Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 16:02
  #901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Fast när vi pratar försäljningar och listor så är det vad de går för och vad klubben faktiskt får vid försäljningen, inte vad som kommer in sen.

Med den matten så har väl Zlatan dragit in 130 miljoner till MFF.

Jag kan tyvärr bara gå på vad som redvisas. Inte vad som sägs.

Lyssnar man på inläggen här så finns det mändger med 20 mille + affärer i dif.....

Sen är det ju NETTO till klubben som är av intresse. Vad spelaren får i sign-on är väl yttrerst ointressant och visar väl knappast på hur duktig en klubb är att casha på sina spelare.

Vad Sam blir får vi nu se men uppenbarligen har inte dif cashat många spelare över 20 miljoner SEK som folk verkar påstå.

Okej, visste inte att det tydligen är "listor på faktiska övergångssummor" som betyder något och att en miljon kronor i övergångssumma alltså tydligen är värd mer än en miljon kronor i vidareförsäljning... My bad.

Fint av dig att bara gå på det som redovisas, dock måste det väl bli ganska svårt att då avgöra vilka som platsar på dessa viktiga listor. Vem vet... Kanske gick Amartey för 20 millar och Ertons utlåning gick på 1,5 miljoner kr? Kanske fanns det en sån där oviktig vidareförsäljningsklausul från någon tidigare försäljning inbakad i det redovisade Spelarförsäljningsnettot?

Jag tycker jag klargjorde ganska tydligt att det är NETTO som redovisas i årsredovisning och att det mycket riktigt är det som är av intresse. Då blir det väl egentligen ganska svårt att avgöra vilka som platsar på dessa listor för "vad de går för och vad klubben faktiskt får vid försäljningen".
Ta ditt exempel med Zlatan... Betalades allt på ett bräde? Hur mycket gick till agentarvoden? Hur stor del av kakan fick Zlatan? Hur mycket av den transferssumman gick till utbildningsbidrag till hans tidigare klubbar?

Jag ser faktiskt inte att något påstått att "Bosse gör bara 20-miljonersaffärer" eller liknande "Ännu en 20-miljoners affär av DIF". Folk skriver att Bosse är bra på att få betalt och även om det nu diffar nån mille under eller över den här magiska 20-miljonersgränsen så kan vi väl enas om att det ändå ligger något i att Bosse faktiskt är duktig på att få betalt vid försäljning på sistone?

Amartey, Erton, Tibbling, Bergström, Johnson och Colley, har alla gått för större belopp de senaste åren och det trots att DIF både varit en förening med dålig ekonomi och ett relativt ointressant mittenlag i Allsvenskan.
Citera
2017-01-21, 16:36
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Okej, visste inte att det tydligen är "listor på faktiska övergångssummor" som betyder något och att en miljon kronor i övergångssumma alltså tydligen är värd mer än en miljon kronor i vidareförsäljning... My bad.

Fint av dig att bara gå på det som redovisas, dock måste det väl bli ganska svårt att då avgöra vilka som platsar på dessa viktiga listor. Vem vet... Kanske gick Amartey för 20 millar och Ertons utlåning gick på 1,5 miljoner kr? Kanske fanns det en sån där oviktig vidareförsäljningsklausul från någon tidigare försäljning inbakad i det redovisade Spelarförsäljningsnettot?

Jag tycker jag klargjorde ganska tydligt att det är NETTO som redovisas i årsredovisning och att det mycket riktigt är det som är av intresse. Då blir det väl egentligen ganska svårt att avgöra vilka som platsar på dessa listor för "vad de går för och vad klubben faktiskt får vid försäljningen".
Ta ditt exempel med Zlatan... Betalades allt på ett bräde? Hur mycket gick till agentarvoden? Hur stor del av kakan fick Zlatan? Hur mycket av den transferssumman gick till utbildningsbidrag till hans tidigare klubbar?

Jag ser faktiskt inte att något påstått att "Bosse gör bara 20-miljonersaffärer" eller liknande "Ännu en 20-miljoners affär av DIF". Folk skriver att Bosse är bra på att få betalt och även om det nu diffar nån mille under eller över den här magiska 20-miljonersgränsen så kan vi väl enas om att det ändå ligger något i att Bosse faktiskt är duktig på att få betalt vid försäljning på sistone?

