2016-11-29, 12:58
Medlem
Jag trodde fotbollslag använde sig av lite modernare flygplan. Blev överraskad att se det där skrotskeppet
Iom att inom fotbollen finns så mkt pengar. Argentina flög ju även med denna
Citera
2016-11-29, 13:02
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Jag trodde fotbollslag använde sig av lite modernare flygplan. Blev överraskad att se det där skrotskeppet
Vad baserar du "skrotskepp" på. Planet är 18 år gammalt och mycket väl underhållet samt en av de säkrare modellerna med mycket få rapporterade incidenter.
Citera
2016-11-29, 13:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Chapecoense är kända för att ha nått resultat (gå från serie D till serie A på typ fem år) genom en väldigt liten budget, typ en tiondel av Flamengos. Det kan vara så att de tagit billigaste alternativet.

En av de överlevande, målvakten Follmann heter Jackson Ragnar Follmann. Undrar om han är svenskättad? Tysk åtminstone, det finns många tyskbördiga i Santa Catarina, där laget kom ifrån.
Citera
2016-11-29, 13:18
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:

stämde det ens? den där messi twittern var ju bara fan konto.
Citera
2016-11-29, 13:25
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Sveriges landslag och U21 flyger också med denna till och från. Senast till fotbolls-EM i år.
http://svenskfotboll.se/landslag/herrar/arkiv/landslag/2012/05/malmo-aviations-fotbollsflygplan-i-ny-design/
Citera
2016-11-29, 13:53
Medlem
Antalet överlevande verkar tyvärr sjunka. Målvakten Danilo togs till sjukhus men har nu avlidit, och försvararen Neto har mycket allvarliga skallskador enligt lokal press.
Citera
2016-11-29, 14:06
Bannlyst
Troligtvis bränslebrist, 4,5 timmars resa med den kärran inte speciellt mycket säkerhetstänk av den kaptenen verkar det som.

Kan det ha varit lite påtryckningar från laget som gjorde att dom chansade lite?
Citera
2016-11-29, 14:12
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Troligtvis bränslebrist, 4,5 timmars resa med den kärran inte speciellt mycket säkerhetstänk av den kaptenen verkar det som.

Kan det ha varit lite påtryckningar från laget som gjorde att dom chansade lite?

Källa på att det skulle va soppatorsk? Låter konstigt.
Citera
2016-11-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick

Tycker det låter som mest troligt....

Hmm. Flygplanet i fråga en Avro RJ 85 har en max range på 2965 km med max bränsle. Är planet dessutom max lastat har det en range på 2130 km. http://www.airliners.net/aircraft-da...o-rj7085100/47

Nu tror jag dock inte det max lastat så jag utgår från max range 2965 km.

Enligt https://www.flightradar24.com/data/a...-2933/#bbef1b9 var denna flygning 2975 km. Alltså redan nu egentligen för lång flygning. Lägger man till följande att planet pga av väder eller elektronikproblem har legat i holding så lutar det åt soppatorsk. Det som ytterligare stärker soppatorsk är att ingen brand eller explosion uppkom vid nedslaget i marken.
Citera
2016-11-29, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Källa på att det låter konstigt!
Citera
2016-11-29, 14:27
Medlem
Rangers1912s avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/erikniva/article24007507.ab

Intressant text från Erik Niva som ger lite bakgrund om klubben i fråga.
Citera
2016-11-29, 14:32
Medlem
TarzansFarsas avatar
Skönt att det finns några överlevande. Hoppas dom inte blev helt hjärndöda och kan eventuellt ge en intervju kring händelsen framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in