2016-12-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilket massa jidder du kör med men du har ännu inte beskrivit hur du skulle kunna göra det säkrare utan att gör det krångligare för användaren, är du bara en tom tunna som skramlar eller ska du redogöra för ditt förslag?

Fattar du inte att görs autentiseringen på 1 klient så ska inte andra klienter som inte loggat in få tillgång till samma data. Man kan inte skapa en app som gör att andra personer som inte ens loggat in får tillgång till någons data Det är ett gigantiskt säkerhetshål.

Citat:
Du verkar inte ens förstå att identifieringen sker över en annan kanal än web-sessionen, har du ingen koll alls borde du dämpa ner dig lite.

Och det är precis därför servern bara ska skicka informationen till den klient som loggat in, inte till resten av Sverige som surfat in på samma sida.
Citera
2016-12-03, 20:43
Medlem
Citat:
Men snälla lilla du, sluta skriv en massa skit när du inte har någon som helst koll på det här.

Jaså? Förklara då hur någon annan person kan få tillgång till dina data bara genom att befinna sig på samma sida som du själv är på. Det kan endast göras genom utebliven autentisering.
Citera
2016-12-03, 20:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Det krävs fortfarande 2st inslag av koden igen för att överföra pengar till ett ej ännu inlagt konto.

Bankdosan var faktiskt ännu osäkrare innan de bytte till engångskod på inloggningen.

Tidigare då det var enbart challenge/response och hackarna lätt kunde styra om adressen i kundens egen router krävdes egentligen bara 3 st "inloggningsförsök" innnan pengarna var borta.
1. Hackáren loggar in
2. Lägger till sitt konto
3. Verifierar överföringen

Tyvärr borde fler få insikt i hur enkelt man kan bli lurad om man inte kollar vad som står på skärmen i BankID eller dosan. Men jag tror knappt 8/10 skulle reagera om hela sessionen gick över HTTP istället för https.

Det ser ut som om detaljerna du skriver om inte handlar om Bankid, utan andra historiska tekniker i en anonym eller icke namngiven banks system. Kan du bekräfta det? Det finns många läsare här som inte är tekniskt insatta, så det gäller att vara tydlig.
Citera
2016-12-03, 20:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertDresden
Fattar du inte att görs autentiseringen på 1 klient så ska inte andra klienter som inte loggat in få tillgång till samma data. Man kan inte skapa en app som gör att andra personer som inte ens loggat in får tillgång till någons data Det är ett gigantiskt säkerhetshål.

Och det är precis därför servern bara ska skicka informationen till den klient som loggat in, inte till resten av Sverige som surfat in på samma sida.

Du känner uppenbarligen inte till att identifieringen med mobilt bankid går via en separat kanal från webb-sessionen som blir inloggad. Skaffa dig baskunskaper om bankid så slipper du göra bort dig så gravt.

Citat:
Jaså? Förklara då hur någon annan person kan få tillgång till dina data bara genom att befinna sig på samma sida som du själv är på. Det kan endast göras genom utebliven autentisering.

Läs mitt första inlägg i tråden så bör du förstå lite bättre efter det. Jag har uppmanat dig att göra det tidigare. Läste du inte eller är du för dum för att förstå?
Citera
2016-12-03, 20:54
Medlem
Är inte orolig eftrersom det tydligen behövs en "rådgivare" i andra ändan av linjen för att Bankinloggningen skall kunna styras på något sätt. Ett säkerhetshål, ja kanske men knappast något som äventyrar banksäkerheten. Men buset försöker alltid så för alla säkerhetsansvariga inom all IT-struktur gäller nog att hela tiden var på alerten. Tyvärr verkar säkerheten också vara en kostnadsfråga så var går smärtgränsen för banker och myndigheter tro.
Citera
2016-12-03, 21:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är inte orolig eftrersom det tydligen behövs en "rådgivare" i andra ändan av linjen för att Bankinloggningen skall kunna styras på något sätt. Ett säkerhetshål, ja kanske men knappast något som äventyrar banksäkerheten. Men buset försöker alltid så för alla säkerhetsansvariga inom all IT-struktur gäller nog att hela tiden var på alerten. Tyvärr verkar säkerheten också vara en kostnadsfråga så var går smärtgränsen för banker och myndigheter tro.

Om jag går till din banks webbsida och påbörjar en bankidinloggning genom att skriva in ditt personnummer och sedan ber dig att starta bankid-appen och skriva in ditt lösen, då blir jag inloggad som dig och detta trots att vi inte befinner oss på samma plats. Vi kan göra det här och nu, vill du prova?

Detta är inget tekniskt säkerhetshål men som så ofta tidigare kan användare luras att göra saker de inte borde. Vi har tidigare också sett andra exempel på när Telias eleg användes för att logga in på andra personers konton. Upplägget var då helt annorlunda men även då attackerades den mänskliga faktorn och inte den tekniska säkerheten.
Citera
2016-12-03, 21:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Programmerarna verkar inte veta att man måste hålla reda på vilken session som gjorde inloggningen och därefter autentisera kommunikationen mellan servern och klienten med en nyckel så att servern kan skicka rätt informationen till rätt klient och utestänga alla andra.