Amartey, Erton, Tibbling, Bergström, Johnson och Colley, har alla gått för större belopp de senaste åren och det trots att DIF både varit en förening med dålig ekonomi och ett relativt ointressant mittenlag i Allsvenskan.

I Zlatans fall gick allt till MFF, han hade ingen agent och han själv fick inget av det

Diskussionen var vad klubbar sålde spelare för angående hurvidare Isak har slagit Zlatans rekord.

Jag undrade bara om dif hade sålt en spelare för över 20 miljoner då jag inte sett en dif spelare på topp-20 vilket börjar kring 20.

Då kom Tibbling och Amartey som 20+ affärer. Erton vart väl 1 miljon euro?

Kan tycka diffen mellan 20 miljoner påstådda miljoner för Tibbling är stor jämfört med 12-13 miljoner som finns rapporterat.

Tycker man 1-2 miljoner Euro är stora belopp så får det stå för dif. Pengar är pengar men inte direkt imponerande siffror.
__________________
Senast redigerad av PalmiNio 2017-01-21 kl. 16:39.
Citera
2017-01-21, 18:00
  #903
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Amartey gick för strax över 20 milj tror jag. Och Sam Johnson gick definitivt för över 20 (runt 25-30 skrevs det om).

Och ska man gå längre tillbaka i tiden så gick Sören Larsen för över 20. Men ja tidigare har vi varit dåliga på att få betalt för våra spelare. Källström gick för under 20 t.ex.

Minnet är inte vad det borde vara, men hade inte Häcken en massiv vidareförsäljningsklausul på typ 90% dessutom?
Citera
2017-01-21, 18:50
  #904
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Minnet är inte vad det borde vara, men hade inte Häcken en massiv vidareförsäljningsklausul på typ 90% dessutom?
Det stämmer. Djurgården hade inte kunnat värva honom annars.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2017-01-21 kl. 19:03.
Citera
2017-01-21, 18:54
  #905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Enligt Daniel Kristoffersson så säljs Olunga till Kina för cirka 40 miljoner!!

Inte för att vara den som är den, men hur fan kan en spelare som knappt träffade öppet mål första halvan av säsongen gå för 40 miljoner efter 12 mål i allsvenskan. Bara att gratulera DIF om det finns sanning i det.

Har 55 miljoners buden på Omarsson börjat rulla in ännu IFK GBG ??
Citera
2017-01-21, 18:59
  #906
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Ja det kan man och visst var försvaret ganska bra förra året, det är lite av min poäng. Fem klipp på misstag är lika talande som en film med highlights med den där Darbo-nissen som figurerade i media förra veckan. Kolla höjdpunkterna borta mot Djurgården, ett antal hårresande misstag som får Bengtsson-Arnason att framstå som en konstinstallation.
http://www.fotbollskanalen.se/video/...besegrade-mff/
Baserat på misstagen Nielsen gör i klippen och idiotgrejerna jag emellanåt fått utstå från firma Bengtsson-Arnason så skulle jag fortfarande säga att vi har fått en klar uppgradering i Nielsen. Då tycker jag ändå att Bengtsson och Arnason tillhör toppskiktet i Allsvenskan både som par och individuellt.

Klart att det är en uppgradering. Arnason ska pensioneras snart, Bengtsson verkar skadebenägen och Carvalho är ju......Carvalho. Det var en absolut nödvändig värvning.
Citera
2017-01-21, 19:36
  #907
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
I Zlatans fall gick allt till MFF, han hade ingen agent och han själv fick inget av det

Diskussionen var vad klubbar sålde spelare för angående hurvidare Isak har slagit Zlatans rekord.

Jag undrade bara om dif hade sålt en spelare för över 20 miljoner då jag inte sett en dif spelare på topp-20 vilket börjar kring 20.

Då kom Tibbling och Amartey som 20+ affärer. Erton vart väl 1 miljon euro?

Kan tycka diffen mellan 20 miljoner påstådda miljoner för Tibbling är stor jämfört med 12-13 miljoner som finns rapporterat.

