Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-28, 19:03
Medlem
JakeTheMusss avatar
En gammal tantjävel i huset här några våningar upp är garanterat pesnionär men enligt taxeringkalendern taxerade hon närmare 500k. Hennes lön när hon arbetade måste ju ha varit ganska saftig kan jag tänka mig!
Citera
2016-11-28, 20:33
Medlem
Kan ju vara att hon maximerar tjänstepension samt privat pension och får de utbetalt på 5 år. Annars har hon nog haft väldigt bra pensionsavsättningar från företaget hon arbetat på alternativt haft extremt fin värdeutveckling.

Hur gammal är tanten?
Citera
2016-11-28, 21:24
Medlem
Goldmanns avatar
Taxering har ingenting med pensionen att göra egentligen. Taxeringen är ett mått på inkomst efter att alla avdrag är gjorda. Taxeringen kan tex komma fr avkastning på kapital, sålt kapital med en vinst eller såld fastighet med vinst. Hon kan även ta ut en aktieavkastning ur ett bolag. Kolla några år tillbaka o se hur det utvecklas om du är intresserad.
Citera
2016-11-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Taxering har ingenting med pensionen att göra egentligen. Taxeringen är ett mått på inkomst efter att alla avdrag är gjorda. Taxeringen kan tex komma fr avkastning på kapital, sålt kapital med en vinst eller såld fastighet med vinst. Hon kan även ta ut en aktieavkastning ur ett bolag. Kolla några år tillbaka o se hur det utvecklas om du är intresserad.

Då står det som ink av kapital.

Men enligt ts verkar det handla om ink av förvärv?
Citera
2016-11-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
En gammal tantjävel i huset här några våningar upp är garanterat pesnionär men enligt taxeringkalendern taxerade hon närmare 500k. Hennes lön när hon arbetade måste ju ha varit ganska saftig kan jag tänka mig!

Det känns väldigt konstigt att du kontaktar skv för att få information om en gammal människas inkomster. Just why? Har du inget bättre för dig än att kontakta SKV och be om utdrag från samtliga i din närhet?
Citera
2016-11-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det känns väldigt konstigt att du kontaktar skv för att få information om en gammal människas inkomster. Just why? Har du inget bättre för dig än att kontakta SKV och be om utdrag från samtliga i din närhet?

Eller så har han bara köpt taxeringskalendern för 274 kr..
Citera
2016-11-29, 08:07
Medlem
RostigHinks avatar
Damen har nog en fet tjänstepension eller gammalt pensionssparande. Uttagen från dem beskattas som inkomst av tjänst.
Citera
2016-11-29, 10:20
Medlem
Framgår ju inte om damen ifråga fortfarande arbetar och då dessutom lyfter pension.
Citera
2016-11-29, 11:43
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Då står det som ink av kapital.

Men enligt ts verkar det handla om ink av förvärv?
TS skriver inga detaljer. Då vet man inte hur det är specificerat. Lite konstigt att man kollar upp gamla tanter i trappen.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in