2016-11-22, 20:54
Medlem
Koljarovs avatar
Jag brukar kolla på Youtubekanalen "Forgotten Weapons" som är mycket intressant och har en sakligare och mer seriös ton än andra vapenkanaler från USA där det hela tiden är gapigt macho.

Det som jag fastnat för är tidiga revolvrar eftersom dom är lagliga att äga utan licens i Sverige men en sak som sägs i nästan samtliga videos om slaglåsrevolvrar är risken att det finns små mängder krut som fastnar på trummans framsida och vid avfyrning kan detta antändas och flera skott avfyras av sig själv.
Detta påstående upprepas så ofta att man kan anta att det är ett inte helt ovanligt fenomen.
Inte så trevligt om trumman exploderar eller iallafall demolerar ett värdefullt vapen och eventuellt skyttens hand.

Jag har aldrig sett att detta skett och man kan ju tycka att det främst skulle vara ett problem under inbördeskriget i USA där man snabbt måste ladda om när fienden anfaller och kanske är lite nervös och slarvig.
Sǻ känner någon till något fall där detta hänt, kanske t.o.m någon svensk skytt som råkat ut för det eller är det mer en skröna?
Citera
2016-11-22, 21:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Jag har skjutit en hel och det har aldrig hänt mig, har heller aldrig hört talas om att det skulle hänt någon annan. Enda gången jag vet att det hänt är då man försökt skapa scenariot med flit - man har laddat med för små kulor och utan förladdning/kulfett - således har man haft ett gap mellan kula och kammarens vägg där gnistor letat sig in. Detta uppstår normalt inte annars då kulan är grövre än loppet och tätar av sig själv då den laddas och man också ofta har åtminstone kulfett ovanpå för att täta ytterligare/smörja loppet mellan skotten.

Och oavsett om det skulle hända är risken att man skadar sig själv eller vapnet egentligen liten - den enda egentliga effekten blir att man avlossar fler skott samtidigt än man tänkt.

Här återskapar man fenomenet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ne4VgCdAy7Y
Citera
2016-11-22, 21:28
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Och oavsett om det skulle hända är risken att man skadar sig själv eller vapnet egentligen liten - den enda egentliga effekten blir att man avlossar fler skott samtidigt än man tänkt.
I en revolver är det väl ganska ofarligt så länge inte kulan längst ner avlossas, då borde vapnet och handen skadas.
Citera
2016-11-22, 21:45
Medlem
Jag har tävlat i svartkrutsskytte i många år, och det ni nämner hände mig i början av min tävlings "karriär". Och kulan längst ner i trumman gick av tillsammans med alla andra i trumman och vad som hände var att laddstaken under pipen som man trycker ner kulorna i trumman med blev krokig. Vad man måste göra är att efter man laddat alla kulor så smetar man på exempelvis Talgfett som tätar runt kulorna. Har aldrig hänt efter att jag lärt mig den hårda vägen hur man ska göra.
Citera
2016-11-22, 21:45
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
I en revolver är det väl ganska ofarligt så länge inte kulan längst ner avlossas, då borde vapnet och handen skadas.

Det är väl där om någonstans viss risk föreligger, men också där risken är absolut minst. Kammarna närmast pipan är ju de som får ta emot gastryck nästan rakt emot sig då kulan pressas genom loppet och en del gaser försöker ta bakvägen ut. Om dessa kammare brinner av har dock gaserna som går ur dem väldigt fritt fram i skjutriktningen och riktas inte om bakåt igen. Dessutom måste detta ske minst två gånger på iallafall ena sidan för att riskera att tända den nedersta kammaren.

Det får således hållas som osannolikt på mycket osannolikt på ännu mer osannolikt att en chainfire skulle tända den nedersta laddningen.

