2016-11-21, 18:02
Medlem
SchmiDt-s avatar
Hej! Tänkte lägga upp mitt projekt hos gofundme & Kickstarter för att försöka få hjälp med att utföra mitt projekt. Men det jag undrar nu är att jag hade tänkt lägga mitt goal på 1500£, dock har jag inget företag.

Om jag skulle få in dessa pengar hur blir det med skatteverket? Måste jag redovisa något eller måste jag starta ett företag för detta?
Citera
2016-11-21, 18:17
Medlem
Samtalarens avatar
Hej där!

Här kan du läsa mer gällande hur och om din crowdfunding beskattas.

SEB.se
Citera
2016-11-21, 18:24
Medlem
Om du behöver skatta eller ej beror helt på. Crowdfunding nämns inte på något speciellt sätt i svensk lag.

Jag hade för övrigt blivit jävligt fundersam över någon som vill crowdfunda in 1500 pund. Känns som en summa du rätt lätt hade kunnat fixa själv om du verkligen trodde på din idé. Det är ju under en normal månadslön.

EDIT:

dollar -> pund
Senast redigerad av RulleRivare 2016-11-21 kl. 18:32.
Citera
2016-11-21, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om du behöver skatta eller ej beror helt på. Crowdfunding nämns inte på något speciellt sätt i svensk lag.

Jag hade för övrigt blivit jävligt fundersam över någon som vill crowdfunda in 1500 dollar. Känns som en summa du rätt lätt hade kunnat fixa själv om du verkligen trodde på din idé. Det är ju under en normal månadslön.

Nu skrev TS visserligen £ och inte $ men håller med att summan känns liten.
Citera
2016-11-21, 18:34
Medlem
SchmiDt-s avatar
Ja min summa kanske inte är super mycket faktiskt, dock är den summan jag skulle vilja behöva just nu eller mer för att kunna arbeta snabbare med mitt projekt.

Jag jobbar deltid så får inte in super mycket lön.
Citera
2016-11-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchmiDt-
Ja min summa kanske inte är super mycket faktiskt, dock är den summan jag skulle vilja behöva just nu eller mer för att kunna arbeta snabbare med mitt projekt.

Jag jobbar deltid så får inte in super mycket lön.
Jag får väl önska dig lycka till då. Mina första gissningar att du antingen är inkompetent, lat eller att det är en scam.
Citera
2016-11-21, 23:05
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Jag får väl önska dig lycka till då. Mina första gissningar att du antingen är inkompetent, lat eller att det är en scam.

Tack! Kanske jag som har förstått fel av crowdfunding, men jag har kämpat hårt i några månader att skapa projektet och, sidan av jobbar jag deltid för att kunna få pengar för hyra och allt.

Det jag behöver pengar till är mest små material som musik, grafik, och UI.
Men tack för alla svar i alla fall.
Citera
2016-11-22, 00:16
Bannlyst
Citat:
Tack! Kanske jag som har förstått fel av crowdfunding, men jag har kämpat hårt i några månader att skapa projektet och, sidan av jobbar jag deltid för att kunna få pengar för hyra och allt.

Du söker ca 15 000 SEK. Varför inte försöka låna på bank, av släktingar eller jobba ihop pengarna. Skaffa ett ytterligare jobb så har du sparat ihop om 2 månader.
Citera
2016-11-22, 08:05
Medlem
Citat:

Eller ja, för att förtydliga. Det hade varit mina första gissningar om jag på exempelvis Kickstarter sett ett projekt där någon vill ha den summan. För en så liten summa hade jag istället satsat på lokal crowdfunding. Hade börjat med familj och vänner. Som sagt, är din idé bra och bärande är 15k ingenting i sammanhanget. Sen beror det ju självfallet på vad det gäller också, men det hade varit min tanke.

Men lycka till.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-11-22 kl. 08:09.
Citera
2016-11-22, 09:56
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Eller ja, för att förtydliga. Det hade varit mina första gissningar om jag på exempelvis Kickstarter sett ett projekt där någon vill ha den summan. För en så liten summa hade jag istället satsat på lokal crowdfunding. Hade börjat med familj och vänner. Som sagt, är din idé bra och bärande är 15k ingenting i sammanhanget. Sen beror det ju självfallet på vad det gäller också, men det hade varit min tanke.

Men lycka till.

Ok tack för tipset, ska vänta lite med crowdfunding just nu då, och se om jag behöver mer senare, om jag skulle behöva öppna en lokal kanske det blir mer lämpligt.
Citera
2016-11-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ok tack för tipset, ska vänta lite med crowdfunding just nu då, och se om jag behöver mer senare, om jag skulle behöva öppna en lokal kanske det blir mer lämpligt.
Du kan ju alltid testa. Jag säger bara att jag inte hade tagit det seriöst. Att crowdfunda är ju trots allt att placera riskkapital.

Får man fråga vad det är för idé du har?
Citera
2016-11-22, 10:34
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Du kan ju alltid testa. Jag säger bara att jag inte hade tagit det seriöst. Att crowdfunda är ju trots allt att placera riskkapital.

Får man fråga vad det är för idé du har?

Jag sitter och bygger ett 3D Äventyr spel, som ska fungera för Android och PC från början. Och lite senare om jag har fått inkomst ska jag lägga upp det till iOS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in