2016-11-24, 18:27
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Bara en tanke, dessa revolvrar är ju ganska gamla i vissa fall slitna och inte ens nya hade dom samma toleranser som moderna vapen så finns inte risken att trumman inte är helt centrerad mot pipan när kulan går av och träffar snett mot loppet och orsakar en otrevlig olycka.

Den risken skulle ju minska om man använde lite mindre kulor om du förstår vad jag menar.

Dessutom så undrar jag om det går att ladda med minékulor i dessa revolvrar, men dom kanske inte passar eller inte är så effektiva i revolvrar som i gevär?

De delar som låser trumman mot pipan kan såklart slitas vilket gör att de inte låser perfekt, men det går att justera till. Vad det resulterar i är generellt sett bara bristande precision, inga katastrofala fel. Oavsett så skulle en mindre kula inte ha någon som helst effekt i situationen. Ja, annat än att vidare försämra precisionen.
Citera
2016-11-24, 19:58
Medlem
Tokfaans avatar
+1 på fett/talg samt att kulan ska vara överdimensionerad, så att en ring skalas av vid laddning.

Slaglåsvapen bör inte laddas med röksvagt snabbrinnande krut heller: https://www.youtube.com/watch?v=Q_XNWeMqCT0

Pyrodex eller svartkrut rekommenderas.
Citera
2016-11-25, 12:15
Medlem
Soldaterna använde ju paper cartridges för att ladda colt original och remington. Vilket också minskar slitaget på vapnet samt kedjereaktionen som kan uppstå, så man slipper slänga på en bit fett varje gång man laddar som jag förstått det.

Det går att skapa paper cartridges själv, men det tar ju lite tid. Skall vara papper som brinner snabbt etc.

Det som stör mig mest med dessa gamla vapen är hur tändhatten verkar fastna på hammaren då och då efter ett antal skott. Men som sagt för sin tid var dessa vapen riktigt bra.
Citera
2016-11-25, 12:41
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Dessutom så undrar jag om det går att ladda med minékulor i dessa revolvrar, men dom kanske inte passar eller inte är så effektiva i revolvrar som i gevär?

Miniékula används främst i mynningsladdade vapen för att få en kula som är mindre än loppet, och därför kan laddas snabbt (nåja), men som expanderar bra nog att greppa räfflingen. Eftersom revolvern i princip är "bakladdad" behövs inte det och man kan ladda kulor som är grövre än pipans diameter - .457 i ett .44 lopp, tex. Vanliga spetskulor finns dock.

Citat:
Ursprungligen postat av thetruth103
Soldaterna använde ju paper cartridges för att ladda colt original och remington. Vilket också minskar slitaget på vapnet samt kedjereaktionen som kan uppstå, så man slipper slänga på en bit fett varje gång man laddar som jag förstått det.

Det går att skapa paper cartridges själv, men det tar ju lite tid. Skall vara papper som brinner snabbt etc.

Det som stör mig mest med dessa gamla vapen är hur tändhatten verkar fastna på hammaren då och då efter ett antal skott. Men som sagt för sin tid var dessa vapen riktigt bra.

Cigarettpapper fungerar bra till papperspatroner om man vill göra sådana, men att de i sig vore någon garant för chainfire skulle jag inte gå på. Går säkert att impregnera och förfetta på nåt vis, men det är trots allt främst kulan som ska täta loppet. Fettets kanske främsta uppgift är i övrigt inte att skydda mot chainfires utan att smörja pipa och trumman varje skott - revolvrarna blir väldigt snabbt igenslaggade utan fett. Minns nu inte riktigt hur mycket som går att skjuta, men utan fett slaggade det ordentligt runt dubbelt så snabbt.

Vad gäller tändhatten så beror det mest på vilken typ av tändhatt det är. En del märken är starkare och håller ihop bättre, vilket ju blir problem, men då får man försöka byta till en tunnare. Jobbigare är om splittret från tändhatten trillar ner mellan tex trumma och stomme och låser hela skiten på det viset, vilket var ett av de största problemen hos slaglåsrevolvrarna.
Citera
2016-11-28, 02:41
Medlem
Malmobuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Vad blev skadorna på vapnet/skytten?

Brutet finger, stukad hand, kanske 15 stygn totalt på fingar och handled men inget i ansiktet vilket borde räknas som tur i oturen. Efter det kör jag alltid fett och aldrig pyrodex.
Citera
2016-11-29, 01:03
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmobuse
Brutet finger, stukad hand, kanske 15 stygn totalt på fingar och handled men inget i ansiktet vilket borde räknas som tur i oturen. Efter det kör jag alltid fett och aldrig pyrodex.

Pyrodex tänder ju dock svårare än riktigt svartkrut..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in