2016-11-27, 20:26
Medlem
Worezs avatar
Behöver er hjälp. Jag har dragit på mig kreditskulder i samband med en sjukdomsskov. Totalt är det drygt 90.000 kronor. Nu vill jag samla ihop dessa (ligger hos olika mindre skumma bolag) eftersom räntan är 12-13%.

Som jag ser det har jag två alternativ. Värdera min lägenhet (som ökat i värde på ett år till drygt 150-200.00) och baka in det i mitt bolån. Eller låna av en nära släkting med en lägre avbetalning och ränta.

Problemet med det senare alternativet är att det innebär skuldbrev och liknande.

Båda alternativen är satt i rullning, men vilket skulle ni köra på?
Citera
2016-11-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Behöver er hjälp. Jag har dragit på mig kreditskulder i samband med en sjukdomsskov. Totalt är det drygt 90.000 kronor. Nu vill jag samla ihop dessa (ligger hos olika mindre skumma bolag) eftersom räntan är 12-13%.

Som jag ser det har jag två alternativ. Värdera min lägenhet (som ökat i värde på ett år till drygt 150-200.00) och baka in det i mitt bolån. Eller låna av en nära släkting med en lägre avbetalning och ränta.

Problemet med det senare alternativet är att det innebär skuldbrev och liknande.

bostad helt klart... varför blanda in släkt när du kan klara av det själv?
Citera
2016-11-27, 20:47
Medlem
Varför är det ett problem med skuldebrev? Värderar du om lägenheten nu får du inte värdera om den förrän om fem år, vilket jag personligen skulle se som ett sämre alternativ.
Citera
2016-11-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Varför är det ett problem med skuldebrev? Värderar du om lägenheten nu får du inte värdera om den förrän om fem år, vilket jag personligen skulle se som ett sämre alternativ.

Det är inget problem med skuldbrev det handlar om att ha nån jävla heder, behöver man int belasta släktingar skall man inte göra det..

För övrigt finns det inget som säger att du inte får värdera om din lägenhet på 5 år, vad är det för trams?
Citera
2016-11-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Det är inget problem med skuldbrev det handlar om att ha nån jävla heder, behöver man int belasta släktingar skall man inte göra det..
Vad du fantiserar. TS skriver ju att skuldebrev är ett problem, så hur kan du avgöra att det inte är ett problem?
Och vad har det med heder att göra? Om TS har en släkting som är tät så lär det knappast "belasta" släktingen.
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
För övrigt finns det inget som säger att du inte får värdera om din lägenhet på 5 år, vad är det för trams?
Åh fan. Ring Google och be dem ta ner dessa 8370 träffarna, de är uppenbarligen fel då. https://www.google.se/search?q=v%C3%...rdering+bostad

För övrigt föreslår jag att du avstår från att posta i frågor du inte vet ett skit om.
Senast redigerad av intemittnamn 2016-11-27 kl. 22:13.
Citera
2016-11-27, 22:53
Medlem
Citat:
----

Det bästa vore om du lånar via banken som någon här innan sa. Onödigt att blanda in släkt när du ändå kommer kunna få så låg ränta. Med risk för bråk och skit ifall saker inte går som det skall.
Citera
2016-11-29, 05:06
Medlem
Skorpan91s avatar
lendify.se?
Bör väl vara en lösning
Citera
2016-11-29, 08:05
Medlem
Citat:

Vad säger din banken? Jag personligen skulle välja ett lån av banken! Då du både eventuellt kan utöka lånet om du hamnar i mer skit samt att du slipper blanda in ekonomiska besvär med en släkting. Visst kanske din släkting kan hjälpa dig men är det värt det om du eller den personen börjar få problem med lånet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in