2016-11-23, 11:02
Avslutad
Hej!

Jag går sista året på gymnasiet och mina betyg är inte de bästa, det ser ut som jag kommer få 16-17 ( kanske något över 17 poäng ) ( Läste inte moderna språk, tyvärr ) Jag vill gärna komma in data-och systemvetenskapliga kandidatprogrammet vid Stockholms universitet, alt Uppsala universitet! Jag ser att mina betyg är något låga enligt datan som presenteras i urvalsgrupperna från 2015.

Jag vill ha några alternativ, något som ger jobb utomlands!! Jag planerar att läsa språk på universitetet ( Portugisiska ) innan jag hoppar på iT-utbildningen vid universitetet ( HT-2018 ) Jag vill gärna ha möjligheten att bygga en kandidatexamen med möjligheten till att göra ett utbyte, gärna för att också bli flytande i Franska utöver Portugisiska med syfte att öka min konkurrenskraft på den internationella marknaden.

För att konkretisera mitt inlägg har jag följande frågor:

1. Vilken/vilka It-utbildningar utöver data-och systemvetenskap rekommenderar ni? ( Tänker främst på vad som ger mig jobb internationellt )

2. Vilket är det optimala sättet att bygga sin kandidatexamen? ( Tex data-och systemvetenskap med företagsekonomi )

3. Har ni några andra tips för att öka sin konkurrenskraft internationellt?
Citera
2016-11-23, 11:06
Avslutad
Observera att jag inte är intresserad av en master, utan en kandidat!
Citera
2016-11-23, 11:38
Medlem
Unisertits avatar
Gör hp, läs på kth, högskoleingenjör datateknik, 3året gör du din praktik som utbytesstudent i valfritt land och fortsätter där efter din examen.
Citera
2016-11-23, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Gör hp, läs på kth, högskoleingenjör datateknik, 3året gör du din praktik som utbytesstudent i valfritt land och fortsätter där efter din examen.

Det låter intressant. Vilka jobb ger det? Är mattematiken simplare än 5åriga civ??
Citera
2016-11-23, 12:34
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Det låter intressant. Vilka jobb ger det? Är mattematiken simplare än 5åriga civ??
Ja matematiken är enklare. It-konsult, programmerare, det mesta inom IT.
Citera
2016-11-23, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Ja matematiken är enklare. It-konsult, programmerare, det mesta inom IT.

Är det svårt att få reservplats?
Citera
2016-11-23, 12:51
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Är det svårt att få reservplats?
Nej. Klara bara gymnasiet med godkända betyg och klara kraven för behörighet, prestera något över medel på hp. Så är du inne!
Citera
2016-11-24, 05:43
Medlem
Citat:
Hej!

Jag går sista året på gymnasiet och mina betyg är inte de bästa, det ser ut som jag kommer få 16-17 ( kanske något över 17 poäng ) ( Läste inte moderna språk, tyvärr ) Jag vill gärna komma in data-och systemvetenskapliga kandidatprogrammet vid Stockholms universitet, alt Uppsala universitet! Jag ser att mina betyg är något låga enligt datan som presenteras i urvalsgrupperna från 2015.

Jag vill ha några alternativ, något som ger jobb utomlands!! Jag planerar att läsa språk på universitetet ( Portugisiska ) innan jag hoppar på iT-utbildningen vid universitetet ( HT-2018 ) Jag vill gärna ha möjligheten att bygga en kandidatexamen med möjligheten till att göra ett utbyte, gärna för att också bli flytande i Franska utöver Portugisiska med syfte att öka min konkurrenskraft på den internationella marknaden.

För att konkretisera mitt inlägg har jag följande frågor:

1. Vilken/vilka It-utbildningar utöver data-och systemvetenskap rekommenderar ni? ( Tänker främst på vad som ger mig jobb internationellt )

2. Vilket är det optimala sättet att bygga sin kandidatexamen? ( Tex data-och systemvetenskap med företagsekonomi )

3. Har ni några andra tips för att öka sin konkurrenskraft internationellt?

Skit i att gå på de flummiga språkkurserna, bli högskoleingenjör inom data via HP (enklast) och dubbla inte med företagsekonomi om inte du tänker starta eget direkt efteråt för det kommer inte hjälpa dig direkt med att få bättre jobb. Istället för portugisiska och franska är det smartare att vara riktigt vass inom engelska och på det viset har du hela världen som din arbetsmarknad. Det är oftast engelska man pratar i team världen över. Detta gör du bäst som ovanstående påpekade genom utbytesstudier/praktik utomlands i ett land du föredrar arbeta i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in