där allt i mångt och mycket handlar om den gemensam utvecklingen drivs av ett slags osunt och förlegat konkurrens- och marknadstänkande. T.ex. höjer man sitt marknadsvärde om man kan göra sig lustig över något som hålls heligt av någon annan.

Behovet av att hålla mer än den egna sanningen och berättelsen helig/vörda den, tror jag bottnar i det ovan skrivna, men även utvecklingspsykologiskt i sådant som anknytning. Egentligen hur man föds ut i världen av karriärs- och självförverkligande-drivna vuxna, som egentligen saknar de färdigheter för kritiskt tänkande(och sålunda också förnuft och kärlek) som vore önskvärt att föra vidare. Och därför mer än individer är produkter av sin omvärld, och "self-made man" nästan enbart i betydelse av förhållande till konkurrens och marknad.

Du har nog rätt. Det har mycket med den kapitalistiska konkurrensen att göra.

Sedan har det nog också mycket med vetenskapen att göra. Vetenskapen tolererar ju inte att något värdesätts utan rationell orsak. Och i grunden finns det inga rationella orsaker för att värdesätta något vid sidan av ekonomin. Det är trist för jag tror att människan är född med ett behov av att vörda. Detta behov kan inte tillfredsställas i vår värld.
Citera
2016-12-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Svar fråga 1: Utifrån dom egna tillkortakommanden. Man vill så jävla gärna ha någon att gå till och be om förlåtelse.

Svar fråga 2: Du ska se att ditt behov av att vörda någonting försvinner om du börjar ta ansvar för ditt eget beteende gentemot andra.

1. Det handlar inte om förlåtelse. Det handlar om att känna att något är viktigt, ett behov som vi alla har hur oviktigt allt än är. Jag anser att sanningen handlar om att anpassa samhället efter de mänskliga behoven. Utöver det finns det ingen sanning.

2. Nej. Behovet av bekräftelse försvinner aldrig hos någon hur mycket det än kvävs. Att ge bekräftelse är det samma som att få bekräftelse. Man är sin idol när man dyrkar denne. Det handlar inte alls om vilket beteende man uppvisar mot andra.
Citera
2016-12-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Beror väl på. Om jag vördar gemenskap är det ju inte varje gång jag ser en vän som jag gör något, men det händer att vi explicit lägger undan skämtandet ett tag och reflekterar över vår gemenskap.

Fint. Men det är inte det jag menar med att vörda.
Citera
2016-12-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
1. Det handlar inte om förlåtelse. Det handlar om att känna att något är viktigt, ett behov som vi alla har hur oviktigt allt än är. Jag anser att sanningen handlar om att anpassa samhället efter de mänskliga behoven. Utöver det finns det ingen sanning.
Är inte kärleken viktig oberoende av hur oviktigt allt annat är samtidigt är den ju ett grundläggande mänskligt behov?
Citera
2016-12-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Är inte kärleken viktig oberoende av hur oviktigt allt annat är samtidigt är den ju ett grundläggande mänskligt behov?

Nej, jag skulle säga att det förhåller sig helt tvärtom. Kärlek är att ödsla onödigt mycket omtanke om något på grund av någon oförklarlig inre drift. Det man känner kärlek för är något speciellt och inte vad som helst. Allt annat blir oviktigt.

Men nu var det vårdande den här tråden handlade om. Visserligen ligger vårdande nära kärlek men ändå inte samma sak.
Citera
2016-12-04, 17:34
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Fint. Men det är inte det jag menar med att vörda.
Så vad menar du?
Citera
2016-12-04, 21:38
Medlem
Citat:
Så vad menar du?

Jag menar att man vördar någon pryl, plats eller människa, eller en sällsynt kategori av sådana.
Citera
2016-12-05, 09:51
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Jag menar att man vördar någon pryl, plats eller människa, eller en sällsynt kategori av sådana.
Så vilken del av detta uppfylls inte av en vängrupps uppskattning av gemenskap och vänskap?
Citera
2016-12-05, 11:51
Medlem
Citat:
Så vilken del av detta uppfylls inte av en vängrupps uppskattning av gemenskap och vänskap?

Dels räcker det inte med uppskattning. Det jag talar om ligger närmare dyrkan. Dels lämpar sig inte målet för vördande.
Citera
2016-12-05, 13:38
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Dels räcker det inte med uppskattning. Det jag talar om ligger närmare dyrkan. Dels lämpar sig inte målet för vördande.
Och vad krävs för att något ska räknas som dyrkan? Jag kan se intresset i att uppskatta vissa saker, men skillnaden mellan det jag gör och kultaktig dyrkan känns inte lika positiv.

Vad är det för fel på*målet?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in