Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-25, 07:40
Medlem
Pappersvargens avatar
På senare tid har det dykt upp spam-inbjudningar till min kalender, nu senast idag med "UGG Boots black friday" någonting.

Kollar man informationen till kalendern står en "kinesiska tecken" med mailadress xbu8d08@hpmails.com som arrangör sen är det ett gäng andra mailadresser som också har fått inbjudan. Det jag vill nu är dels att ta bort inbjudan och förhindra att liknande dyker upp igen. Hur går jag till väga? Måste jag gå via Mail för att spärra adressen eller går detta att förhindra direkt via Kalender? Försöker jag radera händelsen står det att

Citat:
Är du säker på att du vill avböja den här aktiviteten? Om du avböjer aktiviteten kommer arrangören att meddelas om det.
och jag är ju självklart inte intresserad av att bekräfta till någon kines/japan/korean att mailadressen faktiskt existerar.

Jag använder mig av apples @me.com-adress och där fick man ju för några år sedan även en @icloud.com. Jag har märkt att all skräppost som skickas till mig är till @icloud.com-adressen, så även den här kalenderinbjudan. Kan man ta bort eller spärra all inkommande mail på den?
Citera
2016-11-25, 07:45
Medlem
Går det inte filtrera bort sånt?
Citera
2016-11-25, 09:03
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Måste jag gå via Mail för att spärra adressen eller går detta att förhindra direkt via Kalender? Försöker jag radera händelsen står det att

och jag är ju självklart inte intresserad av att bekräfta till någon kines/japan/korean att mailadressen faktiskt existerar.

Har för mig att du måste göra det via Mail.app och där stänga av att inbjudningarna dyker upp i kalendern.

Du får skapa en spam-kalender och sedan radera den för att inte bekräfta att du existerar på den adressen enligt följande:

Many iCloud users receiving spam Calendar & Photo Sharing invitations, here’s how to fix.
Citera
2016-11-25, 17:26
Medlem
felstavadds avatar
Jag har också åkt på den här skiten, försökte ta bort dem utan att röra tacka ja, tacka nej eller kanske men det gick inte. Får hålla tummarna att apple lägger i en radera-funktion snart.

Det står ju mailadresser i bokningsförfrågan (eller vad den kallas) men är ursprunget från nån app av nåt slag?
-Har nämligen laddat hem några stycken nya och skräpet böjade dyka strax upp efter detta, har plockat bort dessa nu men skadan är väl redan gjord. Fyfan vad jag hatar såna här spamhelveten.
Har bockat av i kallenderappen att ta inbjudningar från appar, får se om det hjälper.
Citera
2016-11-26, 13:23
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Har för mig att du måste göra det via Mail.app och där stänga av att inbjudningarna dyker upp i kalendern.

Du får skapa en spam-kalender och sedan radera den för att inte bekräfta att du existerar på den adressen enligt följande:

Many iCloud users receiving spam Calendar & Photo Sharing invitations, here’s how to fix.
Hmm. Den kalendern verkar mest för enstaka tillfällen. Problemet är när det kommer från många olika mailadresser för det byts ju varje gång.

Det enklaste vore om jag på något sätt kunde inaktivera @icloud-adressen och bara kunna ha @me.
Citera
2016-11-26, 13:32
Medlem
tzjs avatar
Råkade ut för samma skit igår för första gången. Klickade inte på någonting, men det verkar inte finnas något sätt att bara ta bort händelsen på heller.

Jävla spamkukar säger jag.
Citera
2016-11-27, 19:16
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Råkade ut för samma skit igår för första gången. Klickade inte på någonting, men det verkar inte finnas något sätt att bara ta bort händelsen på heller.

Jag håller med. Jag tar bort dem utan att svara på inbjudan genom att jag har en Spam-kalender. När jag får spam så flyttar jag över dem till denna kalender som sedan raderas. Jag gör sen en ny.

Apple borde förstås ha ett skydd inbyggt så man slipper hålla på såhär.
Citera
2016-11-27, 23:38
Medlem
Pappersvargens avatar
https://astralbodi.es/2016/11/25/preventing-spam-icloud-calendar-invites/

Citat:
How do I prevent this from happening in the future? How the hell did it happen? Turns out it’s Apple again – thinking they know better for how you want to use e-mail and calendars. Thankfully there is an option to prevent the forced invites.

These calendar invites aren’t coming from some magic hacked portal in your phone. The invites are coming as e-mails into your iCloud.com e-mail account and then being automatically converted into in-app push notifications to both iOS and macOS. Once that’s done the original e-mail is deleted. Gone. Poof. Magical, yet stabby.

Citera
2016-11-28, 12:19
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

I Apples kalender finns inget alternativ för att radera inbjudningar (som Google har). Det smartaste sättet just nu är att skapa en ny kalender och flytta inbjudan dit och sedan radera den nya kalendern.

Trycker du däremot "decline"/tacka nej så får ser spam-arna det och din adress markeras som aktiv och du kommer garanterat att få mer trams.

Men detta drabbar ju även Apples anställda, så jag hoppas att Apple ser lär redan jobba på en lösning.
Citera
2016-11-28, 22:58
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
https://astralbodi.es/2016/11/25/preventing-spam-icloud-calendar-invites/

Tack för tipset, har följt det, håller tummarna att det funkar.
Citera
2016-11-29, 11:55
Medlem
Littons avatar
http://apple.stackexchange.com/questions/258424/spam-icloud-calendar-invitation/
Citera
2016-11-29, 22:32
Medlem
Rick.Jamess avatar
Någon som vet mekanismen bakom denna spam?
Hur fungerar det, dvs. hur kan någon skapa inbjudningar till ens iCal? Och bör man vara orolig om man får dessa typer av spam?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in