Citat:
Ursprungligen postat av
buranshe
Jag vet inte om jag missförstår dig men det är ju ditt (ii) som är det sannolika utfallet och där kan det gå olika i Danmark vs Sverige om det var så du menade. Vid (ii) kommer han bli kravlöst försörjd på skattebetalarnas bekostnad om det är i Sverige. Inte säkert Danmark är lika generösa.(---)
Tack för svaret, du förstod helt rätt.
Är det alltså så att Sverige, till skillnad från Danmark, delar ut kravlösa bidrag till utomeuropeiska invandrare utan flyktingliknande skäl? Jag tycker att det låter konstigt. Toyboy har väl rimligen att välja på soppkök eller hemresa, om han inte vill jobba?
Kärnan i min undran är fortfarande vad mottagarlandet tar för ekonomiskt ansvar för invandraren (toyboy)? Som jag förstår lagen borde han rimligen inte ha möjlighet att få en spänn från vare sig Sverige eller Danmark! Annorlunda uttryckt: vilka ekonomiska risker är det som Sverige tar, men som Danmark undviker genom att inte tillåta "kärleksflyktingarna"?
Humor förresten, att toyboy var en "framgångsrik affärsman" från Nigeria. Några här kanske har fått brev från honom?