2016-11-29, 13:43
Medlem
Som om det inte är nog svårt att hitta en medicin som fungerar psykiskt har jag dessvärre hamnat i en ännu knivigare situation.

Jag har haft problem med muskelryckningar i hela kroppen sedan jag gick in i väggen. Dessa ryckningar är ganska starka, och alltså inte sådana små nervryckningar. Det sker när jag ligger/sitter och slappnar av framförallt, och överallt i kroppen (ibland rör sig ett finger, ibland rycker armen, ibland ryggen osv). Har träffat neurolog och varit på flertalet återbesök. Ingenting konstigt med reflexer. MRI på både hjärna och ryggmärg utan resultat osv. I perioder blir det bättre, och sedan kommer det tillbaka. Upplever att de blivit något bättre med tiden dock.

Mitt problem är att ALLA SSRIs och SNRIs förvärrar detta något oerhört, och ingen läkare verkar ha någon kunskap om varför detta sker. Just nu står jag på Citalopram och även om den faktiskt börjat hjälpa mig lite psykiskt måste jag nu sluta för ryckningarna blir bara värre och värre. Just Citalopram har nog varit värst, men de andra har även förvärrat symptomen.

Vet att man ska vara försiktig när det kommer till sådana här biverkningar, framförallt för risken med Tardiv Dyskensia osv. Men enligt neurologen ska detta vara väldigt väldigt ovanligt med SSRI.

Någon kunnig flashbackare som har några idéer? Behöver verkligen en medicin just nu som "krycka", men vill inte riskera mina muskel/nervfunktioner.
Citera
2016-11-29, 15:39
Medlem
Gabrielswes avatar
Jag hade samma problem som du för ett par år sedan men det löste sig med Karbamazepin och/eller Baklofen. Viktigt att få in rätt dosering bara.
Citera
2016-11-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Som om det inte är nog svårt att hitta en medicin som fungerar psykiskt har jag dessvärre hamnat i en ännu knivigare situation.

Jag har haft problem med muskelryckningar i hela kroppen sedan jag gick in i väggen. Dessa ryckningar är ganska starka, och alltså inte sådana små nervryckningar. Det sker när jag ligger/sitter och slappnar av framförallt, och överallt i kroppen (ibland rör sig ett finger, ibland rycker armen, ibland ryggen osv). Har träffat neurolog och varit på flertalet återbesök. Ingenting konstigt med reflexer. MRI på både hjärna och ryggmärg utan resultat osv. I perioder blir det bättre, och sedan kommer det tillbaka. Upplever att de blivit något bättre med tiden dock.

Mitt problem är att ALLA SSRIs och SNRIs förvärrar detta något oerhört, och ingen läkare verkar ha någon kunskap om varför detta sker. Just nu står jag på Citalopram och även om den faktiskt börjat hjälpa mig lite psykiskt måste jag nu sluta för ryckningarna blir bara värre och värre. Just Citalopram har nog varit värst, men de andra har även förvärrat symptomen.

Vet att man ska vara försiktig när det kommer till sådana här biverkningar, framförallt för risken med Tardiv Dyskensia osv. Men enligt neurologen ska detta vara väldigt väldigt ovanligt med SSRI.

Någon kunnig flashbackare som har några idéer? Behöver verkligen en medicin just nu som "krycka", men vill inte riskera mina muskel/nervfunktioner.

Jag får/fick muskelryckningar som biverkningar av de flesta antidepressiva. Testa att köpa Magnesiumcitrat/Magnesiumlactat som receptfritt kosttillskott på apoteket, fungerar skitbra mot myrkrypningar i benen också som off-topic. Jag käkar ca 300-600mg/dag. Det ska vara bra för nerver+muskler.
Citera
2016-11-29, 17:33
Medlem
uh-huhs avatar
Det är en bieffekt eftersom dem inte ska behandla depressiva människor utan oftast mot klåda,åksjuka med mera

Citera
2021-01-07, 10:45
Medlem
Citat:

Jag har exakt samma problem. Gick på Escitalopram i 8:a år och i våras fick jag probem med muskelryckningar. HUr har det gått för dig sedan du skrev detta inlägg? Har något läkemedel kunnat hjälpa dig utan att du fått muskelryckningar av det?

/ Finta
Citera
2021-01-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Jag hade samma problem som du för ett par år sedan men det löste sig med Karbamazepin och/eller Baklofen. Viktigt att få in rätt dosering bara.

Jag har samma problem. Hur funkar Karbamazepin/Baklofen?
Citera
2021-01-08, 01:22
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finta48
Jag har samma problem. Hur funkar Karbamazepin/Baklofen?
Nu var det så länge sedan så jag hade glömt att jag hade skrivit det här överhuvudtaget.

Så uppenbarligen går det över.

Men det funkar på så sätt att dom är båda muskelavslappnande var för sig men i olika grad, och verkningssättet skiljer dom åt en hel del. Ett annat muskelavslappnande är Paraflex som också används mot spasmer, det tar jag ännu vid behov. Det kanske du skall pröva i första hand, tar det emot spännings/stresshuvudvärk, men funkar mot spasmer i allmänhet.
Citera
2021-01-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Nu var det så länge sedan så jag hade glömt att jag hade skrivit det här överhuvudtaget.

Så uppenbarligen går det över.

Men det funkar på så sätt att dom är båda muskelavslappnande var för sig men i olika grad, och verkningssättet skiljer dom åt en hel del. Ett annat muskelavslappnande är Paraflex som också används mot spasmer, det tar jag ännu vid behov. Det kanske du skall pröva i första hand, tar det emot spännings/stresshuvudvärk, men funkar mot spasmer i allmänhet.

Tack så mycket för svar. Har Paraflex hemma, men funkar tyvärr inte. =(

Kan/kunde du äta antidepp? Vilket isåfall? =)
Jag har fått sluta med SSRI (Escitalopram) efter 8.a års bruk p.g.a. av muskelryckningar. Testade att mikrodosera med Sertralin men då kom ryckningarna tillbaks direkt. (ryckningarna har typ upphört nu). Vet dock inte om jag får mer ryckningar av snus/alkohol... MR av hjärna/hals visa dock ingenting, fick svar häromdagen.

Funderar på att testa MAO (Aurorix) istället.

Behöver antidepp mot depression & socialångest
Citera
2021-03-22, 22:31
Medlem
Citat:

Hur gick det för dig? Har EXAKT samma problem som du hade när du skrev detta. Har du några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in