Dessutom är dessa revolvrar rätt snällt laddade, tom upp till 44 kalibers, och det hinner inte byggas upp nåt väldigt tryck i cylindern utan att pipan ligger framför. Kanske man skulle göra sig illa, få lite brännskador osv, men några värre skador riskerar man förmodligen inte. Speciellt inte jämfört med det som uppkommer av en sprängning med rökfritt krut.
Citera
2016-11-22, 21:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle963
Jag har tävlat i svartkrutsskytte i många år, och det ni nämner hände mig i början av min tävlings "karriär". Och kulan längst ner i trumman gick av tillsammans med alla andra i trumman och vad som hände var att laddstaken under pipen som man trycker ner kulorna i trumman med blev krokig. Vad man måste göra är att efter man laddat alla kulor så smetar man på exempelvis Talgfett som tätar runt kulorna. Har aldrig hänt efter att jag lärt mig den hårda vägen hur man ska göra.

Åfan. Vad använde du för kula jämte vilken kaliber?
Citera
2016-11-22, 21:46
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Jag har hört att man faktiskt kan dö ifall man blir skjuten av en sådan... :-)
Citera
2016-11-22, 21:50
Medlem
Åfan. Vad använde du för kula jämte vilken kaliber?

Kaliber 44. Colt 1860 Army, Bly från skalad kabel. Har alltid använt detta samt samma kultång under alla år (snabb uppsakttning 20 år)
Citera
2016-11-22, 22:05
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle963
Kaliber 44. Colt 1860 Army, Bly från skalad kabel. Har alltid använt detta samt samma kultång under alla år (snabb uppsakttning 20 år)

Vad är det för kaliber på tången? Var det originalrevolver eller replik? Det låter som du måste ha använt för små kulor.

Då jag sköt med min experimenterade jag bland lite olika i början, ur minnet först .454 vilka satte sig lite för enkelt för att det skulle kännas bekvämt, så gick upp till .457. Originalrevolvrar kan vara slitna vid kammarens mynning också, vilket min var, så kulorna måste sättas så djupt som möjligt om de inte är tillräckligt grova - ibland djupare än laddstaken själv når. Annars kan risken vara att de inte tätar.

På repliker eller originalare med oslitna kammare med skarp kant är det ofta rekommenderat att ett yttre lager av kulan skalas av då man sätter dem - på så vis får man kvitto på att loppet blir ordentligt tätat.
Citera
2016-11-23, 02:33
Medlem
Malmobuses avatar
Jag har sett det hända en gång. Resultatet var inte lustigt och det var inte ens en originalrevolver och bara kaliber 31. 1863 Pocket Remington av Pietta (tror jag). Skadorna en smällande 150+ år 44 Remi eller Colt borde orsaka är ganska horribla, gissar jag. Man måste köra talg/kulfett efter laddning.
Citera
2016-11-23, 02:38
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmobuse
Jag har sett det hända en gång. Resultatet var inte lustigt och det var inte ens en originalrevolver och bara kaliber 31. 1863 Pocket Remington av Pietta (tror jag). Skadorna en smällande 150+ år 44 Remi eller Colt borde orsaka är ganska horribla, gissar jag. Man måste köra talg/kulfett efter laddning.

Vad blev skadorna på vapnet/skytten?
Citera
2016-11-24, 17:51
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Jag har skjutit en hel och det har aldrig hänt mig, har heller aldrig hört talas om att det skulle hänt någon annan. Enda gången jag vet att det hänt är då man försökt skapa scenariot med flit - man har laddat med för små kulor och utan förladdning/kulfett - således har man haft ett gap mellan kula och kammarens vägg där gnistor letat sig in. Detta uppstår normalt inte annars då kulan är grövre än loppet och tätar av sig själv då den laddas och man också ofta har åtminstone kulfett ovanpå för att täta ytterligare/smörja loppet mellan skotten.
Bara en tanke, dessa revolvrar är ju ganska gamla i vissa fall slitna och inte ens nya hade dom samma toleranser som moderna vapen så finns inte risken att trumman inte är helt centrerad mot pipan när kulan går av och träffar snett mot loppet och orsakar en otrevlig olycka.

Den risken skulle ju minska om man använde lite mindre kulor om du förstår vad jag menar.

Dessutom så undrar jag om det går att ladda med minékulor i dessa revolvrar, men dom kanske inte passar eller inte är så effektiva i revolvrar som i gevär?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in