2016-11-21, 18:24
Medlem
JerryCottons avatar
Har fått i uppdrag att fixa mingelmat till ca. 200 personer.

Dessa ska kunna fixas i förväg och förvaras i kylen.
Två typer av tallrikar, en med kött och en vegetarisk.

Priset på tallrikarna kommer att vara typ självkostnadspris, runt 40 spänn.

Har tänkt på lufttorkad skinka, eller westfalisk skinka. Någon god ostbit. Marinerade oliver o.s.v.
Kanske 5 olika saker på tallriken kan vara lagom?

Vad har ni för förslag? Munsbitarna ska vara enkla att tillverka och lägga upp.
Gärna saker med olika texturer och färger men givetvis passa ihop smakmässigt.

Har idétorka speciellt gällande den vegetariska tallriken. Kanske svamp i någon form?

Ingen jäkla potatissallad med rostbiff, eller soggiga snittar!

Shoot!
Citera
2016-11-22, 03:35
Medlem
JerryCottons avatar
Kom igen alla kockar i forumet. Lite tapastänk! Något måste ni väl ha att komma med?
Har ju jobbat en hel del med catering. 200 tallrikar var av kanske 50 veggo som man kan ställa in i kylrummet dagen innan och serveras rumstempererade.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-11-22 kl. 03:48.
Citera
2016-11-22, 06:16
Medlem
christerys avatar
Sök inspiration bland antipasti, tapas och metze.
Citera
2016-11-22, 06:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kom igen alla kockar i forumet. Lite tapastänk! Något måste ni väl ha att komma med?
Har ju jobbat en hel del med catering. 200 tallrikar var av kanske 50 veggo som man kan ställa in i kylrummet dagen innan och serveras rumstempererade.
Finns det ekonomiska hinder?
Sen är det så många vegetarianer?
Oavsett antal, så har man ju ett problem om de som vill ha kött inte får eller vice versa på vegetarianer.
Problem då i form att de inte fick vad de ville ha.

Sen just den westfahlerskinkan, så tycker jag den är lite jobbig att äta utan få dela.
Just för den är ofta lite tjockare skivor och rätt seg, så om man använder den så skulle jag personligen föredra att man delar den på nått sätt.
Sen tycker jag just den skinkan är rätt smaklös, och det är här priset kommer in lite, då de som smakar mer är rätt mycket dyrare.
Eller så tar man vanlig källarrökt skinka.

Men vilken nivå ska ni ta plockmaten till, enkelt och opretentiöst eller lite mer avancerat?
Det problem man kan få med att göra dagen innan, är att vissa saker kan få en torkad yta.
Frukter och grönsaker blir lätt tråkiga och ändrar färg och kanske tom smak.
Men har man bara lite hjälp och planerat väl, så snor man ihop dessa 200 snabbt.
Och vissa saker kan man förbereda, och täcka över med gladpack, men täcka över 200st individuellt låter som ett hemskt jobb.
Och äta med ska typ vara en tandpetare eller?
Citera
2016-11-22, 07:02
Medlem
christerys avatar
Sök inspiration bland antipasti, tapas och metze.
Citera
2016-11-22, 11:31
Medlem
MeanMEs avatar
Inga snittar men tapas ok ?!?
Skämtar du med oss?

Ceviche är enkelt att göra för många och går även att ges som vegetarisk.
Citera
2016-11-22, 11:48
Medlem
Nemjungs avatar
är la bara å tänka på olika sorters kallskuret, korvar skinkor.. Ostpaj funkar att servera kall/tempererad. Varmrökt lax/kallrökt.. Ceviche är smidigt om folket gillar sånt.. Tunnbrödsrulle med kallrökt lax å räksallad som du skivar är ju riktigt gött
Baka foccacia bröd å gö lite hummus eller tapenade eller liknande till.
Senast redigerad av Nemjung 2016-11-22 kl. 11:51.
Citera
2016-11-23, 04:53
Medlem
JerryCottons avatar
Tycker inte jag var så vag i min beskrivning?

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns det ekonomiska hinder?
Självkostnadspris ca. 40-50 spänn, kanske någon krona mer i råvarukostnad alltså.

Sen är det så många vegetarianer?
Ja.

Oavsett antal, så har man ju ett problem om de som vill ha kött inte får eller vice versa på vegetarianer.
De som inte vill ha kött får något annat som karnivorerna inte får. Flera saker kan ju dock vara samma på båda tallrikarna.

Sen just den westfahlerskinkan, så tycker jag den är lite jobbig att äta utan få dela.
Just för den är ofta lite tjockare skivor och rätt seg, så om man använder den så skulle jag personligen föredra att man delar den på nått sätt.

Sen tycker jag just den skinkan är rätt smaklös, och det är här priset kommer in lite, då de som smakar mer är rätt mycket dyrare.
Mitt fel, menade Schwarzwaldskinka, den är smakrik, rökt, tunnskuren o.s.v. Alternativet är någon lufttorkad skinka. Blir ju inte kilovis per person, ett par skivor per skaft, kanske lindade runt något.

Men vilken nivå ska ni ta plockmaten till, enkelt och opretentiöst eller lite mer avancerat?
Ganska opretto ändå, typ 5 munsbitar + hembakt bröd. Men inte i formen en korvskiva, en coctailtomat och en cornichon.

Det problem man kan få med att göra dagen innan, är att vissa saker kan få en torkad yta.
Frukter och grönsaker blir lätt tråkiga och ändrar färg och kanske tom smak.
Japp, därför jag frågar om idéer!

Men har man bara lite hjälp och planerat väl, så snor man ihop dessa 200 snabbt.
Och vissa saker kan man förbereda, och täcka över med gladpack, men täcka över 200st individuellt låter som ett hemskt jobb.
Och äta med ska typ vara en tandpetare eller?
Har inte möjlighet att fixa till dessa samma dag utan måste fixas kvällen innan, plastas in och fraktas till annan ort. Jag kommer inte att vara på plats när tilldragelsen sker.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Inga snittar men tapas ok ?!?
Skämtar du med oss?
Skämtar du? Jag vill inte ha "svenska" snittar av tunnbröd eller formbröd som blir soggigt på 15 minuter. Går inte att förbereda kvällen innan.

Ceviche är enkelt att göra för många och går även att ges som vegetarisk.
Fisk och skaldjur kan vara lite vanskligt med tanke på tidsaspekten och andra saker men annars en god idé!

Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
är la bara å tänka på olika sorters kallskuret, korvar skinkor.
Lite för svennebanan och för simpelt.

Ostpaj funkar att servera kall/tempererad.
En bra grej, kanske frittata i någon form kan vara något för veggofolket?

Varmrökt lax/kallrökt.. Ceviche är smidigt om folket gillar sånt..
Se tidigare svar.

Tunnbrödsrulle med kallrökt lax å räksallad som du skivar är ju riktigt gött
Gott men funkar inte att fixa kvällen innan.

Baka foccacia bröd å gö lite hummus eller tapenade eller liknande till.
Japp kommer att vara bröd med någon röra till!

Vill gärna ha lite europeiskt tänk bakom det hela, Spanien, Frankrike o.s.v.
Runt fem munsbitar som skall vara enkla att inmundiga antingen med fingrarna eller med en liten gaffel.

Vinnande förslag får en tallrik skickad till sig med PostNord!
Senast redigerad av JerryCotton 2016-11-23 kl. 05:08.
Citera
2016-11-23, 06:39
Medlem
christerys avatar
Japanskt kanske, Europeiskt låter ju lite trist... https://washoku.guide/categories/quick-and-easy-appetizers men kanske Ryssarna har nåt när jag tänker efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in