Citat:
Det här går nog tillbaka på behov att vilja bli bekräftad och sedd, tror jag. Man kan vörda sin egen sanning och berättelse, men det kan ju kännas lite otillfredställande/tröstlöst om det aldrig ses eller bekräftas. Att mindre än vad som vore önskvärt hålls heligt, tror jag bottnar i en samhällsutveckling där allt i mångt och mycket handlar om den gemensam utvecklingen drivs av ett slags osunt och förlegat konkurrens- och marknadstänkande. T.ex. höjer man sitt marknadsvärde om man kan göra sig lustig över något som hålls heligt av någon annan.
Behovet av att hålla mer än den egna sanningen och berättelsen helig/vörda den, tror jag bottnar i det ovan skrivna, men även utvecklingspsykologiskt i sådant som anknytning. Egentligen hur man föds ut i världen av karriärs- och självförverkligande-drivna vuxna, som egentligen saknar de färdigheter för kritiskt tänkande(och sålunda också förnuft och kärlek) som vore önskvärt att föra vidare. Och därför mer än individer är produkter av sin omvärld, och "self-made man" nästan enbart i betydelse av förhållande till konkurrens och marknad.
Behovet av att hålla mer än den egna sanningen och berättelsen helig/vörda den, tror jag bottnar i det ovan skrivna, men även utvecklingspsykologiskt i sådant som anknytning. Egentligen hur man föds ut i världen av karriärs- och självförverkligande-drivna vuxna, som egentligen saknar de färdigheter för kritiskt tänkande(och sålunda också förnuft och kärlek) som vore önskvärt att föra vidare. Och därför mer än individer är produkter av sin omvärld, och "self-made man" nästan enbart i betydelse av förhållande till konkurrens och marknad.
Du har nog rätt. Det har mycket med den kapitalistiska konkurrensen att göra.
Sedan har det nog också mycket med vetenskapen att göra. Vetenskapen tolererar ju inte att något värdesätts utan rationell orsak. Och i grunden finns det inga rationella orsaker för att värdesätta något vid sidan av ekonomin. Det är trist för jag tror att människan är född med ett behov av att vörda. Detta behov kan inte tillfredsställas i vår värld.