Vad menar du med session i detta fall? Hade inloggning och bankid alltid körts på samma system hade jag förstått att det kunde finnas en kontroll över en session av det slag du nog talar om. Men ett scenario för användning av mobilt bankid kan se ut så här:

- Inloggning i webbläsare i Windows
- Mobilt bankid i Android på en surfplatta

eller, och då är det inte heller samma nätverk, förutom att det inte är samma system eller applikation

- Inloggning i webbläsare i Windowsdator på fibernätverk
- Mobilt bankid i Android på mobil med internet över 'mobilt bredband'

[ edit: observera att detta bara är exempel. Det behöver inte vara windows, det behöver inte vara android, det behöver inte vara just mobilt bankid, det behöver inte vara ett viss företags implementation av bankid ]

Citat:
Hade autentiseringstoken använts hade det inte spelat någon roll om någon annan surfar in på samma sida som den inloggade användaren, den hade inte släppts in

Jag tror att du har rätt, men att det finns problem med att åstadkomma något sådant. Det kanske inte ens ingår i kravspecifikationerna. Detta med tanke på vad jag skrivit ovan.
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-12-03 kl. 21:08.
Citera
2016-12-03, 21:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Här är ett exempel från tidigare i år på hur en myndighet strular till det och själva skapar ett säkerhetshål vid användningen av bankid.

(FB) Pensionsmyndigheten avslöjar stor säkerhetsbrist i sin implementation av Bankid
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
För de som testar säkerhetsluckan med ett kösystem: notera att det inte är bankid själva som har ett så dåligt implementerat kösystem. Om någon försöker göra flera samtidiga inloggningar via bankid so inträder funktioner som avbryter inloggningarna.

Nej, det är Pensionsmyndigheten själva som har ett kösystem på sin webbserver, INNAN anrop av bankid..
Citera
2016-12-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Bankdosan var faktiskt ännu osäkrare innan de bytte till engångskod på inloggningen.

Tidigare då det var enbart challenge/response och hackarna lätt kunde styra om adressen i kundens egen router krävdes egentligen bara 3 st "inloggningsförsök" innnan pengarna var borta.
1. Hackáren loggar in
2. Lägger till sitt konto
3. Verifierar överföringen

Hur styr man "lätt om adressen i kundens egen router"?
På vilket sätt blir det säkrare med engångkod om någon har tillgång till din router?
Med den bank/dosa jag använder så får man en unik challenge per session. På vilket sätt är det mindre säkert än en engångskod?
När jag verifierar överföringar så är det totala beloppet en del av den challenge jag får.
Du får gärna förklara hur detta skulle vara mindre säkert än BankID.
Citera
2016-12-03, 21:37
Medlem
Citat:
Du känner uppenbarligen inte till att identifieringen med mobilt bankid går via en separat kanal från webb-sessionen som blir inloggad. Skaffa dig baskunskaper om bankid så slipper du göra bort dig så gravt.

Men ditt aber. Alla requests/response oavsett om det är android, iphone, webb går genom HTTP objektet (om det inte rör sig om videochat som använder TCP). Och hade det varit så att banken använt autentisering hade bara den klient som loggat in kunnat visa informationen, inte alla andra.

Citat:
Läs mitt första inlägg i tråden så bör du förstå lite bättre efter det. Jag har uppmanat dig att göra det tidigare. Läste du inte eller är du för dum för att förstå?

Är du för dum för att svara på min fråga? Hur kan någon surfa in på samma sida som du själv loggat in på utan att ha loggat in själv, svara nu på den frågan.
Citera
2016-12-03, 21:43
Medlem
Citat:
Här är ett exempel från tidigare i år på hur en myndighet strular till det och själva skapar ett säkerhetshål vid användningen av bankid.

(FB) Pensionsmyndigheten avslöjar stor säkerhetsbrist i sin implementation av Bankid

Tack för din länk som beskriver precis det jag säger. Bedragaren behöver ingen kod för att logga in utan det räcker bara att surfa in på användarens sida när användaren är inloggad. Detta är endast möjligt tack vare att bank-ID inte använder autentisering.

http://www.svd.se/pensionsfifflare-u...ingsliv:debatt

Så här har det gått till: telefonförsäljaren ringer och vill tala om premiepensionen, ber pensions*spararen starta sitt mobila e-leg för att titta på innehavet. Innan samtalet har säljaren startat en inloggning hos Pensionsmyndigheten genom att ange pensions*spararens personnummer. När spararen sedan startar sitt *mobila e-leg ligger säljarens inloggning först på kö. Spararen loggar då ovetandes in försäljaren, som kan byta alla fonderna mot andra fonder
Citera
2016-12-03, 22:22
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Jag vet inte hur du kommit till denna slutsats. Det är ju ett gigantiskt säkerhetshål i hur BankID fungerar!

När du t ex får besked i mobilt bankid att du ska knappa in din kod för att logga in på din bank, så får du bara besked om namnet på banken. Du utgår från att det handlar om din egen inloggning som godkänns via koden. Men det kan alltså vara någon helt annan person som får logga in, någonstans, på en annan dator!

Exakt hur detta går till med den senaste exploiten har jag dock inte tittat på. Det har varit liknande exploits nyligen där man ska ha täppt luckan. Sedan länge har man haft metoder för att undvika att det sker två samtidiga inloggningar, men de metoderna har uppenbart inte varit heltäckande.

Tagga ner och läs mitt inlägg igen sötnos. Jag har inte "kommit till någon slutsats" alls, tvärt om ställer jag en fråga om huruvida detta är rätt uppfattat eller ej (baserat på tidigare inlägg i tråden). Därav alla "?" i intägget, vettu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in