2016-11-25, 19:21
Medlem
Hallåja.

TLDR:
Vi kommer flytta i februari - kan man lyckas annullera hemförsäkringen vid en flytt (trots länge kvar till huvudförfallodatum), likt man kan annullera en bilförsäkring i samband med försäljning?

En telefon i vårt hushåll åkte i backen och pajade - en iphone. Vi kontaktade f-bolaget där vi har både hemförsäkring med allrisk. Vi frågade F-bolaget om vi kunde gå till tillverkarens ÅF och hämta ut en ny, men rekommenderades att skicka in telefonen och invänta leverans från f-bolagets partner (Godsinlösen AB, GIAB, som de flesta f-bolag verkar använda).

Så vi gjorde detta, och fick hem en likadan (refurbished) iPhone, såg bra ut spontant men den självdog hela tiden och behövde kopplas in till laddare. Eftersom det skulle vara en "auktoriserad verkstad" så gick vi då till Apples representant här i stan, iPhone från auktoriserad verkstad ska ha en 3 månaders garanti från Apple. Denna telefon var dock inte alls utförd av en auktoriserad verkstad, utan den var slarvigt ihopsatt med trejdepartsdelar. Ringde f-bolaget och bråkade, lång kö och samtal som bröts så tonen var hård.

Tillslut lovade de att "okej vi ska skicka en ny som är fixad av auktoriserad tekniker". Den fick vi hem igår, jag synar den som satan och ser att lightingkontakten är lite smått skadad, och vi startar upp den. Serienumret stämmer då inte överens med en "Apple refurbished" och den kom inte i Apples vita kartong som de använder till dessa enheter. Som grädden på moset har den en trasig radiodel, den lyckas inte få in något nät. Den står bara och "söker".

Hoppas i min enfald att det ska vara nån störning hos mobilleverantören, men icke, SIM-kortet fungerar direkt i två andra iPhones. Så återigen har vi fått en kass telefon, de har ljugit.

Kommer nu bråka med dem återigen och när detta ärende är löst vill jag givetvis byta bolag. Samtidigt vet jag att huvudförfallodagen är om typ 9 månader men jag vill annullera tjänsten ASAP.

Vi kommer flytta i februari - kan man lyckas annullera hemförsäkringen vid en flytt (trots länge kvar till huvudförfallodatum), likt man kan annullera en bilförsäkring i samband med försäljning?
Citera
2016-11-26, 10:20
Medlem
miikoss avatar
Man kan säga upp en försäkring omedelbart om man inte längre har behov av försäkringen.

Att man flyttar betyder ju inte alltid att man är utan behov av försäkringen. Det kan vara möjligt att flytta över försäkringen till en ny adress.

Du kan ju höra med försäkringsbolaget. Jag fick säga upp omedelbart, men då skulle jag flytta ihop med någon som hade en annan försäkring som täckte samtliga i hushållet redan.
Citera
2025-03-27, 00:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Kod:
3 kap 3 § Försäkringsavtalslagen   Försäkringstagaren får när som helst säga upp försäkringen att upphöra vid försäkringstidens utgång.

Du bör kunna säga upp den innan. Jag har lyckats göra det med hänvisning till att jag hade dubbla hemförsäkringar. Fick dessutom premien återbetald retroaktivt. Prata med försäkringsbolaget är mitt råd.

Tips: Säg inte upp hemförsäkringen utan att teckna en ny dessförinnan. Annars förlorar du intjänandetiden på ditt rättsskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in