Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Teleskopord av typen brexit är inte direkt ovanliga.
Wikipedia: Teleskopord = ord som bildats genom att två (eller ibland flera) ord kombinerats till ett så att bara början av det ena och slutet av det andra återstår och delar i mitten kan fallit bort eller överlappar mellan de ingående orden.
Andra exempel på teleskopord är motell, smog, burkini, transponder, bankomat och svengelska. Irriterar sig TS på alla dessa också?
Säpo, Gestapo, etc. är exempel på en annan typ av sammandragningar. I denna kategori återfinns även moped, modem och stins. Här är det snarare början på två eller flera ord som har kombinerats ihop.
Du har rätt, jag kanske irriterar sig på folk som inte har en övergångsperiod när ett nytt ord kommer, där dom smakar på det och känner sig lite fåniga i att använda det! Jag känner mig inte trovärdig om jag skulle använda ordet mansplaining än! Inte pga ordet isig, bara i egenskap av att det är nytt!
Men den tiden jag känner mig pinsam med ett nytt ord, rädd att någon ska komma på mig med att jag inte använde mig av det tidigare, eller ens kände till det! Men det har ju sin naturliga förklaring i att det inte ens fanns då!
Men i fasen där ett nytt ord står i begrepp att bli mainstream så verkar jag med flera tycka det är lite pinsamt att använda det, medan andra känner sig hippa under den här fasen istället!
Det finns en energi i ordet, som jobbar emot mig, som generar mig! Men som jobbar för andra, som liksom okritiskt använder energin i det nya ordet för att höja sig själva, de BLIR hippare med det nya ordet!
Det provocerar, samtidigt vore det ju bra om jag också kunde känna mig lite ball med ett nytt ord, men då vet man vad som händer, någon är direkt framme och ska sticka sönder den ballongen!