Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertDresden
Ja, för utan nyckel kan alla andra som vill logga in på den sida du själv loggat in på göra det också.
2-factor authentication brukar vanligtvis handla om att sända ett SMS till användaren, efter detta skapas en nyckel så att klienten och servern kan kommunicera utan att någon annan kan surfa in på samma sida.
Alla appar kommunicerar via HTTP. Nästan alla appar använder SSL kryptering. Det har allt att göra med sessionhantering om du surfar tex via webb. Sessionnycklar i en dator är samma typ av nycklar som skapas i en android app. Nycklar är ett bra samlingsnamn för dessa saker.
2-factor authentication brukar vanligtvis handla om att sända ett SMS till användaren, efter detta skapas en nyckel så att klienten och servern kan kommunicera utan att någon annan kan surfa in på samma sida.
Bank-ID använder inga nycklar för att då hade ingen bedragare kunnat komma åt användarens sida utan att vara inloggad.
Jag är ledsen, men det går inte att svara dig mer. Du förstår helt enkelt inte vad andra skriver, och är i den egen lilla värld.
Jag skulle tro att du är van vid att utveckla inom de snäva ramarna för en webbapplikation där andra tillhandahåller ett framework som du tar för givet. Det är sålunda självklart för dig att du arbetar inom en plattform, att nycklarna tillhandahålls genom en implementation av http(s) i denna trygga sandlåda, och du har enfaldiga fördomar som att vissa saker 'vanligtvis handlar om sms'
Det är givetvis nonsens.
Jag fortsätter, men till eventuell fördel för andra som läser detta. Låt oss titta på följande stycke och se vad som är fel, utifrån scenariot jag tidigare skildrade med bankid, en windowsdator och en surfplatta.
"2-factor authentication brukar vanligtvis handla om att sända ett SMS till användaren, efter detta skapas en nyckel så att klienten och servern kan kommunicera utan att någon annan kan surfa in på samma sida."
Exemplet Authenticator:
- Applikation i Windows, Macos, Linux. T ex Lastpass. Alltså ingen webbsida. Andra program är t ex appleinloggningar av olika slag, steam, microsoft-konton i deras plattformar...
- Authenticator i Android på surfplatta. Inga sms!
Exemplet Bankid:
- Applikation i Windows. Eller den buggiga i Linux.
- Mobilt bankid på Android. Inga sms!
Alltså: Vi kan inte begränsa two-factor authentication, eller ett system som bankid som omfattar banker, myndigheter m.m, till att bara ske i en webbläsare. Den ingår i en större och bredare tradition, med corba, rpc, message queues, applikationsservrar av olika slag ( t ex ejb).
Detta är en självklarhet som inte borde behöva diskuteras mer.