2016-11-28, 14:45
Medlem
Kära medkamrater , behöver er hjälp!

Jag har precis upptäckt Ebay, detta medförde glädjetjut och resulterade i sisådär 17 beställningar. Vissa dyra , vissa billiga. Ingen över 1600 kr. De kommer från Japan, kina och USa.

Tre av beställningarna har kommit fram, 2 postnord och en DHL. Har åkt på tull på båda från postnord, vet inte med DHL då jag verkar ha problem med hjärnan och slängde förpackningen när jag öppnade det. Har läst något att man får tull från DHL i efterhand? Erfarenheter på det? Var en vecka sen DHL paketet. Samt brukar man få betala såhär mycket tull eller har jag bara haft otur?

Tror ni de kollar paketen mer nu kring jul eller har de " så mycket " att de mer kollar efter otillåtna varor ?

Hoppas verkligen inte att det blir tull på varje paket för då blir det dyrt...
Citera
2016-11-28, 15:27
Medlem
gammgubbes avatar
Även om man beställer en liten sak kan det bli dyrt i slutändan. Först moms (inte så mycket), sen Postnords avgifter (pungsparken).

Vill du undvika tull ska du handla av europeiska Ebay. T.ex. ebay.co.uk (Storbritannien) & ebay.de (Tyskland). Innan du beställer, kolla var varan skeppas från, brukar framgå. Finns den i Europa ska du inte behöva betala fler avgifter. Skeppas varan från Kina eller liknande kan du riskera tull.

Kan också tipsa om eud.dx.com vilket är europeiska filialen av Deal extreme. De varor brukar ta en tur genom Nederländerna innan de når Sverige och oftast brukar man slippa tull. Man kan teckna försäkring mot tull för runt $1 (täcker upp till $30 tullavgift). En gång har jag åkt på tull från eud men som tur var hade jag tagit försäkring så jag fick tillbaka det Postnord krävde.
Citera
2016-11-28, 15:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batgirlen
Kära medkamrater , behöver er hjälp!

Jag har precis upptäckt Ebay, detta medförde glädjetjut och resulterade i sisådär 17 beställningar. Vissa dyra , vissa billiga. Ingen över 1600 kr. De kommer från Japan, kina och USa.

Tre av beställningarna har kommit fram, 2 postnord och en DHL. Har åkt på tull på båda från postnord, vet inte med DHL då jag verkar ha problem med hjärnan och slängde förpackningen när jag öppnade det. Har läst något att man får tull från DHL i efterhand? Erfarenheter på det? Var en vecka sen DHL paketet. Samt brukar man få betala såhär mycket tull eller har jag bara haft otur?

Tror ni de kollar paketen mer nu kring jul eller har de " så mycket " att de mer kollar efter otillåtna varor ?

Hoppas verkligen inte att det blir tull på varje paket för då blir det dyrt...

DHL/UPS/FedEx debiterar skatter i efterhand i många fall, och de är skyldiga själva betala skatterna till staten om mottagaren inte gör det. Så, de missar som du säkert förstår väldigt sällan att fakturera detta.
Citera
2016-11-28, 15:47
Medlem
flaskborstes avatar
Ebay USA ser till att det blir tull på dyrare saker från USA. Så oftast åker man på tull och Svensk skatt och postens avgifter.. även på begagnade saker..
Så skippa att beställa från USA.. Framöver så lär det kanske gå att handla tullfritt från Kanada om jag förstått frihandels avtalat rätt.
Citera
2016-11-28, 16:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ebay USA ser till att det blir tull på dyrare saker från USA. Så oftast åker man på tull och Svensk skatt och postens avgifter.. även på begagnade saker..
Så skippa att beställa från USA.. Framöver så lär det kanske gå att handla tullfritt från Kanada om jag förstått frihandels avtalat rätt.

"EBay USA" ser inte till nånting med tull. EBay funkar som Tradera, det är en förmedlingssite.

Dunklare aldrig något av "EBay". Laglydiga säljare som säljer via EBay för vissa belopp per år har dock alla verktyg som krävs för att ta skatterna från köparna.

Du har verkligen inte förstått frihandelsavtalet förövrigt.
Citera
2016-11-29, 09:10
Medlem
BestCoast.s avatar
Fick ett inbetalningskort från DHL någon vecka efter jag fått produkten senast jag beställde DHL-express från Asien.

Så kommer säkert dyka upp i brevlådan.
Citera
2016-11-29, 11:21
Medlem
Enydrions avatar
Jag brukar handla mest från aliexpress, om man väljer billigaste försändelsesätt, så brukar de klara sig från tull och moms, men nu har ett paket fastnat i Stockholm sen 24 nov så nu kanske det drar ihop sig...
Citera
2016-11-30, 14:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag brukar handla mest från aliexpress, om man väljer billigaste försändelsesätt, så brukar de klara sig från tull och moms, men nu har ett paket fastnat i Stockholm sen 24 nov så nu kanske det drar ihop sig...

Kom direkt i brevlådan, konstigt, tror inte de som kommer direkt i lådan har gått att se hos posten alls tidigare?
Citera
2016-12-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Fick ett inbetalningskort från DHL någon vecka efter jag fått produkten senast jag beställde DHL-express från Asien.

Så kommer säkert dyka upp i brevlådan.

Aww
Citera
2016-12-01, 19:50
Medlem
Har åkt på att betala skatt några få ggr. Bland annat 2015 vilket jag gjorde avdrag för i deklarationen, blev förvånad men avdraget gick igenom. Antar att det är knepigt för skatteverket att bevisa att jag köpt något som är deklarerat som gåva i tullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in