2016-11-24, 23:41
Medlem
swapzs avatar
Hej! Min flickvän som sommarjobbat fick sin check hemskickad men vi var utomlands då några månader så datumet att lösa in den gick ut. Vi var på banken och dem sa att dem skickar en ny men nu har det gått tre veckor och ingen ny check har dykt upp.
Någon som vet hur lång tid det brukar ta? Pengarna ska betalas ut av kommunen om det spelar någon roll. Tacksam för svar!
Citera
2016-11-26, 00:40
Medlem
Är det verkligen check, är det inte en utbetalningsavi som hon fått?
Jag har inte sett en check på 12 år även om en del fortfarande använder dem.
Senast redigerad av Mynicname 2016-11-26 kl. 00:45.
Citera
2016-11-26, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swapz
Hej! Min flickvän som sommarjobbat fick sin check hemskickad men vi var utomlands då några månader så datumet att lösa in den gick ut. Vi var på banken och dem sa att dem skickar en ny men nu har det gått tre veckor och ingen ny check har dykt upp.
Någon som vet hur lång tid det brukar ta? Pengarna ska betalas ut av kommunen om det spelar någon roll. Tacksam för svar!

Jag fick vänta över 2 månader på min, var i samma läge som din tjej.

Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Är det verkligen check, är det inte en utbetalningsavi som hon fått?

Ja det är en check som man löser in första gången. Ibland går de lösa in lite varstans typ pressbyrån etc.
Citera
2016-11-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDeppig
Jag fick vänta över 2 månader på min, var i samma läge som din tjej.

Ja det är en check som man löser in första gången. Ibland går de lösa in lite varstans typ pressbyrån etc.

Check av klassisk modell är det knappast, kanske kallas "utbetalningscheck" eller liknande.
Checkar hade man i häften och fyllde i för hand och skrev under vid betalning i butik eller till privatpersoner, det är säkert 20 år sedan jag hade ett checkhäfte!
Citera
2016-11-26, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Check av klassisk modell är det knappast, kanske kallas "utbetalningscheck" eller liknande.
Checkar hade man i häften och fyllde i för hand och skrev under vid betalning i butik eller till privatpersoner, det är säkert 20 år sedan jag hade ett checkhäfte!
Det är ingen avi iallafall. Det är en typ kupong som är laddad med en viss summa som man måste hämta ut på banken eller ibland pressbyrån etc.
Citera
2016-11-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDeppig
Det är ingen avi iallafall. Det är en typ kupong som är laddad med en viss summa som man måste hämta ut på banken eller ibland pressbyrån etc.
Visst, men visst är det en datorutskriven sådan det handlar om, där fliken som skall lösas in är perforerad och egentligen blir en avi.

Checkar skrevs normalt för hand, man hade kanske 25 stycken i ett häfte. De försvann allt eftersom då säkerheten inte var tillfredsställande. Många använde dylika som betalningsmedel i butiker innan kort tog över. Vid högre belopp var butiken tvungen att ringa banken och skydda checken. Ofta användes de också när du betalade dina räkningar via Postgiro, betalningsorder med i kuvertet samt en check som du skulle ställas ut på "Postgiro 821925-4" exempelvis, alltså det egna kontot.
Senast redigerad av Nordiad 2016-11-26 kl. 01:19.
Citera
2016-11-26, 13:53
Medlem
På SEB kunde man fram till någon gång i år beställa checkar. Kostade typ 250 kr för ett häfte med 10 st.

I USA är det fortfarande ganska vanligt med checkar, både att man använder dem för att betala och få betalt. Givetvis är kreditkort och kontokort allt vanligare även där, men många svenskar skulle bli förvånade över banksystemet.

Har fortfarande några checkar kvar.

Senaste checken jag fick var från Intel, men det var så dyrt att casha den i Sverige så fick lösa det på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in