Tycker man 1-2 miljoner Euro är stora belopp så får det stå för dif. Pengar är pengar men inte direkt imponerande siffror.
Så är det.

Amartey såldes till ett katastrofalt vrakpris. Jag förstod aldrig varför det inte blev budkrig kring den fina spelaren, men att DIF skulle vara bra på att förhandla och ta bra betalt stämmer tyvärr inte. Det har ju varit desperata tider också så det ligger väl i det. Bra turnover på såna som Colley och Johnson och stämmer uppgifterna kring Olunga så är det riktigt fint gjort och inget att tveka på.

Slanten man fick för Emil, det är nog den bästa försäljningen hittills.

I Sverige så är det bara MFF som kan det här med att ta betalt.
Citera
2017-01-21, 19:48
  #908
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Så är det.

Amartey såldes till ett katastrofalt vrakpris. Jag förstod aldrig varför det inte blev budkrig kring den fina spelaren, men att DIF skulle vara bra på att förhandla och ta bra betalt stämmer tyvärr inte. Det har ju varit desperata tider också så det ligger väl i det. Bra turnover på såna som Colley och Johnson och stämmer uppgifterna kring Olunga så är det riktigt fint gjort och inget att tveka på.

Slanten man fick för Emil, det är nog den bästa försäljningen hittills.

I Sverige så är det bara MFF som kan det här med att ta betalt.
Tycker faktiskt IFK Göteborg varit helt okej med.

Usla sett till förutsättningarna har stockholmslagen varit generellt vad gäller affärer.
Citera
2017-01-21, 20:05
  #909
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
I Zlatans fall gick allt till MFF, han hade ingen agent och han själv fick inget av det

Diskussionenvar vad klubbar sålde spelare för angående hurvidare Isak har slagit Zlatans rekord.
Olof Lundh skrev i hans fredags krönika att Zlatan fick 10% av övergångssumman.

"Även Malmö FF delade med sig till Zlatan som fick tio procent av köpesumman. Så förre sportchefen Hasse Borg tänkte en del på Zlatan, även om Ajax kunde betala sin anfallare en väldigt låg lön då han inte hade agent då utan representerades av MFF."
Citera
2017-01-21, 20:10
  #910
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tycker faktiskt IFK Göteborg varit helt okej med.

Usla sett till förutsättningarna har stockholmslagen varit generellt vad gäller affärer.
Jaha, vilka affärer då? Jag har ingen större koll där.

För förtydligande; jag tycker att DIF borde ha kramat ut några miljoner till ur varje affär och minst 10 mkr till ur Amartey-affären men där kan det ju vara så att eventuella intressenter helt enkelt inte var tillräckligt på tårna för att göra ett bra köp. Mellansteget i FCK var egentligen inte nödvändigt för honom.
Citera
2017-01-21, 20:21
  #911
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Olof Lundh skrev i hans fredags krönika att Zlatan fick 10% av övergångssumman.

"Även Malmö FF delade med sig till Zlatan som fick tio procent av köpesumman. Så förre sportchefen Hasse Borg tänkte en del på Zlatan, även om Ajax kunde betala sin anfallare en väldigt låg lön då han inte hade agent då utan representerades av MFF."
Är det någon som vet hur mycket Zlatans första kontrakt i Ajax var värt? Hur mycket drog han in i månaden?
Citera
2017-01-21, 20:29
  #912
Medlem
LT10s avatar
Alltså försäljningen av Amartey kunde ju blivit större såklart, dock var vi tvungna att sälja honom med den ekonomiska situation vi befann oss i. Detsamma gäller Erton och Tibbling så det är inga jättesummor.

Men försäljningen av Sam Johnson, Omar Colley och Emil Bergström är givetvis tre riktigt bra försäljningar. Sam kom från div 1 och hann spela 1,5 säsong innan han såldes, samma med Omar. Emil var inte direkt topp 10 på sin position.

Olunga har spelat här en säsong där han började leverera i omgång 17. Det är såklart rätt sjukt att det snackas om 40m.

Malmö är bäst med försäljningar, det kan man inte säga något om. Dock har vi fortfarande gjort bra försäljningar senaste tiden och nu verkar det bli ännu en.

Generellt är vi i Sverige dåliga på att ta betalt. Så enkelt är det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback